جوش الکتروفیوژن چیست و چه کاربردی داد؟

29 مرداد 1401

جوشکاری در عصر جدید یک حرفه‌ای محسوب می‌شود که با کمک دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. که به کمک این دستگاه‌ها انواع متریال‌ها را می‌توانند به هم متصل کند. الکتروفیوژن روش اتصال لوله‌های پلی اتیلن با چگالی بالا یا متوسط و یا سایر لوله‌های پلاستیکی و بکاربردن از اتصالات مخصوصی است که دارای المان‌های حرارتی توکار هستند، برای جوش دادن اتصالات استفاده می‌شوند. در ادامه همراه ما باشید.


تاریخچه جوش الکتروفیوژن

برای اولین بار در سال 1960 از جوش الکتروفیوژن برای جوش دادن لوله‌های گاز استفاده می‌شد. بنابراین به‌خاطر کیفیت بالا و مقاومت جوش به وسیله این دستگاه به مرور در دیگر صنایع نیز از جوشکاری الکتروفیوژن استفاده می‌شد. در حالی‌که امروزه از این روش برای اتصالات مختلف لوله‌های گاز، نفت و آب و همچنین موارد مشابه استفاده می‌شود. برای مشاهده دوره‌های جوشکاری مانند تعمیر اینورتر جوشکاری به وب سایت ابزار طباطبایی مراجعه نمایید.

الکتروفیوژن (electrofusion) چیست؟


جوش الکتروفیوژن electrofusion  یکی از انواع روش‌های جوش یا همان اتصال است که با کمک آن می‌توان فرآیند اتصال لوله‌های پلی اتلین را انجام داد. با توجه به اینکه جوشکاری الکتروفیوژن در دسته جوش حالت جامد قرار دارد در آن هیچ گونه ذوبی برای تکمیل عملیات اتصال رخ نمی‌دهد، بلکه با کمک جریان الکتریکی فرایند جوش و اتصال را به وجود می‌آوریم. نکته مهم این است که با کمک این دستگاه فقط لوله‌های پلی اتیلن را می‌توان جوش داد و هنگام کار با دستگاه جوش الکتروفیوژن رعایت الزامات و روش کار بسیار مهم است. که باید توسط نیرویی که برای جوش الکتروفیوژن آموزش دیده و مسلط هستند انجام شود.

تجربه نشان داده که اتصالات پلی اتیلن با جنس‌های مختلف پلی اتیلن نیز با این روش بهتر است. از مزایای این روش ایمنی بالا، سرعت بالا و تمیزی اتصال است. از جوش الکتروفیوژن به دلیل ضریب اطمینان بالایی که دارد، غالباٌ در شبکه‌های لوله پلی اتیلن توزیع گاز استفاده می‌شود.

کاربرد جوش الکتروفیوژن

همانطور که جوش الکتروفیوژن در اتصالات لوله‌های پلی اتیلن کاربرد دارد. در صنایعی که در آنها انتقال انرژی توسط لوله‌های پلی اتیلن صورت می‌گیرد هم کاربرد دارند. در ادامه به برخی از صنایع که از این جوش استفاده می‌کنند اشاره می‌نماییم:

انواع اتصالات لوله‌های پلی اتیلن آب
اتصال لوله‌های پلی اتیلن فاضلاب
اتصال لوله‌های پلی اتیلن نفت و گاز

انواع اتصالات الکتروفیوژن

اتصالات الکتروفیوژن انواع مختلفی دارد که باید متنساب با شکل لوله تولید شوند.

لوله به لوله
لوله به زانویی
لوله به بوبلین

نحوه جوش الکتروفیوژن

روش انجام دادن جوشکاری الکتروفیوژن به صورتی است که زمان انجام دادن کار باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. که در این نوع جوشکاری، باید لوله‌ها به صورت لب به لب و با کمک گرم کردن صفحه‌های داغ ناشی از جریان الکتریکی هستند متصل شوند. قبل از شروع کار، باید قسمت‌هایی از لوله را که باید به هم وصل شوند را خراش‌ دهیم و سطح آن را به‌طور کامل تمیز کنیم. در ادامه لوله‌‌ها را علامت گذاری می‌نماییم و آنها را، هم راستای هم قرار داده و محل مناسب جوش را تراز می‌کنیم. همچنین باید دقت نمایید که فاصله‌ای بین لوله‌ها نباشد.

یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه نمایید، قطر و ضخامت لوله‌ها یکسان باشند. این کار باعث افزایش مقاومت و استحکام جوش می‌شود. بعد از اینکه خراش دادید و سطح لوله‌ها را تمیز کردید تسوط گیره‌ها می‌توانید آنها را محکم نگه دارید و به سمت صفحه داغ هدایت کنید. در این مرحله به کمک درجه آمپر میزان جریان برق را تنظیم و کنترل می‌کنیم، با انجام دادن این کار باعث نرم شدن یا به اصطلاح ذوب شدن لوله‌ها می‌شود، که باید صفحه داغ را جدا کرده و با اعمال فشار موجب اتصال شویم که پس از خشک شدن جوش یا همان اتصال برقرار می‌شود.

مزایای اتصالات الکتروفیوژن

مهم‌ترین انتظاری که از الکتروفیوژن می‌رود کیفیت اتصالات لوله‌های پلی اتلین است . از این روش در زمینه‌های مختلف استقاده می‌شود و دلیل آن هم مزیت‌ها و ویژگی‌هایی است که جوش الکتروفیوژن دارد و به ما کمک می‌کند تا اتصال مستحکم و مقاومی داشته باشیم. در ادامه به صورت تیتر وار به مزایای اتصالات الکتروفیوژن اشاره می‌نماییم.

بالا بودن ضریب اطمینان و ایمنی
اتصالات مرغوب
اتصال آسان و سریع
عایق بندی ۱۰۰ درصد و جلوگیری از نفوذ و نشتی
استحکام بالا در برابر زلزله و رانش زمین
مقاومت در برابر فشار و خوردگی
سهولت در نصب و اتصال
سرعت بالای جوش
قابلیت کنترل دما در هنگام جوش

معایب اتصالات الکتروفیوژن

زمان کار با جوش الکتروفیوژن ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شویم که این امر یک پدیده طبیعی است و همانطور که الکتروفیوژن دارای مزیت‌های بیشماری است از معایت و محدودیت‌هایی نیز برخوردار است. از جمله معایب اتصالات الکتروفیوژن می‌توان به هزینه بالا برای انجام دادن اتصالات لوله‌های ضخیم و عدم بازیافت قطعات لوله‌ها  به دلیل وجود سیم پیچی اشاره کرد به همین خاطر باید هنگام جوش با دقت بالایی عمل کنیم.

کلام آخر
همانطور که بیان کردیم الکتروفیوژن که به کمک تجهیزاتی که دارد، می‌توانیم لوله‌های پلی اتیلن را در ضخامت‌های مختلف با بالاترین کیفیت و مقاومت آن به یک دیگر متصل نماییم. ما در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به مواردی که نیاز بود در این زمینه آشنایی پیدا کنید بیان کرده‌ایم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. همچنین جهت مشاهده مقالات جوشکاری مانند تعمیر اینورتر جوشکاری می‌توانید به بخش مقالات سایت مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها
0 از 5