سنباده لرزان چیست؟ کاربردها + معرفی جامع انواع سنباده زن

04 بهمن 1402

سنباده زن لرزان ابزاری است که در صنایع مختلف از جمله نجاری بسیار مورد استفاده و استقبال نجاران قرار گرفته است. این ابزار به دلیل صیقل دادن و زیبایی بخشیدن به سطح کار بسیاری از صنوف مختلف که نیاز به سطحی صاف و عاری از هرگونه برآمدگی دارند، بسیار موثر و کار ساز است. در صنایع چوبی همه افراد به دنبال ابزاری برای زیبایی و جلا بخشیدن به هنر خود هستند؛ ابزاری که بتواند نیاز نجاران را برای  صاف و صیقلی کردن سطوح چوبی برش خورده، پاسخ دهد؛ قطعا مورد استقبال این قشر قرار خواهد گرفت. در این مقاله جامع قصد داریم تا به صورت مختصر تمامی کاربردها و ویژگی های این ابزار را برای شما مخاطبان عزیز بیان کنیم. این مقاله را تا آخر بخوانید و به هیچ عنوان از دست ندهید.


سنباده لرزان چیست؟

سنباده لرزان ابزاری برقی است که به  جهت سایش و صیقلی کردن سطوح با استفاده از کاغذ سنباده عمل می کند. طراحان سنباده های لرزان به جهت راحتی کاربران در استفاده از این دستگاه، جایی برای چسباندن کاغذ سنباده، مکانیزمی به جهت حرکت سریع دستگاه و دسته ای برای نگهداری ابزار را طراحی کرده اند. سنباده های لرزان نجاری معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. اول، سنباده های برقی که با اتصال به برق می توان از آن استفاده نمود و دوم سنباده های بادی که با استفاده از هوای فشرده در داخل دستگاه کار خود را آغاز می کند. سنباده ها به جهت انجام فعالیت های مختلفی مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. برخی از ابزارآلات صنعتی به جهت راحتی کاربران خود، دستگاه و ابزار خود را به گونه ای طراحی کرده اند که با تغییر سر دستگاه می توان  از دستگاه به عنوان سنباده زن یا حتی دریل استفاده نمود.

نحوه کار با سنباده لرزان چگونه است؟

نحوه کار سنباده لرزان از سوالات مهم افرادی است که قصد خرید یا استفاده از این دستگاه را دارند. سنباده های لرزان معمولا با برق  کار می کنند و به محض اتصال دستگاه به برق، روشن شدن دستگاه را متوجه خواهید شد. پس از روشن شدن دستگاه،  شما باید سنباده زن را بر روی سطح مورد نظر گذاشته تا عملیات سنباده زنی آغاز شود. اگر شما یک فرد تازه کار باشید، قطعا در اوایل استفاده از این ابزار نگران آسیب دیدن دستان یا دیگر بخش های بدن خود هستنید؛ اما این دستگاه آسیبی به شما نخواهند رساند. حتما توجه داشته باشید که برای داشتن یک سطح صاف و صیقلی، تنها داشتن ابزارکار مناسب کافی نیست و تبحر و مهارت شما در امر سنباده زنی بسیار مهم تر است.

در چه مواقعی باید از سنباده چوب استفاده کنیم؟

استفاده از سنباده چوب برای بسیاری از افراد تازه کار در صنعت و نجاری سوال است. اکثر افرادی که سابقه و تجربه بالایی در صنعت و نجاری دارند به خوبی از زمان استفاده از سنباده دستی برای چوب اطلاع دارند. سنباده های لرزان معمولا برای کارهای نجاری و صنعتی بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و نجاران برای انجام سنباده زنی هایی که نیاز به دقت و ظرافت بالا دارند از سنباده های دستی استفاده می کنند که به دقت و تمرکز بیشتری احتیاج دارد. در صنعت زمانی که بحث سنباده زنی در طیف گسترده و بزرگی به میان می آید، سنباده های لرزان از ابزار قدرتمند و محبوب نجاران و صنعت کاران به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: منگنه کوب چیست + انواع و کاربردهای این ابزار

سنباده زن لرزان در چه صنایع و مشاغلی کاربرد دارد؟

در بسیاری از صنایع هیچ ابزاری مانند: سنباده زن لرزان برای افراد کارآمد و مفید نیست. سنباده زن های برقی علاوه بر رفع نیاز نجاران و صنعت کاران، نیاز بسیاری دیگر از صنایع که برای صیقل دادن به سطوح خود نیاز به ابزاری حرفه ای دارند، کارساز بوده است. در ای بخش از مقاله قصد داریم تا مروری کوتاه بر کاربردهای این ابزار قدرتمند داشته باشیم.

