برای انجام کارهای فنی دریل شارژی براشلس بخریم یا ذغالی؟

23 آبان 1402

یکی از سوال های پرتکرار در بین افراد در زمان خرید دریل های شارژی این است که دریل شارژی براشلس بهتر است یا ذغالی؟ انتخاب بین دریل شارژی براشلس یا ذغالی برای کارهای صنعتی، ساختمانی و خانگی از چالش های افراد فنی برای انتخاب دریل شارژی است. هرکدام از این دو دریل شارژی، مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند که به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند با توجه به نیاز، بودجه، کارایی و... یکی از این دو مدل دریل شارژی پرطرفدار را انتخاب نماید. با وجود اینکه دریل های شارژی در 2 نوع موتور براشلس و ذغالی تولید و عرضه شده اند؛ اما دریل شارژی های براشلس از محبوبیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند. در این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت های موتور brushless و brushed را متوجه شوید.


دریل شارژی ذغالی چیست؟

دریل شارژی ذغالی (با جاروبک) نوعی ابزار شارژی است که با باتری قابل شارژ کار می کند و دارای موتور حرکتی با ذغال است. این نوع دریل، جریان الکتریکی را از طریق ذغال های موتور به قسمت های داخلی و خارجی آن هدایت می کند و سبب چرخش چرخ دنده این وسیله می شود. دریل شارژی های ذغالی دارای تیغه های خاصی هستند که برای برش و حفر مواد سخت استفاده می شوند؛ همچنین بسته به نوع تیغه ای که برای دریل شارژی brushed استفاده می شود، کاربرد این وسیله متفاوت است. دریل شارژی های ذغالی برای کار در موارد سخت مانند: بتن، ذغال، سنگ و فلزات سخت طراحی شده است. دریل های brushed به دلیل قدرت بالا و سرعت قابل تنظیم در صنعت ساختمانی، عمرانی و معدنی بسیار محبوب هستند.

یکی از ساده ترین موتورهای موجود در بازار موتورهای DC یا ذغالی هستند.

مزایای دریل شارژی ذغالی

دریل شارژی ذغالی با توجه به کارایی خود نسبت به دریل شارژی براشلس از برخی مزیت ها برخوردار است که در این بخش بیان می شوند:

  1. طراحی و ساخت موتورهای ذغالی بسیار ساده است.
  2. به دلیل تعداد کم قطعات داخلی این موتورها علاوه بر ساخت راحت آن، هزینه تعمیرات و خرید موتورهای ذغالی نسبت به موتورهای براشلس کمتر است.
  3. موتورهای brushed در طیف وسیعی از وسایل از جمله: اسباب بازی، لوازم الکتریکی و اتومبیل کاربرد دارند.

با توجه به مزایای بالا این نوع دریل ها می توانند یک انتخاب خوب و مقرون به صرفه برای افراد فنی باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین نکات خرید دریل که باید آن را بدانید

معایب موتورهای ذغالی

همانطور که هر وسیله الکتریکی دارای برخی از کاربردها و مزایا است، ممکن است ایراداتی هم از نظر فنی داشته باشد. در این بخش به بیان برخی از معایب رایج موتورهای ذغالی می پردازیم:

  1. زغال ها منبع اصلی خرابی مکانیکی در موتورهای زغالی هستند.
  2. زغال ها باعث ایجاد جرقه در موتور می شوند که برای کارهای حساس  استفاده از دریل brushed پیشنهاد نمی شود.
  3. موتورهای زغالی منبع نویزهای الکتریکی هستند.

با توجه به معایب بیان شده، توصیه می کنیم از دریل های ذغالی بیشتر برای کارهای روزمره و عادی استفاده نمایید.

دریل شارژی براشلس چیست؟

دریل شارژی براشلس (بدون جاروبک) نوعی ابزار شارژی محسوب می شود که برای سوراخکاری و پیچ گوشتی استفاده می شود. این دریل از باتری لیتیوم - یون استفاده می کند. به دلیل عدم وجود برس در موتور، نیروی گردشی موتور به صورت مستقیم به محور دریل منتقل می شود؛ در نتیجه انرژی کمتر مصرف می شود. با استفاده از دریل شارژی براشلس شما می توانید به راحتی و با دقت بالا سوراخ هایی را در سطوح مختلف ایجاد کنید.

مزایای دریل شارژی براشلس چیست؟

دریل شارژی براشلس با توجه به محبوبیت و کارایی خود از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که کاربر را در زمان خرید دریل، وسوسه به انتخاب این نوع دریل می کند . در این بخش از مقاله به بیان برخی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع از دریل های شارژی می پردازیم.

  1. عمر بیشتر باتری در دریل های بدون جاروبک

دریل شارژی های بدون جاروبک به دلیل عدم وجود برس در موتور و همچنین کاهش صدا و لرزش انرژی کمتری مصرف می کند و در نتیجه عمر باتری دریل افزایش می یابد.

