مته گرد بر چیست؟

12 شهریور 1401

یکی از کارهایی که می توانید با دریل کردن انجام دهید، سوراخ کاری است که برای انجام دادن آن نیز به مته نیاز دارید. مته ها شامل اندازه و انواع مختلفی هستند که بر روی سه نظام نصب می شوند سپس کار سوراخ کاری روی سطوح مختلف نیز آغاز می شود. مته گرد بر، یکی از انواع مته هایی است که شکل آن به صورت استوانه ای می باشد، که به کمک این مته می توانیم سوراخ های دایره ای در اندازه و قطرهای مختلف روی سطوح ایجاد نمایید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با نحوه ی کار با مته گرد بر آشنا شوید.


مته گرد بر چیست؟

مته گرد بر یکی از انواع مته های دریل است که برای ایجاد برش دایره ای روی سطوح مختلف به کار برده شده و سوراخ های بزرگ تری نسبت به مته های معمولی ایجاد می کند. این نوع مته علاوه بر کاربرد صنعتی در ساخت و سازهای عمومی نیز کاربرد دارد و می توان از آن برای ایجاد سوراخ روی دیوار، سقف، نصب یراق آلات، محل عبور کابل، لوله و ساخت لوازم تزئینی استفاده کرد.

مته گرد بر در برندهای مختلفی در بازار موجود است و می توان هم به صورت تک و هم عمده از فروشگاه های ابزارآلات تهیه کرد، همچنین جهت آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری می توانید به وب سایت ابزار طباطبایی مراجعه نمایید. این مته در انواع گوناگونی موجود بوده و رایج ترین آن مته گرد بر سیلندر فلزی است. سیلندر این مته بر روی یک محور نصب شده و یک سر آن دارای شفتی است برای نصب بر روی سه نظام دریل. استوانه مته دارای دندانه های تیز بوده و تمام بدنه آن از جنس استیل ساخته شده است.

برخی از مته های گردبر دارای محوری (ثابت یا قابل جداشدن) هستند که از مرکز مته بیرون می زند. وظیفه اصلی محور این است که هنگام سوراخ کردن قطعه کار به تراز و هدایت مته گرد بر کمک کند. این قطعه اساسی نیاز به سوراخ کردن اولیه قطعه کار قبل از برش دایره ای را حذف می کند.

انواع مته گرد بر

ماهیت اصلی مته گرد بر، سوراخ کاری دایره ای بر روی سطوح مختلف است. و در زمینه های مختلف می توان از انواع آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع مته گرد بر، براساس کاربرد آن می پردازیم.
در واقع، نحوه کاربرد آن بر اساس جنس تیغه است که با کمک آن می توانیم سطوح مختلف مانند فلز، چوب، بتن و را سوراخ کنیم. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

مته گرد بر آهن ( فلز)

آهن جزء فلزات کربنی است که ضخامت و سختی بالایی دارد و برای سوراخکاری روی آن باید از مته گرد بر هایی با جنس فولاد پر کربن استفاده کرد تا در زمان سوراخکاری مته دچار شکستگی نشود. با توجه به اینکه آهن فلز سخت محسوب می شود در زمان کار باید دور موتور دریل و سرعت بی باری را در مقدار کم تنظیم کنیم.

مته گرد بر استیل

جهت سوراخ کاری استیل و فلزات آلیاژی از مته گرد بر مخصوص این فلز که جنس روکش آن الماسه است استفاده می شود. باید دقت داشت که اگر سوراخ کاری روی فلزات نرم را انجام می دهیم از دور بالا و سرعت زیاد استفاده کنیم و اگر فلزات سخت هستند از دور و سرعت پایین استفاده کنیم.

مته گرد بر چوب

از این مته برای ایجاد برش های دایره ای با عمق متفاوت روی چوب استفاده می شود و نسبت به مته گرد بر ام دی اف از عمق سوراخ کاری بیشتری برخوردار هستند. مته های گرد بر چوب و ام دی اف دارای دندانه های اره ای هستند.

مته گرد بر ام دی اف

برای ایجاد سوراخ کاری دایره ای روی ام دی اف نیاز به مته گرد بر مناسب با این متریال را داریم و برای این کار باید از انواع مته گرد بر که دارای دندانه های تیز و اره ای هستند استفاده کنیم. جنس این مته از فولاد بوده و به راحتی می توان از آن برای سوراخ کاری دایره ای استفاده کرد.

مته گرد بر شیشه

شیشه در برابر فشار بسیار شکننده است و سوراخ کاری روی آن نیز یک کار حساس است به خاطر همین موضوع برای ایجاد سوراخ روی شیشه از مته هایی با روکش پودر الماس استفاده می شوند تا آسیبی به شیشه وارد نشود. در زمان سوراخ کاری روی شیشه نباید به دریل فشار بیش از حد وارد کنیم چون احتمال شکستگی بسیار زیاد است.

مته گردبر سرامیک

سرامیک دارای جنس ظریف و شکننده است و هنگام سوراخ کاری روی آن نیاز است از مته هایی استفاده کنیم که دارای روکش پوشیده از پودر الماس هستند تا هنگام انجام فرایند سواخکاری متریال مورد استفاده دچار شکستگی نشود. نکته مهم اینکه هنگام ایجاد سوراخ روی سرامیک نباید به دریل بیش از حد فشار وارد کنیم.

مته گرد بر بتن

مته گرد بر بتن از جنس فولاد پر کربن و مقاوم مانند تنگستن است که از آن برای سوراخکاری روی سطوح بتنی و سخت سیمانی استفاده می شود. مته گرد بر بتن باید از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار باشد تا در زمانی که عملیات سوراخکاری را انجام می دهیم بر اثر سرعت چرخش و اصطکاک ،حرارت ایجاد شده روی مته تاثیر نگذارد.

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که مته گرد بر یکی از ابزارهایی است که با کمک رابط سه نظام وصل می شوند و با توجه به شکل استوانه ای که دارد می تواند سوراخ های دایره ای در قطر ها و اندازه های مختلف ایجاد کند. در این مطلب درباره این موضوع صحبت کردیم که مته گردبر چیست و برخی از انواع آن را بر اساس کاربرد، محور و تیغه بررسی کردیم. پیشنهاد می کنیم جهت آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری و دیگر آموزش های ما به وب سایت ابزار طباطبایی مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5