  1. ساخت اسباب بازی
  2. صنایع چوب
  3. مبلمان سازی
  4. کابینت سازی

تمامی صنایع نام برده در این بخش از پرکاربردترین صنایع و مشاغلی بود که این ابزار به عنوان یکی از ارکان اصلی و لوازم اصلی کارشان به حساب می آید و بدون وجود این ابزار، شاید بخشی از کار انجام نشود یا به سختی و در زمان طولانی مدت انجام شود.

انواع سنباده لرزان براساس صفحه

سنباده های لرزان نیز درانواع مختلفی تولید و عرضه شده اند تا به خوبی، پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند. سنباده زن های لرزان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و بر اساس صفحه، نوع منبع تغذیه و ... دسته بندی و تولید شده اند، تا کاربران به راحتی و با توجه به بودجه و نیاز خود ابزار مناسب را خریداری نمایند. برخی از مهم ترین سنباده های لرزان بر اساس صفحه این دستگاه به شرح زیر است:

سنباده لرزان گرد یا چرخشی یکی از مدل های مهم دستگاه سنباده زن است که روش کار با این ابزار به شرح زیر است: این دستگاه به صورت غیر خطی بر روی متریال مورد نظر حرکت می کند و باعث ایجاد سطحی صاف می شود. از ویژگی های این نوع سنباده زن بلبرینگ های انحراف دار است که سبب ایجاد حرکت ابزاربه صورت دایره ای و بیضی شکل بر روی متریال مورد نظر می گردد.

سنباده لرزان گرد

سنباده لرزان تخت از انواع  ساده و مهم سنباده است که نحوه کار با آن برای کاربران بسیار راحت است. معمولا از این ابزار در پایان کارسنباده زنی استفاده می شود تا خاک اره از روی سطح کار پا شود. حتما توجه داشته باشید که در زمان کار با این ابزار، دستگاه را در جهت رگه های چوب حرکت دهید در غیر این صورت ممکن است به سطح کار آسیب جدی وارد شود. سنباده های لرزان تخت در 3 مدل، سنباده مثلث، مستطیل و مربع تولید شده اند.

سنباده لرزان تخت

سنباده لرزان تسمه ای یا تانکی از ابزار قدرتمند در بین انواع سنباده زن می باشد. معمولا از این دستگاه برای صیقل دادن به صفحات تخته های فشرده، MDF و صفحات فینگر جونیت استفاده می شود. این ابزار در دو سایز کوچک و بزرگ طراحی شده است و کاربران با توجه به نیاز خود یکی از مدل های این ابزار را تهیه می کنند.

سنباده لرزان تسمه ای

انواع سنباده لرزان براساس منبع تغذیه

همان طور که در بخش قبل بیان شد، سنباده زن ها در انواع مختلفی تولید شده اند و کاربران باید با توجه به نیاز خود یکی از انواع این دستگاه را خریداری کنند. در این بخش قصد داریم تا به صورت خلاصه و جامع سنباده زن های لرزانی که بر اساس منبع تغذیه دسته بندی شده اند را نام ببریم.

سنباده لرزان برقی به کمک نیروی برق کار می کند و انرژی چرخشی موتور دستگاه را به انرژی لرزشی تبدیل می کند تا عمل سنباده زنی به راحتی انجام شود.این دستگاه با توجه به منبع تغذیه ای که دارد با توان های مختلفی تولید شده است.

سنباده لرزان برقی

سنباده لرزان شارژی کاملا برخلاف سنباده برقی عمل می کند و برای کار با این دستگاه نیازی به اتصال به منبع برق نداریم. در این ابزار یک باتری تعبیه شده است و انرژی مورد نظر در باتری دستگاه ذخیره می شود؛ در زمان هایی که به برق دسترسی نداریم؛ این ابزار بهترین گزینه است.

