دریل مگنت چیست و چه ویژگی ها و کابردی دارد؟

01 آبان 1402

دریل مگنت یا دریل مغناطیسی یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز و صنایع فلزی است. این دریل از نیروی مغناطیس برای چرخاندن مته و حفاری استفاده می کند. دریل مغناطیسی دارای مزایای متعددی نسبت به دریل های مکانیکی مرسوم است که در این مقاله به  آنها و نحوه عملکرد و کابرد دریل مگنت پرداخته می شود.


تفاوت دریل معمولی با دریل مگنتی چیست؟

دریل برقی های معمولی از سه نظام برای ثابت بودن مته در جای خود استفاده می کنند در صورتی که دریل های مگنتی بر فناوری الکترومغناطیسی متکی هستند تا مته را به طور ایمن در موقعیت خود نگه دارند. از جمله تفاوت های دیگر این دو دریل می توان به موارد زیراشاره کرد:

  1. عملکرد: دریل آهنربایی برای ثابت نگه داشتن خود از یک پایه الکترومغناطیسی استفاده می کند در صورتی که دریل برقی به صورت دستی است و هیچ پایه ای برای ثابت نگه داشتن دستگاه وجود ندارد.
  2. اندازه و ظرفیت: دریل های الکترومغناطیسی از قدرت و توان بیشتری نسبت به دریل برقی ساده برخوردار هستند و برای حفاری و کارهای ساختمانی سخت طراحی شده اند.
  3. دقت: دریل های آهنربایی معمولا در انجام کارهایی که نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارند استفاده می شوند زیرا می توانند مته را درجای خود ثابت نگه دارند. همچنین از دریل برقی ساده برای کارهایی که چندان نیاز به دقت و ظرافت ندارند استفاده می شود.
  4. قابل حمل بودن: دریل های برقی معمولی، معمولا بیشتر قابلیت جا به جایی دارند در صورتی که دریل های مغناطیسی به دلیل موتور و پایه سنگینی که دارند جا به جایی سخت تری نسبت به دریل برقی معمولی دارند.
  5. هزینه: دریل های مگنتی به دلیل اندازه، قدرت و عملکردی که دارند، نسبت به دریل های برقی معمولی از هزینه بیشتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: دریل شارژی چکشی چیست | ویژگی ها و کاربردها

انواع مختلف دریل مگنت

دریل های مگنت هم مانند بسیاری دیگر از محصولات در انواع مختلفی تولید و عرضه شده اند که هر مدل مزایا و ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد. در این بخش با برخی از مدل های دریل آهنربایی آشنا خواهیم شد.

دریل مغناطیسی پرتابل یا قابل حمل

دریل های مغناطیسی پرتابل بسیار سبک هستند و به راحتی جا به جا می شوند. این دریل ها برای سوراخ کاری در فلزات و مکان هایی که برق نیست، بسیار کاربردی هستند.

دریل مگنت رومیزی

دریل مگنت رومیزی نسبت به مدل قبلی بزرگتر و سنگین تر است و برای استفاده در کارگاه  یا روی میز طراحی و تولید شده اند. این دریل ها بزرگتر از دریل های پرتابل هستند و می توانند سوراخ کاری های بزرگتر و چالش برانگیز را به راحتی انجام دهند.

دریل مگنت تغذیه خودکار

این نوع از دریل آهنربایی دارای یک مکانیزم خودکار است که می تواند مته را به صورت کنترل شده، وارد محل مورد نظر کند. این عمل تکراری برای کارهای حفاری که نیاز به عمق و دقت یکسان دارد مفید است.

دریل مگنت پنوماتیک

دریل مگنت های پنوماتیک با هوای فشرده تغذیه می شوند و برای کارهای حفاری سنگین که نیاز به گشتاور و سرعت بالایی دارند مناسب است. این دریل ها بیشتر در صنایع تولیدی و ساخت استفاده می شود.

دریل پایه الکترومغناطیسی

این مته ها به جای استفاده دائمی از آهنربا از پایه الکترومغناطیسی برای اتصال به قطعه کار استفاده می کنند. این دریل ها نسبت به مدل مگنتی سازگارتر هستند، زیرا بر روی فلزات غیر آهنی مانند مس و آلمینیوم هم قابل استفاده اند.

دریل مگنت هیدرولیک

دریل مگنت هیدرولیک برای ارائه گشتاور و سرعت بالا در کارهای حفاری سنگین از نیروی هیدرولیک استفاده می کند. این دریل معمولا درمعدن، صنایع نفت و گاز و ساختمان استفاده می شود.

