فرق پیکور و هیلتی چیست؟

01 اسفند 1401

فرق پیکور و هیلتی بدون شناخت ابتدایی مفهوم آن ها قابل تشخیص نیست. ابزارهای گوناگونی در پروژه های عمرانی و ساختمانی وجود دارندکه هر کدام برای استفاده خاصی طراحی شده اند. شناخت این ابزار و آشنایی با اصطلاحات خاص هر کدام، علاوه بر افزایش دانش عمومی، به ما کمک می کند تا استفاده صحیحی از لفظ هر کدام داشته باشیم و در آموزش به نیروهای خود هم موفق ظاهر شویم. عملیات تخریب یکی از بخش های اولیه پروژه های ساخت و ساز است که ابزارهای خاص خود را دارند. با رشد روزافزون فناوری، این دستگاه ها پیشرفت زیادی کرده اند و مدل های متنوعی از آن ها در دسترس کارگران قرار گرفته است. پیکور و هیلتی نام های آشنایی در زمینه تخریب سازه ها هستند که در انواع گوناگونی تولید می شوند. با توجه به تنوعی که در نام گذاری برخی ابزارها در ایران وجود دارد باید اطلاعاتی همه جانبه درباره آن ها کسب کرد تا در انجام فعالیت های عمرانی دانش کافی برای دسترسی به ابزارهای صنعتی و استفاده از آن ها را داشته باشیم. جهت آشنایی بیشتر و شناخت تفاوت بین این دو وسیله با ما همراه باشید. 


معرفی دستگاه پیکور

پیکور یکی از معروف ترین ابزارهای ساخته شده برای عملیات تخریب است. در صنعت ساختمان سازی، راه سازی و بسیاری از صنایع عمرانی دیگر از آن برای کندن و از بین بردن سازه های سنگی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد به همین جهت گاهی به آن بتن کن هم گفته می شود. گونه های متعددی از پیکور برای استفاده های خاصی طراحی شده اند که برای هر نوع تخریب باید از همان مدل مخصوص استفاده کرد. مثلا مدلی از این ابزار را در هنگام تخریب و نوسازی آسفالت خیابان ها، در دست کارگران دیده اید. پیکور ها در سه مدل اصلی برقی، هیدرولیکی، پنوماتیکی (بادی) تولید می شوند. مدل های اولیه این دستگاه از نوع بادی تولید و روانه بازار شد که درون آن هوای فشرده ای وجود دارد که به وسیله کمپرسور تولید می شود. در زمان هایی که امکان استفاده از مواد منفجره برای تخریب یک پروژه یا بنای طبیعی وجود نداشت، انواع پیکور برای تخریب و از بین بردن صخره ها به کار آمد. پیکور یا چکش برقی برای انجام تخصصی پروژه های سنگین و سبک خراب کردن سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد که اگر در کاربرد مورد نظر خود استفاده نشود ممکن است خیلی زود خراب شده و نیاز به تعمیر پیدا کند. البته از این بابت جای نگرانی نیست زیرا در مقاله تخصصی آموزش تعمیر پیکور را برایتان شرح داده ایم.

آشنایی با هیلتی 

اگر بخواهیم خیلی ساده هیلتی را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که هیلتی نام یک برند تولید کننده پیکور و چکش برقی است که در کشور کوچک لیختن اشتاین فعالیت می کند. کارگران در هنگام تخریب با ابزارهای دستی و پتک های قدیمی با مشکلات فراوانی رو به رو می شدند؛ که پس از شناسایی این معضلات، شرکت هیلتی Hilti به منظور رفع آن ها ساخت ابزاری پیشرفته را در دستور کار قرار داد، که خطرات کار را تا حد زیادی کاهش می داد. چکش های برقی و دستگاه های تخریب ساخته شده توسط این شرکت در بین کاربران آن به هیلتی معروف شد. و پس از آن شرکت های دیگری مثل رونیکس، ماکیتا، بوش، ادون، باس، اکتیو تولز، مکس و... هم مدل های گوناگونی از دستگاه پیکور را تولید کردند، اما نام هیلتی بیشتر روی این ابزار ثبت شد. 

فرق بین پیکور و هیلتی

حالا که با این دو اصطلاح آشنا شدید متوجه شدید که این دو ابزار هیچ فرقی با هم ندارند. در واقع پیکور ابزار تخریبی است که برای از بین بردن بتن و سازه های سنگی مورد استفاده قرار می گیرد و هیلتی نام شرکت و برندی است که اقدام به تولید پیکور و چکش های برقی می کند. اما از آن جایی که هیلتی تقریبا اولین شرکت تولید کننده چکش های برقی است، نام برندش (هیلتی) روی ابزار تولیدی آن ها ماندگار شد و گاهی به جای پیکور از هیلتی برای چکش برقی، چکش تخریب یا بتن کن استفاده می شود که همه آن ها عملا یک ابزار است. پس تفاوت خاصی وجود ندارد که بتوان بین این دو بیان کرد. 

نتیجه گیری

در این مطلب به طور خلاصه و مفید به دو اصطلاح پیکور و هیلتی در صنایع عمرانی مثل ساختمان سازی و جاده سازی اشاره کردیم، که در عملیات تخریب مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این دو عملا فرقی با هم ندارند که جزئیات بیشتر آن در بخش های میانی مقاله ذکر شده است. در اجرای پروژه های عمرانی هر چقدر مجریان و نیروهای دست اندر کار پروژه، نسبت به اصطلاحات موجود در بطن آن اطلاعات بیشتر و جامع تری داشته باشند محیط کار و پرسنلی حرفه ای تر خواهیم داشت، که در بهره وری بیشتر کل پروژه تاثیرگذار است. آموزشگاه فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی تلاش می کند با نوشتن مقالاتی از این دست و آموزش به علاقه مندان در این حوزه، تجربه کار خود را در اختیار سایرین قرار دهد. اگر سوالی در خصوص این مطلب برایتان پیش آمده است حتما در بخش نظرات با ما طرح بفرمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5