سنباده لرزان شارژی

سنباده لرزان بادی با استفاده از نیروی باد ذخیره شده در کمپرسورهای دستگاه کار می کند. شاید تنها عیب این دستگاه وجود همیشگی یک دستگاه کمپرسور در کنار دستگاه است تا بتوان به بهترین نحوه از این ابزار کاربردی استفاده نمود.

سنباده لرزان بادی

 

مزایای استفاده از سنباده لرزان چیست؟

مزایای استفاده از سنباده لرزان برای بسیاری از افراد که با حرفه نجاری و صنعت آشنایی ندارند یا به تازگی به این حرفه پیوسته اند، سوال برانگیز است. این دستگاه کاربردی و در عین حال مهم توانسته، نیاز بسیاری از نجاران را برآورده سازد تا علاوه بر سهولت و سرعت در انجام کار نجاران و صنعت کاران، نیاز روز آنها از بین برود. برخی از مزایای مهم این دستگاه از نظر متخصصین و مهندسین حوزه صنعت و نجاری به شرح زیر است:

  1. ایجاد سطوح صاف و صیقلی در سطح مورد نظر
  2. از بین بردن سطوح ناهموار و خراش خورده از متریا ل
  3. استفاده ساده و آسان
  4. راحتی در زمان کار

مزایای بیان شده از این ابزار کاربردی، شاید فقط گوشه ای از ویژگی های مهم و پررنگ این ابزار قدرتمند و مهم بود که برای اکثر افراد حائز اهمیت بوده است. برای اطلاع از ویژگی ها و مزایای دیگر این دستگاه، خواندن دفترچه راهنمای شرکتی آن خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: سشوار صنعتی چیست؟ چه کاربردی دارد و انواع آن چیست؟

برای خرید سنباده لرزان به چه نکاتی باید توجه داشت؟

برای خرید سنباده لرزان توجه به بودجه و نیاز ما به این دستگاه در اولویت قرار دارد. برای خرید این ابزار باید به نوع کاری که قصد انجام آن با این ابزار را داریم، اصالت و گارانتی کالا توجه کنیم. درصورتی که بودجه محدودی برای خرید این ابزار درنظر گرفته اید، خرید سمباده لرزان دست دوم می تواند پیشنهاد خوبی باشد، اما قبل از خرید سنباده زن دست دوم حتما از یک متخصص ابزار کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نکات ایمنی مهم در زمان کار با سنباده لرزان

رعایت نکات ایمنی مهم در زمان کار با سنباده لرزان علاوه بر محافظت از جان و مال ما، به طول عمر بیشتر دستگاه نیز کمک می کند. برای رعایت نکات ایمنی در زمان کار با دستگاه سنباده لرزان، از نظر ابزار طباطبایی رعایت نکات زیر برای دریافت بهترین نتیجه الزامی است.

  1. محیط کار با دستگاه همیشه تمیز و مرتب باشد.
  2. استفاده از دستگاه درمحیط های بارانی و خیس توصیه نمی شود.
  3. قبل از کار با دستگاه، اطمینان حاصل کنید که در زمان کار با این ابزار امکان آتش سوزی وجود ندارد.
  4. دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  5. در محیط هایی که تهویه هوا نامناسب است یا راهی برای تهویه هوا وجود ندارد، از دستگاه استفاده نشود.
  6. در زمان کار استفاده از لباس مناسب را فراموش نکنیم.
  7. در صورت ایجاد هرگونه اتصالی یا خرابی در دکمه های دستگاه، استفاده از آن را فورا متوقف کنید.

 نکات ایمنی بیان شده در این بخش از مقاله شاید مهم ترین نکات ایمنی در زمان استفاده از دستگاه سنباده زن لرزان بود که توسط ابزار طباطبایی بیان شد. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از هرگونه آسیب جدی، قبل ازشروع کار با این ابزار به صورت کامل دفترچه راهنمای شرکتی آن را مطالعه نمایید. در نهایت در صورتی که نیاز به آموزش تعمیرباتری دریل شارژی یا دیگر ابزار خود داشتید، با مراجعه به  سایت ابزار طباطبایی از آخرین آموزش های تعمیرات انواع ابزارآلات مطلع شوید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5