آموزش کار با دریل شارژی

25 بهمن 1401

دریل شارژی یکی از پرکاربرد ترین و لازم ترین ابزارهایی است که در منزل، محل کار، کارگاه و هر جایی که نیاز به سوراخ کردن سطح یا تعمیراتی باشد، استفاده می شود. کار کردن با این وسیله تقریبا ساده است و نیازمند مهارت خیلی خاصی نیست. اما اگر یک سری مقدمات و نکات زیر و مهم را پیش از استفاده از آن در نظر بگیریم، استفاده بهتر و ایمن تری خواهیم داشت. در این مقاله می خواهیم شما را با امکانات و نحوه کار دریل شارژی آشنا کنیم و اطلاعاتی مهم را جهت درک بهتر از این ابزار ارائه دهیم تا علاوه بر ایمنی بیشتر، تجربه کاری بهتری هم داشته باشید. 


نحوه استفاده از دریل شارژی

همان طور که قبلا اشاره کردیم کار با این ابزار ساده و راحت است. اما داشتن آگاهی از مراحل و جزئیات انجام هر کاری بهره وری، دقت و ایمنی کار را افزایش می دهد. یکی از این مراحل هم متعلق به شناخت ابزار کار است که نقش مهمی در کیفیت کار ایفا می کند. طبیعتا اپراتوری آموزش دیده و آگاه استفاده بهتری از یک ابزار خواهد کرد و باعث افزایش راندمان کلی کار خواهد شد. استفاده از دریل شارژی و پیچ گوشتی برقی هم از این قاعده مستثنی نیست. این ابزار به علت استفاده گسترده ای که در صنایع و کسب وکارهای مختلف دارد، بسیار مورد توجه بوده است. وزن سبک آن باعث شده است که در استفاده های روزمره جایگزین مدل سنتی تر آن شود. اما به مراتب دقت و هزینه نگهداری آن هم به علت داشتن قطعات ظریف تر از سایر ابزارهای شارژی بالاتر است؛ و به همین دلیل نیاز به دانستن اصولی بسیار ساده و ابتدایی است، تا ابزار کار ما طول عمر بیشتری داشته دارد. مقدمات کار با آن شامل مراحلی مثل انتخاب مته، سوئیچ معکوس، تنظیم سرعت و ... می شود که در ادامه توضیح کاربردی ای از همه آن ها خواهیم داشت. 
 

1 انتخاب و جاگذاری مته مناسب

باید نسبت به فضای کار و قطر مورد نظر برای ایجاد سوراخ، مته ای مناسب انتخاب کنیم. همچنین پیچ گوشتی نصب شده باید با سایز پیچ مورد نظر هم مطابقت داشته باشد. یعنی باید انتخاب کنیم که می خواهیم سوراخی ایجاد کنیم، یا می خواهیم پیچ یا هر گونه اتصالات دیگری را درایو کنیم. به نحوه جاگذاری مته دقت کنید تا کاملا چفت، و بسته شده باشد.

2 سفت کردن سه نظام

سه نظام به دو صورت اتوماتیک و آچاری تقسیم می شود. پس از این که مته را روی مته نگه دار قرار دادیم، باید پایه آن را به روش خاص خود محکم کنیم، تا در حین انجام کار از دستگاه خارج نشود. سه نظام اتوماتیک با دست محکم می شود و در استفاده های ظریف تر به کار می رود و مدل دیگر با آچار کوچکی سفت می شوند تا قدرت بیشتری داشته باشند. 

3 تنظیم کننده سرعت

یک دریل چند سرعته امکانات بیشتر و مفیدتری در اختیار ما قرار می دهد. هر چقدر سرعت بالاتری برای دستگاه تنظیم کنیم، نیروی گشتاور کاهش پیدا می کند و هر چه سرعت را کم کنیم نیروی گشتاور افزایش پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم سوراخ بزرگتری را حفر کنیم باید از سرعت کم و گشتاور بالا، و برای ایجاد سوراخ های کوچک تر از سرعت بالا و نیروی گشتاور کمتر استفاده کنیم. برای تنظیم سرعت چرخش و گشتاور یک دکمه دیمر روی برخی از دریل ها وجود دارد که که بهترین آن ها دریل های شارژی 5 سرعته است.

