دریل شارژی چکشی چیست | ویژگی ها و کاربردها

24 مهر 1402

دریل شارژی چکشی یک ابزار مفید و قابل حمل برای کاربردهای ساختمانی و تعمیراتی است. بسیاری از کارهای ساختمانی امروزه نیاز به دریل های چکشی دارند. دریل شارژی چکشی به دلیل عد وجود کابل و نیاز به برق از محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران برخوردار است. این وسیله ساختمانی به دو صورت برقی و شارژی تولید و عرضه می شود. دریل ها از انواع مختلفی از نظر قدرت و توان تولید شده اند که دریل شارژی چکشی یکی از پرقدرت ترین مدل های دریل است. از دریل شارژی چکشی می توان برای ایجاد سوراخ در بتن، چوب یا دیوار استفاده کرد. در این مقاله مرور کوتاهی بر ویژگی ها، کاربرد و حالت چکشی دریل چکشی خواهیم داشت.


ویژگی های دریل شارژی چکشی

  • نیروی محرکه آن از باتری قابل شارژ تامین می شود، نیازی به برق شهری ندارد.
  • قابل حمل است و می توان آن را به هر مکانی برد.
  • قدرت بسیار بالایی دارد که برای ایجاد سوراخ در انواع سطوح مناسب است.
  • دارای سرعت متغیر است که با تنظیم آن می توان کارهای متنوعی انجام داد.
  • معمولاً دارای چراغ LED برای روشنایی محل کار است.
  • برخی مدل ها دارای شارژر داخلی هستند و نیازی به شارژر جداگانه ندارند.
  • انرژی الکتریکی مصرفی کمتری نسبت به دریل های سیمی دارد.

کاربرد دریل چکشی چیست؟

از جمله متداول ترین کاربردهای دریل چکشی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. از دریل چکشی برای سوراخ کردن بتن، چوب، فلز و سطوح مختلف دیوار استفاده می شود.
  2. برای سوراخ کردن سطوحی با عمق و قطر بیشتر بهتر است از دریل چکشی استفاده کنید.
  3. برای تراش کاری های ظریف ساختمانی، فرم دادن و ... دریل چکشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  4. کاربرد دیگر دریل های چکشی باز و بسته کردن پیچ ها است.

این نکته را حتما در نظر داشته باشید در صورتی که قصد ایجاد سوراخ بر روی بتن را دارید حتما از یک دریل چکشی استفاده کنید چون در صورت استفاده از دریل معمولی به دلیل توان و قدرت کم موتور به دریل و مته شما قطعا آسیب وارد خواهد شد. بتن به دلیل سطح سخت و سفتی که دارد برای ایجاد سوراخ نیاز به یک وسیله با قدرت و ضربه بالا دارد که دریل چکشی بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل چکشی و پیچ گوشتی برقی | معرفی، کاربرد

حالت چکشی دریل چیست؟

 حالت چکشی دریل به کاربر کمک می کند تا زمانی که می  خواهد یک سطح سخت را سوراخ کند با قرار دادن دریل روی حالت چکشی، مته دریل با قدرت و ضربه بیشتری بچرخد و در نتیجه کاربر سریع و راحت تر عمل سوراخ کاری را انجام دهد. به بیان دیگر حالت چکشی دریل با زدن ضربات متوالی در زمان چرخش مته باعث می شود که عمل سوراخ کاری در کارهای سخت راحت تر انجام شود.

بهترین دریل شارژی چکشی

اگر به دنبال خرید یک دریل چکشی با کیفیت، عمر و دوام بسیار زیاد هستید که به خوبی بتواند کارهای سنگین ساختمانی و فنی شما را پشتیبانی کند از دریل شارژی میلواکی و دریل شارژی دیوالت غافل نشوید. هر دو این برندها از بهترین های بازار ایران و جهان محسوب می شوند و توانستند تا به امروز رضایت بالایی از سمت کاربران و منتقدان این حوزه کسب کنند.

