تفاوت پیچ گوشتی شارژی و دریل شارژی چیست؟ کدام بهتر است؟

06 مهر 1402

وقتی صحبت از تفاوت پیچ گوشتی شارژی و دریل شارژی به میان می آید اکثر افراد فکر می کنند این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و کار هر دو یکسان است. با توجه به نیازهای شما و کاربردهای این دو ابزار ممکن است برای انجام یک کار تمیز و بی نقص به هر دو نیاز داشته باشید. در این مقاله در رابطه با کاربردها و موارد استفاده هر یک ازاین دو وسیله شارژی صحبت می کنیم تا شما عزیزان به خوبی متوجه تفاوت پیچ بند شارژی و دریل شارژی شوید.


آشنایی با دریل شارژی

دریل شارژی نوع توسعه یافته دریل برقی است که با کمی تغییرات و اضافه شدن برخی امکانات از جمله اضافه شدن باتری ارتقاء یافته است. دریل شارژی بیشتر برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پریز برق وجود نداشته باشد. نام دیگر و شناخته شده دریل شارژی، دریل پیچ گوشتی شارژی  است که در این مقاله علت استفاده از این نام را خواهید فهمید.

دریل شارژی در 2 نوع متفاوت الکتریکی و چکشی تولید در بازار وجود دارد که از مدل ضربه ای یا چکشی برای کارهای سنگین نجاری و ساختمانی استفاده می شود. هم چنین دریل های شارژی در دو نوع موتور براش و براشلس (بدون ذغال) ساخته و عرضه شده است.

آشنایی با پیچ گوشتی شارژی

پیچ گوشتی جزء ابزار پر کاربرد  در انجام کارهای نجاری و ساختمانی است که با ورود پیچ گوشتی های شارژی و برقی کار با این وسیله راحت تر شد. پیچ گوشتی شارژی پیچ های کوچک و بزرگ را باز و بسته می کند و گاها برای کارهای کمی سنگین تر هم مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت دریل شارژی و پیچ بند شارژی چیست؟

اکنون که به طور خلاصه کارایی دریل شارژی و پیچ بند شارژی را متوجه شدید به بررسی تفاوت های این دو  می پردازیم.

تفاوت دریل شارژی و پیچ بند شارژی در کارایی

برای بیان تفاوت این دو وسیله همانطور که مشخص است از پیچ بند شارژی برای باز و بسته کردن پیچ های کوچک تا بزرگ استفاده می شود و به جزء سرعت عمل بیشتر تفاوتی در کارایی با مدل های دستی و برقی ندارد.

دریل شارژی بیشتر برای کارهای سوراخ کردن دیوار و ... مورداستفاده قرار می گیرد. حواستان باشد که با توجه به مکانی که می خواهید سوراخ کنید از دریل مناسب استفاده کنید.

برخی افراد معتقدند که امکان استفاده  از دریل به عنوان پیچ گوشتی وجود دارد. این موضوع امکان دارد ولی در نظر داشته باشید که دریل به دلیل سرعت بالایی که دارد امکان حفظ تعادل و قرار گیری درست بر روی پیچ  را برای کاربر سخت می کند درصورتی که پیچ گوشتی شارژی از سرعت کمتری برخوردار است.

اصلی ترین تفاوت دریل شارژی و پیچ بند شارژی در قدرت موتور و قدرت گشتاور این دو برای انجام کارها می باشد.

تفاوت های ساختاری در دریل شارژی و پیچ بند شارژی

  • در رابطه با ساختار کلی این دو ابزار باید گفت از آنجایی که دریل شارژی برای کارهای سنگین ساختمانی تهیه شده نسبت به پیچ بند شارژی از قدرت موتور بالاتری برخوردار است.
  • تفاوت دیگری که معمولا این دو دارند در دریل شارژی از سه نظام استفاده می شود و عدم وجود این قطعه در برخی از پیچ بند شارژی مشاهده شده است.
  • نکته بعد امکان تعویض مته است. اکثر دریل های شارژی امکان تعویض مته را دارند در صورتی که برخی از پیچ بندهای شارژی این مزیت را ندارند.
  • از دیگر تفاوت های ساختاری در دریل شارژی و پیچ بند شارژی می توان به نوع گیربکس این دو اشاره کرد.

 تفاوت در کاربرد دریل شارژی و پیچ بند شارژی

حوزه کاری از دیگر تفاوت های دریل شارژی با پیچ بند شارژی محسوب می شود. استفاده از پیچ گوشتی شارژی برای کارهای سبک روزمره در داخل خانه مثل بستن پیچ های کابینت، ایجاد سوراخ ریز در بخشی از کابینت یا کمد گزینه مناسبی است. اما اگر کارهای سنگین تری مثل نجاری، کارهای ساختمانی، آهنگری و... پیشنهاد ما استفاده از دریل شارژی است.

آیا امکان استفاده از پیچ گوشتی به جای دریل وجود دارد؟

در پاسخ به سوال امکان استفاده از پیچ گوشتی به جای دریل باید گفت: پاسخ این سوال به نوع کار شما بستگی دارد. برای مثال در بازار نوعی از دریل ها وجود دارد که اصطلاحا به آن ها دریل پیچ گوشتی گفته می شود. این نوع دریل ها با داشتن برخی از مزیت های هر دو دستگاه، کارایی بیشتر و هزینه کمتری را برای کاربران فراهم کرده اند.

در نهایت پیچ گوشتی شارژی یا دریل شارژی؟ انتخاب با شماست

در این مقاله از مجموعه ابزار طباطبایی شما را با تفاوت های دریل های شارژی و پیچ گوشتی یا همان پیچ بندهای شارژی آشنا کردیم. با توجه به تفاوت های گفته شده در مطلب بالا با توجه به نیازهای خود و عملکردهای این دو دستگاه گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. همان طور که اشاره شد برخی از ابزار های موجود و عرضه شده در بازار این امکان را به شما می دهند که از کاربردهای هر دو وسیله تا حدودی بهره ببرید ولی قطعا کارایی و موتور قوی که مد نظر شما باشد را ندارند و بیشتر برای انجام کارهای سبک و روزمره قابل استفاده خواهند بود.

در صورتی که ابزار برقی شما با مشکل مواجه شد می توانید در دوره آموزش تعمیر باتری دریل شارژی مجموعه ابزار طباطبایی شرکت کنید.

دیدگاه‌ها
0 از 5