ضربه نزدن دریل چکشی 

31 خرداد 1402

ممکن است برای شما پیش آمده است که دارید با یک دریل چکشی کار می کنید و ناگهان مشاهده می کنید که دستگاه داغ میشود، بویی ظاهر میشود یا ضربه های ناهماهنگ میزند و در کل به درستی سوراخ ایجاد نمیکند.
معمولا یک دریل چکشی خوب به راحتی می تواند سوراخ هایی را در آجر یا اجسام دیگر ایجاد کند. اگر ابزار مناسب و تکنیک صحیح، برای یک ایجاد سوراخ داشته باشید، مقدار کمی فشار برای انجام اینکار لازم است که فقط چند ثانیه طول میکشد. اگر با مقاومت مواجه شدید، وقت آن است که دریل چکشی را بررسی کنید و روش سوراخ کاری خود را چک کنید. 
اگر فشار زیادی به دستگاه وارد میکنید یا از یک نوع نامناسب دریل استفاده میکنید یا اگر سرعت دریل اشتباه تنظیم شده است، دریل چکشی شما در ضربه زدن دچار مشکل خواهد شد. از دلایل دیگر ضربه نزدن دریل چکشی میتوان به تکنیک بد، دریل فرسوده، یا تلاش برای ایجاد یک سوراخ خیلی بزرگ اشاره کرد که از عبور دریل چکشی شما در جسم مورد نظر(مثل آجر یا بتن) جلوگیری میکند.


دلایل ضربه نزدن دریل چکشی

بیایید به دلایلی که دریل چکشی شما آنطور که باید در آجر نفوذ نمیکند و راهکارهایی که میتوانید کارایی دریل چکشی خود را هنگام سوراخ کردن آجر و ملات به حداکثر برسانید، بررسی کنیم. 

1.    دریل چکشی خود را بررسی کنید

دلایل ساده زیادی وجود دارد که ممکن است باعث بروز مشکل در دریل چکشی شما شود. یک بررسی سریع انجام دهید، ممکن است سریعا یک اشتباه واضح را متوجه شوید.

2.    معکوس بودن دریل چکشی

این مورد ساده به نظر میرسد، اما بررسی آن ضرری ندارد. بنابراین مطمئن شوید که دریل شما در جهت عقربه های ساعت میچرخد. کلید معکوس معمولاً درست بالای ماشه قرار دارد و ممکن است سهوا به آن دست بزنید. این دست اتفاقات در حین سفر با ابزار یا حتی زمانی که آن را از قفسه بلند می کنید رخ میدهد.

3.    صحیح بودن حالت دریل چکشی 

دریل های چکشی به طور کلی دارای دو حالت هستند: دریل معمولی و دریل با نیروی چکشی عقب و جلو. دریل های چکشی چرخشی همان دریل های ساده هستند. فقط در صورتی باید از دریل معمولی استفاده کنید که آجر بسیار شکننده باشد. و اکثر اوقات که قصد سوراخ کردن آجر را دارید، از دریل چکشی استفاده کنید. 
دستگیره تنظیم معمولاً توسط چاک برای یک دریل چکشی استاندارد و شاید یک دستگیره جداگانه در مدل های دریل چرخشی SDS است. اگر نمادها برایتان واضح نیستند و نمیدانید چه چیزی را نشان می دهند، دفترچه راهنمای دستورالعمل را دوباره بررسی کنید.

4.  درست استفاده کردن از دریل چکشی

شما باید از دریل سنگ تراشی کاربید استفاده کنید. قطعات بنایی کمی مثلثی شکل هستند و نوک آن کمی پهن تر از میله نازک است. اگر هنگام خرید وسایل بنایی همراه دریل چکشی شما نیست، میتوانید مدتی بعد خودتان قطعات مورد نظرتان را تهیه کنید.

5.  کند شدن دریل چکشی

اگر مدت زیادی است که از دریل استفاده میکنید، ممکن است دریل شما فرسوده و در نتیجه کند شده باشد. در صورت استفاده نادرست، قطعات سریع کند میشوند (مثلاً بار اولی که سعی کرده اید از دریل استفاده کنید، احتمال زیاد اشتباه آن را استفاده کرده اید) یا اگر سری دریل به درستی مواد را تخلیه نمیکند. سری دریل میتواند مواد را به اطراف سوراخ بکشد و لبه های تیز آن را پوشانده باشد. مثلا در دریل های قوی تر مثل پیکور که برای حفاری در سازه های بزرگتر طراحی شده اند، این مورد بسیار رایج است. بنابراین نتیجه میگیریم که این وسایل به بررسی و تعمیر مداوم دارند. بنابراین آموزش تعمیر پیکور برای هر تعمیرکاری واجب است.

روش درست سوراخ کردن آجر

وقتی مطمئن هستید که دریل شما همانطور که باید کار می کند، میتوانید موارد زیر را هم بررسی کنید:

•    دریل در حال حفاری به سمت جلو میباشد
•    دریل چکشی تعمیرکاری مناسبی دارید
•    دریل در حالت دریل چکشی است

مراحل کار با دریل چکشی

1.    عمق دریل را به عمق مدنظرتان قفل کنید، سپس سوراخ را ایجاد کنید.
2.    دریل چکشی را عمود بر سطح دیوار نگه دارید و در حالی که ماشه استارت را فشار میدهید و فشار متوسطی وارد کنید.
3.    دریل را صاف نگه دارید و در حین  فشار دادن به دریل، تکان نخورید.
4.    درجه دریل را به قطر سوراخی که میخواهید تغییر دهید.
5.    دوباره از قسمت سوراخ شروع کنید و تا قسمت درپوش دریل حفر کنید.

سخن آخر
باید بگوییم که چندین دلیل وجود دارد که دریا چکشی شما عملکرد مناسبی ندارد. برخی از قطعات ممکن است فرسوده شده باشند و برخی دیگر ممکن است به درستی بسته نشده باشند. بهتر است دریل را باز کنید و تمام قطعات را به درستی و با جزییات بررسی کنید. و اگر نمی توانید دلیل کار نکردن دریل چکشی را بفهمید، بهتر است به یک متخصص رجوع کنید.
همچنین، دریل چکشی شما می تواند در حین استفاده به ناگهان متوقف شود، اگر دریل چکشی را به درستی نصب نکرده باشید، اگر بیش از حد به آن فشار وارد کنید، یا اگر از آن برای کار اشتباهی استفاده کنید. وقتی از کار افتاد، آن را از برق بکشید و جدا کنید تا مشکل پیدا شود. آن را خاموش کنید و روشنش نکنید زیرا ممکن است به آن آسیب بزنید. شما نیز اگر تجربه یا نظری دارید می توانید در بخش نظرات با کارشناسان فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی  در میان بگذارید.
 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5