بهترین دریل شارژی چکشی

مکانیزم دریل چکشی چیست؟

مکانیزم دریل چکشی بسیار جالب و هوشمندانه است. در داخل دریل دو صفحه قرار دارد که بر روی هر کدام یکسری دندانه تعبیه شده است. زمانی که کاربر دریل را در حالت چکشی قرار دهد دندانه های هر صفحه بر روی یکدیگر قرار می گیرند و حالت رفت و برگشتی به سمت جلو و عقب پیدا می کنند. این عمل در سرعت بالا باعث ایجاد قدرت زیاد برای دریل می شود.

علت کار نکردن دریل شارژی چکشی چیست؟

یکی از بیشترین سوالات کاربران بعد از خرید دریل شارژی علت کارنکردن دریل شارژی چکشی است. از جمله ساده ترین علل کارنکردن دریل شارژی می تواند تمام یا خراب شدن باتری دریل یا خرابی ذغال دریل  باشد. درصورتی که از شارژ باتری و ذغال دریل خود مطمئن بودید به سراغ چک فنی تر این ابزار بپردازید. حتما به یاد داشته باشید که برای تعمیر این وسیله شما نیاز به تخصص و تجربه دراین زمینه دارید و بهتر است تعمیر و بازرسی این وسیله را به یک متخصص بسپارید.

بیشتر بخوانید: ضربه نزدن دریل چکشی

معرفی بخش های دریل شارژی چکشی

- دکمه کنترل سرعت
- کلید چپ گرد و راست گرد
- چراغ LED
- موتور
- سه نظام
- دسته نگهدارنده
- کلید تغییر حالت
- باتری

معرفی بخش های دریل شارژی چکشی

آیا امکان تبدیل دریل معمولی به دریل چکشی وجود دارد؟

در دریل های چکشی ضربه و قدرت بر روی مته اعمال می شود در صورتی که دریل های معمولی با چرخش مته به حالت عادی کار می کنند و ضربه ای وارد نمی کنند. در صورتی که شما بخواهید قدرت دریل خود را بالا ببرید این امکان وجود دارد ولی در نظر داشته باشید که ممکن است به دلیل فشار بالایی که وارد می شود مته بشکند، دست کاربر خسته شود و یا سوراخ های ایجاد شده بسیار نامنظم باشند.

اما به طور کلی امکان تبدیل یک دریل معمولی به دریل چکشی وجود دارد، اما نیاز به تغییرات و تجهیزات اضافی دارد:

  • باید موتور الکتریکی مناسبی به دریل متصل کرد که بتواند نیروی لازم برای ضربه را تولید کند.
  • باید یک باتری قابل شارژ و شارژر مناسب برای آن نصب کرد.
  • باید سیستم کنترل الکترونیکی مناسبی نصب کرد تا بتوان سرعت موتور و نیروی ضربه را کنترل نمود.
  • باید چکش فلزی دریل را با چکش پلاستیکی جایگزین کرد تا از آسیب دیدن سطح کار جلوگیری شود.
  • احتمالا نیاز به تغییر در ساختار بدنه دریل برای استقرار قطعات جدید خواهد بود.
  • باید تست های ایمنی لازم را بر روی دریل تبدیل شده انجام داد.

بنابراین با تغییرات و ملحقات مناسب می توان یک دریل معمولی را به دریل شارژی چکشی تبدیل کرد، اما پیچیدگی ها و هزینه های آن بالا خواهد بود. معمولا خرید یک دریل چکشی آماده مقرون به صرفه تر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

دریل چکشی شارژی کارایی دارد یا خیر؟

دراین مقاله شما به طور خلاصه با دریل شارژی چکشی، کاربردها و برخی کلیدهای این دستگاه آشنا شدید. همان طور که گفته شد دریل های چکشی برای کارهای سنگین ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند و شما با توجه به نوع کاری که می خواهید با دریل انجام دهید باید به سراغ خرید بهترین دریل در همان حوزه باشید. در صورت نیاز به آموزش تعمیر باتری دریل شارژی شما می توانید با مراجعه به اپلیکیشن ابزار طباطبایی جدیدترین آموزش های موجود در زمینه تعمیر و کار با لوازم برقی و شارژی ساختمانی و فنی را تماشا کنید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5