انکر بولت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

21 تیر 1402

انکر بولت به صورت کلی پیچ و مهره هایی هستند که برای اتصال اشیا در اجسام سخت از آن ها استفاده می شود. در صنعت، انواع انکر بولت معمولا برای اتصال فولاد به بتن، فلز یا گچ استفاده می شوند. یک انتهای آن در جسم سختی مثل بتن تعبیه می شود و سر دیگر برای اتصال تکیه گاه سازه پیچ و مهره می شود. انکر بولت ها کاربردهای متفاوتی دارند. در مقاله های پیشین در مورد  آموزش تعمیر هیلتی صحبت کرده ایم و در این مقاله به تعریف هر یک از این انواع می پردازیم و به تفاوت این دستگاه و رول بولت ها اشاره خواهیم کرد.


انواع انکر بولت

در ساخت و ساز و کارهای فنی ما با اجسام و ابزارهای بسیار متفاوتی رو به رو هستیم. وجود انواع گسترده این ابزار هم به همین علت می باشد زیرا برای محکم کردن اجسام با درجه سختی و اشکال متفاوت، انواع متفاوتی نیز مورد نیاز است. 
L شکل
رایج ترین نوع این ابزار، انکربولت L شکل است. همانطور که از نام آن پیداست، این پیچ ها دارای سر L شکل و دارای شیار هستند که با استفاده از مهره و واشر در جای خود محکم می شوند. آنها در اندازه ها و از مواد مختلف مثل فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه ساخته می شوند. مزیت اصلی مدل L شکل تطبیق پذیری آنها است. می توان از آنها برای محکم کردن تقریباً هر جسمی استفاده کرد.
wedge
انکر بولت wedge  یا انبساطی، بست هایی پهن تر از مدل های معمولی دارد و ثابت شده است که در هنگام محکم کردن مصالح ساختمانی استحکام و پایداری بیشتری را ارائه می دهد. لبه های دندانه دار این مدل  اصطکاک بین مواد پایه و پیچ را افزایش می دهد و جابجایی یا بازکردن قطعات را در طول زمان دشوارتر می کند. این بست همه کاره با ظرفیت باربری عالی و نصب آسان، اکثرا در نردبان، نرده ها، گارد ریل و پله ها استفاده می گردد.
سردار
این وسیله برای کارهایی که به استحکام فوق العاده و دائمی نیاز دارند، انتخاب مناسبی هستند. انکرهای سردار به دلیل ساختار با دوام خود(درارای سری شش ضلعی) عملکرد بهتری دارند. زمانی که به درستی بر روی سازه ای نصب شوند، به راحتی دوام می آورند و در برابر خوردگی مقاوم هستند و در سازه هایی همچون تیر برق، پل ها و ساختمان استفاده می گردد.
J  شکل
انکر بولت J شکل مانند L شکل می باشد و می توان آن را با مهره و واشر در جای خود محکم کرد. با این حال، نوع J شکل یک ویژگی اضافی دارند: آنها دارای دو "پایه" هستند که هنگام ایمن کردن اجسام سنگین تر مانند تیر برق یا ستون های فولادی، ثبات بیشتری را ایجاد می کنند. این باعث می شود در پروژه های ساختمانی که وجود استحکام بسیار اهمیت دارد، بسیار کاربردی باشند.
سقفی
همان طور که از اسم این نوع آن مشخص است، انکر بولت سقفی جهت آویزان کردن اجسام از سقف به کار می رود. اگر از این ابزار استفاده نکنید، ممکن است سقف نتواند وزن جسم مورد نشر شما را تحمل نکند و در نتیجه سقوط کند. نکته قابل توجه در مورد نوع سقفی این وسیله این است که در داخل سقف منبسط می شوند و در نتیجه وزن شی مورد نظر شما سرتاسر سقف پخش می گردد. پنکه های سقفی نمونه واضحی از کاربرد این ابزار هستند.
بنایی
نوع  بنایی این ابزار برای کارهای بنایی مانند دیوارهای آجری یا پایه های بتنی طراحی شده اند. این انکرها از یک میله فلزی (معمولاً از جنس فولاد گالوانیزه) با یک سوراخ در انتها که برای جاسازی در ملات یا بتن طراحی شده است. برخی ممکن است شامل قلاب یا حلقه باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است صرفا میله هایی باشند که به غیر از حلقه در یک انتها هیچ ویژگی اضافی ندارند.
کاربرد آن ها بسیار زیاد است به عنوان مثال اتصال صندوق های پستی به لنت های بتنی.

تفاوت انکر بولت و رول بولت 

می توان گفت اکثر اوقات این دو به جای هم استفاده می شوند. رول بولت ها یک نمونه از انکر بولت های مکانیکی هستند که به وسیله آن ها می توان اتصال های فنی را انجام داد.  
رول بولت ها که نوعی پیچ و مهره هستند برای محکم نگه داشتن اجسام سنگین در جای خود به وسیله نیرو به کار می روند. آنها بیشتر در دیوارهای بنایی و سایر سازه هایی که ملزم به رعایت استحکام هستند، استفاده می شوند. رول بولت ها سر مخروطی شکل دارند. این پیچ ها هنگام ورود به اجسام سنگین در درون آن ها منبسط می شوند. این انبساط به ثابت نگه داشتن پیچ حتی در فشار شدید کمک می کند. نکته منفی این است که پیچ های رول بولت برای نصب صحیح نیاز به ابزارهای زیاد و نیروی اضافی دارند.

  • نصب پیچ های رول بولت آسان تر است زیرا نیازی به استفاده از دریل نمی باشد.
  • با گذشت زمان به خاطر انبساطی که درون جسم ایجاد می کنند، کمتر شل می شوند.
  • قابلیت جدا شدن و استفاده دوباره دارند.
  • مزایای anchor bolt نسبت به رول بولت
  • به علت نصب در بتن، قوی تر عمل می کنند.
  • به دلیل احاطه شدن با جسم سخت و مواجه نبودن با هوا، دچار زنگ زدگی نمی شود.

سخن آخر
تا به اینجا از میزان اهمیت و کاربرد این ابزار آشنا شدید. برای به کار گیری هر یک از انواع این ابزار بهتر است دانش کافی را در مورد نوع کاری که قرار است انجام دهید را ارتقا دهید. ما در فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی با اساتید مجرب خود آماده ایم که به شما در زمینه آموزش، سرویس و تعمیر ابزارآلات خدمات متناسبی از جمله مشاوره ارائه دهیم. 

دیدگاه‌ها
0 از 5