4 استفاده از سوئیچ معکوس

معمولا همه دریل های شارژی یک سوئیچ و دکمه برای تعیین راست گرد – چپ گرد، در قسمت بالایی ماشه برای تغییر جهت چرخش دریل دارند. این قابلیت جهت چرخش مته را از ساعت گرد (فوروارد) به پادساعت گرد (معکوس) تغییر می دهد و امکان باز و بسته کردن سریع پیچ های متعدد در این حالت امکان پذیر خواهد شد. هرگز در حال حرکت و چرخش مته، جهت آن را تغییر ندهید و منتظر باشید تا چرخش کاملا متوقف شود.

5 استفاده از چراغ LED

برخی از مدل های دریل دارای یک چراغ LED هستند که باعث روشن تر شدن سطح کار می شود. اگر در جایی کار می کنید که نور کافی وجود ندارد و با تاریکی در محیط کار مواجه شدید، استفاده از این چراغ به منظور روشنایی، دقت و ایمنی ایجاد کرده، توصیه می شود.

6 تنظیم کننده نیروی گشتاور

دریل های شارژی معمولا یک مکانیسم دستی یا خودکار به نام کلاچ دارند که برای تنظیم نیروی چرخش (تنظیم گشتاور) از آن استفاده می شود. بسیاری از انواع دریل ها و پیچ گوشی های شارژی با استفاده از یک گردونه امکان تنظیم درجه گشتاور را تعبیه می کنند که این خود بزرگترین خصوصیتی است که یک دریل معمولی را از یک دریل شارژی، مجزا می کند. در مواد نرم تر مثل گچ می توانید از گشتاور پایین و در مواد سخت مثل چوب از گشتاور بالاتر استفاده کنید. 

7 نکات مربوط به باطری

یکی از نکات مهمی که در هنگام استفاده از دریل شارژی بسیار اهمیت پیدا می کند، باطری می باشد. منبع انرژی دریل های شارژی یک باطری است، که در ظرفیت های مختلفی وجود دارد. این باطری ها از دو نوع نیکل کادمیوم و لیتیوم یون می باشد که قیمت های متفاوتی دارند. بهتر است تا زمانی که شارژ باطری کاملا به اتمام نرسیده، اقدام به شارژ آن نکنید. همچنین نصب، تعمیر و تعویض باطری این ابزار، اصول بسیار مهمی دارد که در مقاله کاربردی تعمیر باطری دریل شارژی به طور مجزا و کامل به آن پرداخته ایم. 

نتیجه گیری و خلاصه
در این مقاله با هم مرور کردیم که برای کار با یک دریل شارژی چه مقدمات و اصولی لازم است. اگر به نحوه جا گذاری مته، سرعت، گشتاور و عمر باطری یک دریل شارژی توجه داشته باشیم بیش از نیمی از مهارت لازم برای کار با آن را کسب کرده ایم و سایر نکات بستگی به تشخیص و شرایط خاص هر کار دارد. اوپراتور های فنی و نصابان از این ابزار استفاده بیشتری می کنند و شاید قشر زیادی از مخاطبان اصلی این مقاله را به خود اختصاص دهند. اما کاربری خانگی و مرسوم این ابزار ایجاب می کند تا هر کاربری با توجه به شرایط کار خود استفاده صحیح از آن را بلد باشد که با خواندن این مطلب می توانید به آن دست پیدا کنید. اگر نکات دیگری بنا به تجربه کاری خود از این ابزار به ذهن شما می رسد حتما در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید یا با کارشناسان ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی در میان بگذارید. 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5