در بین انواع دریل مغناطیسی های معرفی شده معمولا بهترین برندها، دریل مگنت آلمانی و دریل مگنت بوش است که در سرتاسر دنیا متقاضیان بسیار زیادی برای این دو برند مطرح وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین نکات خرید دریل که باید آن را بدانید

کاربرد دریل مگنت چیست؟

دریل مگنت یک ابزار تخصصی برای سوراخ کردن سطوح فلزی است. این دستگاه معمولا در صنایع فلزی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. دریل های مغناطیسی برای ایجاد سوراخ های دقیق به سرعت و آسانی بدون نیاز به تلاش بیش از حد کاربر طراحی شده اند. در مقایسه با دریل های مکانیکی، دریل مغناطیسی، سرعت و دقت بالاتری برای سوراخ کاری بر روی سطوح فلزی دارد و کار تمیزتری را تحویل کاربر می دهد. در زیر برخی از رایج ترین کاربردهای دریل مغناطیسی را نام می بریم:

  1. استفاده در صنعت سوله‌سازی و سایر صنایع فلزی
  2. کاربرد در صنایع تولیدی بزرگ
  3. صنایع ریل‌سازی
  4. صنعت تولید وسایل نقلیه (کشتی، خودرو، هواپیما و...)
  5. صنعت ساخت و ساز
  6. کارگاه‌های تولیدی بزرگ و کوچک
  7. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  8. استفاده در صنعت پل سازی
  9. کارگاه‌های جوشکاری فلز

کاربرد دریل مگنتی

مزایای دریل مگنت

  1. قابلیت حمل و جا به جایی آسان دریل های آهنربایی از ویژگی های بارز آن محسوب می شود.
  2. از این دریل می توان در موقعیت های مختلف چون زیر آب، ارتفاع و روی زمین استفاده کرد.
  3. به دلیل وجود پایه های الکترومغناطیسی به راحتی به سطح می چسبد.
  4. دریل آهنربایی برقی با برق تک فاز و سه فاز راه اندازی می شود.
  5. سرعت کار دریل آهنربایی نسبت به دریل معمولی درحالت گردبری 4 برابر است.
  6. وجود گارد محافظ، کلاچ اتوماتیک و سیستم الکترونیکی کنترل اضافه بار باعث ایمنی بیشتر این دستگاه شده است.
  7. ضایعات ایجاد شده با این دستگاه در هنگام کار بسیار کم است.
  8. این دریل با توجه به کاربرد و ویژگی هایی که دارد از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

نکات مهم در هنگام استفاده از دریل مگنتی

  1. در محیط های قابل اشتعال به هیچ عنوان از این دستگاه استفاده نکنید.
  2. از دستگاه فقط در حضور افراد مسئول استفاده کنید.
  3. قبل از استفاده از دریل زنجیره ایمنی و عملکرد کلیدهای دستگاه را بررسی کنید.
  4. حتما پس از اتمام کار دو شاخه را از پریز بکشید.
  5. قبل از شروع کار از محکم بسته شدن مته دریل اطمینان یابید.
  6. دستگاه را به صورت تمیز و خشک و دور از دسترس کودکان نگه دارید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه سوراخ کردن دیوار با مته مناسب

آیا امکان استفاده ازدریل مغناطیسی برای همه امور فنی وجود دارد؟

پاسخ ما منفی است. در این مقاله به طور کامل کاربردها و مزایای انواع مدل های دریل مغناطیسی شرح داده شد. پس با توجه به موارد گفته شده کاملا مشخص است که کاربردهای این دریل برای چه مواردی قابل استفاده است. حتما توجه داشته باشید که دریل آهنربایی جزء ابزار تخصصی و حرفه ای محسوب می شود و به هیچ عنوان قبل از دیدن آموزش کار با این دستگاه اقدام به راه اندازی آن نکنید. در صورتی که قصد خرید دریل مگنت را داشتید، می توانید با مراجعه حضوری به مراکز تخصصی فروش دریل و ابزار صنعتی بهترین دریل را با توجه به نیاز خود تهیه نمایید.

درصورتی که نیاز به آموزش کار یا تعمیر تخصصی  دریل مگنت داشتید، می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی از جدیدترین خدمات این مجموعه استفاده کنید. در صورت علاقه به آموزش تعمیر باتری دریل شارژی مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر باتری دریل شارژی

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5