  1. قدرت بیشتر brushless cordless drill

موتور brushlessدریل شارژی به دلیل عدم وجود برس قدرت بیشتری را برای انجام کارهای سخت و سنگین دارد.

  1. بالا بودن عمر موتور در دریل های brushless

به دلیل نبود برس در دریل های شارژی بدون جاروبک، موتورهای brushless cordless drill از عمر بیشتری نسبت به دریل های ذغالی و شارژی برخوردار هستند.

  1. کارایی بهتر brushless cordless drill

با توجه به  قدرت و عملکرد بالاتر دریل شارژهای براشلس این نوع از دریل ها بهترین گزینه برای انجام کارهای سخت و سنگین است.

معایب دریل شارژی براشلس چیست؟

در مطالب بالاتر در رابطه با مزایا و ویژگی های منحصر به فرد دریل های brushless مطالبی را بیان کردیم. در این بخش قصد داریم تا به برخی از معایب رایج در دریل های بدون جاروبک که باعث ایجاد وقفه و ایراد در کار کاربران شده است، بپردازیم.

  1. گران بودن دریل های براشلس

به دلیل کارایی بالا و فروش کمی که این دریل ها دارند، قیمت بالاتری را نسبت به دیگر دریل های موجود در بازار دارند.

  1. سیم کشی پیچیده brushless cordless drill

ساختار پیچیده موتور brushless cordless drill و نیاز به کنترل کننده الکترونیکی سرعت از دیگر معایب دریل های براشلس است.

بیشتر بخوانید: 6 روش موثر برای افزایش طول عمر باتری دریل شارژی

مقایسه دریل های brushless و brushed

تا قبل از معرفی دریل شارژی های براشلس، دریل های ذغالی سیمی و بی سیم از محبوبیت  زیادی بین کاربران برخوردار بودند. با معرفی دریل های براشلس و کارایی های منحصر به فرد این دریل ها نسبت به مدل ذغالی به مرور طرفداران دریل های باجاروبک کاهش یافت. در این بخش به مقایسه ویژگی های این دو ابزار می پردازیم.

مقایسه دریل های brushless و brushed از نظر «قدرت»

دریل های باجاروبک نسبت به دریل های بدون جاروبک از قدرت کمتری برخوردار هستند.

مقایسه دریل های براشلس و زغالی از نظر «کارایی »

کارایی هر دریل به قدرت آن بستگی دارد. دریل های brushed ازگشتاور و قدرت پایین تری برخوردار هستند.

مقاسیسه دریل های بدون جاروبک و باجاروبک از نظر «طول عمر»

در دریل های ذغالی به دلیل فرسودگی ذغال ها باید اغلب آنها را تعویض کرد. مزیت دریل های brushed این است که به دلیل ساختار ساده ای که دارند، کاربران بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکار، می توانند دریل را تعمیر کنند. در مقابل دریل های براشلس هیچ گونه فرسودگی و استهلاک فیزیکی ندارند و مشکلات بیشتر به صورت الکتریکی رخ می دهند. با توجه به نوع استفاده شما، دریل های باجاروبک از طول عمر کمتری نسبت به دریل brushless برخوردار هستند.

مقایسه دریل های brushless و  brushed از نظر «قابلیت استفاده»

دریل های ذغالی، بزرگ و سنگین هستند و درصورتی که شما بخواهید در مدت زمان طولانی با استفاده از تجهیزات ایمنی از دریل brushed استفاده کنید؛ قطعا شانه و پشت شما آسیب قابل توجهی خواهد دید. در مقابل دریل های براشلس بسیار سبک تر هستند و صدای کمتری در زمان کار تولید می کنند.

مقایسه دریل های زغالی و براشلس از نظر «قیمت»

دریل های ذغالی به دلیل ساختار ساده و تعمیرات آسان از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. در صورتی که دریل های brushless به دلیل ویژگی های خاصی که دارند قیمت های بالاتری دارد. در صورتی که برای مدت زمان طولانی قصد استفاده از دریل را دارید، دریل های براشلس بهترین انتخاب است.

دریل شارژی براشلس بهتر است یا دریل شارژی زغالی؟

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به یک دریل شارژی برای تعمیرات خانگی احتیاج دارید و فقط در آخر هفته سعی در انجام کارهای فنی خانه  دارید؛ قطعا دریل شارژی براشلس برای شما ارزش خرید ندارد و یک دریل شارژی ذغالی می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. ولی اگر حرفه شما به صنعت و ساختمان ارتباط دارد و دریل یکی از ابزارهای مهم در کار شما محسوب می شود، قطعا نباید خرید دریل brushless را نادیده بگیرید. در صورتی که برای تعمیر باطری دریل شارژی خود نیاز به آموزش داشتید می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی آموزش تعمیر باتری دریل شارژی را از پایه فرابگیرید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5