تفاوت دریل چکشی و پیچ گوشتی برقی | معرفی، کاربرد

25 مرداد 1402

به طور کلی، تفاوت اساسی بین دریل چکشی و پیچ گوشتی در عملکرد و کاربرد آنها می باشد. پیش از این استفاده از دریل ها بسیار محدود بود و به سوراخکاری اجسام ختم می شد اما در حال حاضر با وجود پیچ گوشتی ها، به کاربرد این دستگاه افزوده شده است. به همین خاطر برای بسیاری از مردم سوال پیش می آید که تفاوت دریل چکشی و پیچ گوشتی برقی و کاربرد آن ها چیست؟ حقیقتا مسئله ای که در این باره بسیار اهمیت دارد، نحوه و زمان استفاده از هر یک از این ابزارها می باشد. در این وهله مطالعه مقاله تعمیر باتری دریل شارژی نیز خالی از لطف نیست.
با وجود شباهت های بسیاری که این دو ابزار نسبت به هم دارند، وجود تفاوت های ظریف موجب تمایز عملکرد آن ها می شود. شاید توجه کرده باشید که افراد فنی که در کارشان حرفه ای هستند، برای هر منظوری دستگاه مخصوصی به همراه دارند. بنابراین نتیجه می گیریم که دانستن کاربردها و تفاوت های انواع ابزار می تواند به روند کار ما کمک بسیاری کند.


دریل چکشی چیست؟

اساسا دریل چکشی در مواردی که نیاز به حفر در سطوح سخت مانند بتن، سنگ یا آجر دارید، بسیار مفید عمل می کند. این ابزار قدرتمند قادر به ایجاد ضربات مکانیکی است که به شما در حفر سریع و کارآمد در این سطوح کمک می کنند. دریل چکشی به دلیل قدرت ضربه زنی زیاد می تواند بسیار آسان به اجسام سخت نفوذ کند و اجزا را درون آن ها ثابت کند. بهتر است بدانید که قدرت موتور این نوع دریل از دریل های معمولی بسیار بیشتر می باشد. در ادامه به صورت مختصر کاربرد دریل چکشی را در سطوح متفاوت برایتان شرح می دهیم.

کاربرد دریل چکشی

کاربرد دریل چکشی به خاطر ویژگی های گوناگونی که دارد، می تواند گسترده باشد که در این قسمت به بررسی چند نمونه می پردازیم. 
حفر در بتن: دریل چکشی برای حفر سوراخ ها در سطوح بتنی که با دیگر مواد مانند فولاد محکم تر شده اند، استفاده می ‌شود. کاربرد این سوراخ ها برای نصب اتصالات بتنی، پیچ و مهره ها و سیماندهی های صنعتی می باشد.
حفر در سنگ: برای حفاری در سطوح سنگی یا سنگ آهنی، دریل چکشی به شما کمک می کند. به عنوان مثال نصب پیچ ها، گیره ها، قطعات دیواری و سیماندهی ها از کاربرد های دریل چکشی در حفر کردن سنگ می باشد.
حفر در آجر: دریل چکشی برای حفر سوراخ مانند نصب پیچ ها، کابل ها، میله ها و قطعات دیگر بر روی سطوح آجری نیز استفاده می شود.
تعمیرات ساختمانی: دریل چکشی برای تعمیرات و ساختمان ها نیز بسیار کاربردی می باشد. مثلاً در حفر سوراخ ها برای نصب کابل ها، لوله ها، گیره ها و بسته بندی ها، دریل چکشی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ گوشتی برقی چیست؟

پیچ گوشتی برقی یا پیچ گوشتی شارژی یک نوع ابزار کاربردی در زمینه کارهای فنی و تعمیراتی می باشد که با استفاده از یک باتری یا منبع تغذیه الکتریکی، قدرت مورد نیازش را برای پیچ کردن تأمین می کند. این نوع پیچ گوشتی دارای موتور الکتریکی بوده که با فشار دادن دکمه یا تکان دادن دسته، شروع به چرخاندن پیچ می کند. از این ابزار می توان برای محکم کردن پیچ ها در سطوحی مانند پلاستیک، چوب و یا فلزات استفاده کرد. این ابزار با داشتن قابلیت تنظیم سرعت به سهولت کار می افزاید. به طور کلی این نوع ابزار برای سهولت قرارگیری پیچ ها در سطح مورد نظر کاربرد دارد. اما اگر ابزاری برای کارهای سخت تر نیاز دارید، بهتر است از دریل های شارژی استفاده کنید. 

کاربرد پیچ گوشتی برقی

پیچ گوشتی برقی قابلیت این را دارد که در انواع کارهای خانگی و حرفه ای مورد استفاده قرار بگیرد. مهم ترین کاربردهای آن عبارتند از:
ساخت و ساز: در صنعت ساخت و ساز، پیچ گوشتی شارژی برای انواع سازه ها و قطعات به کار می رود. این ابزار به شما کمک می کند تا فرآیند پیچ کردن را با سرعت بیشتری پیش ببرید و زمان بیشتری را صرف ساخت و نصب قطعات نکنید.
تعمیرات خانگی: در تعمیرات خانگی و دکوراسیون داخلی، پیچ گوشتی شارژی بسیار کمک کننده می باشد. شما می توانید از آن در مبلمان، درب ها، پنجره ها، راهروها و سایر قطعات استفاده کنید.
صنعت چوب: در کارهای مربوط به صنعت چوب نیز پیچ گوشتی شارژی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار برای مبلمان، درب ها، کابینت ها، پانل های چوبی و سایر محصولات چوبی استفاده می شود.
الکترونیک و مکانیک: در صنایع الکترونیکی و مکانیکی، این وسیله برای پیچ ها در اجزا و قطعات الکترونیکی، موتورها، دستگاه ها و سایر تجهیزات استفاده می شود.
به طور کلی، پیچ گوشتی شارژی به شما کمک می کند تا به صورت سریع و آسان پیچ ها را در اجسام جاگذاری کنید و در کارهای خانگی و حرفه ای خود بهره وری بیشتری داشته باشید.

جمع بندی
 به طور خلاصه، شما قبل از انجام عملیات حفاری خود باید از جنس و سختی جسم مورد نظر خود آگاه باشید. سپس طبق نوع سختی، از بین این دو ابزار یکی را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر با اجسامی مثل بتن که بسیار سخت است، سر و کار دارید، باید از دریل چکشی استفاده نمایید. اما اگر قصد دارید تا با سطوح نرم تری همچون پلاستیک یا چوب کار کنید، ابزار مناسب برای کارشما پیچ گوشتی برقی خواهد بود. شما با مراجعه به سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای طباطبایی می توانید با انواع دریل ها و کاربردهای آن ها بسته به نوع کارتان آشنا شوید.
 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5