نکات ایمنی هنگام کار با هیلتی

22 خرداد 1402

هیلتی نوعی دریل حرفه ای است که شرکت Hilti آن را تولید و به بازار عرضه می کند. این شرکت یکی از بزرگترین تولید کننده های ابزار آلات برقی می باشد که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. به وسیله ی هیلتی، انواع مختلفی از کارها را می توان انجام داد. بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهیم، دریل ها انواع مختلفی دارند اما آنچه بین شان مشترک است، رعایت نکاتی ایمنی در هنگام کار با این ابزار است. در این مقاله به بررسی این نکات و اهمیت رعایت آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید.


چه نوع دریل هیلتی برای کارهای تعمیراتی مناسب است؟

شما می توانید طبق نوع کار و نوع سطوحی که قرار است روی آن کار کنید، نوع مختلفی از دریل را استفاده کنید. می توان گفت برای کارهای تعمیراتی اکثرا از دریل هیلتی ضربه ای و دریل هیلتی برقی استفاده می شود.
برای کار کردن برای سطوح بسیار سخت و مقاوم مثل سنگ یا بتن، باید از دریل هیلتی ضربه ای استفاده کنید. زیرا دریل هیلتی ضربه ای برای حفاری اجسام و سطوح سخت به راحتی به کمک شما می آید. قدرت بسیار زیاد، قابلیت تعویض سری دریل و همچنین سرعت قابل تنظیم از ویژگی های مهم دریل های ضربه ای می باشد.
در کنار هیلتی ضربه ای، دریل هیلتی برقی برای سطوح با مقاومت کمتر و جنسی نرم تر مثل چوب، پلاستیک یا فلز مورد استفاده است. این نوع دریل هم دارای ویژگی هایی نظیر سرعت قابل تنظیم، سری قابل تعویض و سیستم ضد لرزش می باشد.

مهمترین نکات ایمنی کار با هیلتی

به طور کلی دریل ها یکی از پرکاربردی ترین ابزارها در کارهای فنی و صنعتی و حتی خانگی هستند. دریل می تواند به شما کمک کند که قادر باشید به راحتی در سطوح مختلف از مثل سطوح چوبی، سطوح فلزی، سیمانی، بتنی غیره سوراخ های با قطر دلخواه ایجاد کنید. شما همچنین می توانید برای کارهایی مانند سنباده زدن، باز کردن و بستن پیچ ها، پرداخت و یا حتی برش زدن از دریل استفاده کنید. تنها لازم است لوازم جانبی مختص با هدف خود را به دریل خود نصب کنید. نکته حائز اهمیت این است که آگاه باشید کار کردن با چنین وسیله ای که جزو ابزارهای خطرناک می باشد، نیازمند دانستن نکات ایمنی کار با هیلتی است. هنگامی که دانایی خود را در زمینه نکات ایمنی کار با هیلتی و نحوه کار با دریل افزایش دهید، می توانید سلامت خودتان را تامین کنید و همچنین باعث زیاد شدن طول عمر دستگاه شوید. برای استفاده ایمن از دستگاه هیلتی، از نکات زیر می توانید بهره ببرید:

انتخاب نوع مناسب دریل هیلتی

اولین قدم در انجام حفاری درست و اصولی، انتخاب اندازه و نوع مناسب دریل است. البته دریل های بسیار متنوعی از جمله دریل سیم کشی برقی، دریل ضربه ای سیمی، آچار ضربه ای سیم دار و ... وجود دارد که شرکت  ابزار طباطبایی می تواند در اختیار شما قرار دهد.

پوشیدن لباس کار ایمن

عینک ایمنی وسیله ای است که هیچگاه در انجام حفاری نباید فراموش کنید. همچنین استفاده از ماسک های تنفسی نیز برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار حاصل از حفاری می تواند مناسب باشد. پوشیدن دستکش به اندازه مناسب دست خود، کاپشن های محافظ و کفش های مقاوم می تواند خطر بروز اتفاق را کاهش می دهد . بنابراین پوشیدن لباس کار ایمن را هنگام استفاده از هیلتی جدی بگیری.

سفت کردن قطعات هیلتی

برای جلوگیری از هر گونه حرکت ناگهانی هنگام کار، پیش از شروع کار آن را به وسیله یک گیره یه پیچ گوشتی قطعات را ثابت سازی کنید. به یاد داشته باشید که دستگاه را باید با هر دو دست خود نگه دارید زیرا قدرت هیلتی بسیار زیاد است و ممکن است کنترل آن از دستتان خارج شود. 

 فشار بیش از حد به هیلتی نیاورید

بیشتر مقدار کاری که در حفاری انجام می شود، توسط خود موتور انجام می شود. با اعمال فشار زیاد، دریل هیلتی ممکن است بلغزد یا موتور آسیب ببیند. به همین دلیل توجه به تنظیم سرعت هیلتی و میزان فشار و ماده‌ای که با آن کار می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، برای ایجاد سوراخ های ناهموار هنگام نجاری، می توانید سرعت و فشار زیادی اعمال کنید. اما با فشار دادن شدید ممکن است احتمال پاره شدن را افزایش دهید. وقتی سوراخی را روی چوب شروع می‌کنید، سعی کنید کمی آهسته‌تر حرکت کنید و قطعه را تا حد ممکن صاف نگه دارید تا خطر خرد شدن را کاهش دهید.

در هنگام کار با هیلتی طبق دستورالعمل پیش بروید

دفترچه راهنما دستگاه را به دقت مطالعه کنید و نکاتر مهم را به یاد داشته باشید. از جمله نکات مهم که مخترپصر می توان اشاره کرد موارد زیر هستند:
•    در محیط هایی که ممکن است انفجار رخ دهد، از دستگاه استفاده نکنید.
•    در صورت ایجاد هرگونه خطر دستگاه را خاموش کنید و مشکل را برطرف کنید.
•    هیچگاه در محیط مرطوب و دست خیس از هیلتی اسفاده نکنید.
•    حتما در صورت نیاز  تعمیر باتری دریل را در دستور کار خود قرار دهید.


 تعویض درست قطعات و روغن کاری

قطعات و تجهیزات دریل هیلتی را در شرایط پایدار تعویض کنید و به یاد داشته باشید که هیلتی به صورت مداوم نیاز به چک شدن و عوض شدن قطعات دارد زیرا به دلیل قدرت بالای دستگاه، فرسودگی بیشتر است و قطعات سریعا شل می شوند.همیشه قبل شروع کار مطمئن شوید که هیلتی در حالت پایدار و ایده آل خود قرار دارد. همچنین پیش از شروع ببینید که آیا مسیر حرکت مهره ها و چکش دارای روغن کافی هستند.

سخن آخر

برای آنکه هر ابزاری بتواند عملکرد بهینه داشته باشد و نتیجه مودنظر ما نیز حاصل شود باید برخی از نکات رعایت گردد. رعایت نکات ایمنی هنگام کار با هیلتی یا هر ابزار دیگری سبب می شود تا هم این ابزار طول عمر بیشتری داشته و عملکرد آن بهبود یابد، و هم سلامت فردی که از آن استفاده می کند به خطر نیافتد. بهتر است هنگام کار با هیلتی طبق دستورالعمل شرکت سازنده از آن استفاده کنید. چنانچه پرسشی در رابطه با نحوه استفاده از این دستگاه دارید می توانید در بخش نظرات با کارشناسان فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی مطرح کنید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5