منگنه کوب چیست + انواع و کاربردهای این ابزار

29 دی 1402

منگنه کوب یکی از ابزار مهم و کاربردی در صنایع ساختمانی، نجاری، دکوراسیون، مبلمان سازی و.. است که به صنعت کاران در انجام پروژه های مهم کمک شایانی کرده است. این ابزار با این که از حجم کوچکی برخوردار است اما کاربردهای بسیار زیادی دارد که در صنعت کابیت سازی و نجاری نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با انواع  منگنه کوب، کاربردها، مزایا و روش های تعمیر این ابزارشگفت انگیزصحبت کنیم و اگر شما یک فرد فنی نباشید و قصد کار با این دستگاه را داشته باشید، قطعا این مقاله می تواند کمک شایانی برای آشنایی با این ابزار باشد.


منگنه کوب چیست؟

منگنه کوب، منگنه زن یا ماشین دوخت یکی از ابزار کاربردی در صنایع مختلف است که به جهت اتصال سطوح چوبی، پلاستیکی و ... به دیگر متریال ها مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین دوخت در انواع مختلفی تولید وعرضه شده است که در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. اگر شما برای اتصال و انجام برخی کارهای روزمره یا صنعتی بزرگ از جمله: متصل کردن قطعات یک قاب عکس، اتصال مجدد روکش جدا شده مبل و ... نیاز به یک ابزار حرفه ای، منعطف، سریع و البته قیمت مناسب دارید؛ قطعا ماشین دوخت بهترین انتخاب برای افراد فنی است.

انواع منگنه کوب

منگنه کوب مانند بسیاری دیگر از ابزار در مدل های متفاوتی تولید و عرضه شده است تا افراد متخصص و فنی بتوانند باتوجه به نیاز خود دستگاه مورد نظر را انتخاب و کار خود را آغاز کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به صورت کاملا مختصر با انواع منگنه کوب آشنا شویم و موارد استفاده از هریک از مدل های این ابزار جذاب را بیان کنیم.

منگنه کوب دستی مدل خانگی این ابزار است که کار با آن بسیار ساده است و کاربر تنها بافشردن دسته منگنه و کمی فشار فیزیکی، می تواند اتصال بین دستگاه و متریال را ایجاد کند. این مدل از دستگاه برای انجام کارهایی چون: منگنه کارتن، سیم و... کاربرد دارد.

منگنه کوب دستی

منگنه کوب برقی یا شارژی قدرتی مانند: منگنه کوب دستی دارد و تفاوت این دو ابزار در سیم برق تعبیه شده در دستگاه است. منگنه کوب برقی برای انجام اتصالات زیرکار و جهت جلوگیری از خروج اتصالات از محل نصب شده کاربرد دارد.

منگنه کوب برقی

منگنه کوب بادی با استفاده از هوای فشرده شده در دستگاه عملیات دوخت و منگنه را انجام می دهد. هوای فشرده شده در دستگاه از طریق کمپرسور و از طریق شلنگ به ماشین دوخت متصل شده و قدرت لازم برای انجام دوخت را به کاربر می دهد. این ابزار بیشتر درصنایع نجاری استفاده می شود و قابلیت ایجاد منگنه های بلند بر روی کار را دارد.

منگنه کوب بادی

 

انواع سوزن منگنه کوب

انواع سوزن منگنه کوب برای انجام کارهای مختلفی تولید و عرضه شده است وهرسوزن این ابزار کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد تا کاربران در هنگام انجام کارهای خود راحتی و سرعت را تجربه نمایند. برخی از مدل های سوزن منگنه کوب تولید شده، عبارتند از:

  1. سوزن منگنه سری ۹۰
  2. سوزن منگنه سری V
  3. سوزن منگنه ته گرد
  4. سوزن منگنه با سوراخ چشمی

اجزاء منگنه کوب

اجزاء منگنه کوب یکی از سوالات پرتکرار کاربران است و بسیاری از افراد به دلایل شخصی و متفاوت دوست دارند، اجزاء تشکیل دهنده ابزارآلات فنی را بدانند. در این بخش قطعات و اجزاء مهم یک دستگاه منگنه زن را که بسیار حیاتی و مهم است؛ شرح داده ایم تا علاوه بر آشنایی با قطعات این دستگاه در صورت ایجاد شدن هرگونه خرابی، بتوانید با مراجعه به مرکز مرتبط و معتبر درسریع ترین زمان مشکل خود را حل نمایید.

این بخش توسط سوزن، منگنه و فنر شلیک می کند.

اهرم فشار دهنده

ضامن پیچ تنظیم به جهت تنظیم ضربه سوزن دستگاه تعبیه شده است.

ضامن پیچ تنظیم

اهرم ضربه زن به جهت اعمال ضربه سوزن منگنه تحت فشار فنر دستگاه قرار دارد.

اهرم ضربه زن

مخزن منگنه محل جای گذاری سوزن های ابزار است و در پشت دستگاه تعبیه شده است.

مخزن منگنه

 

مزایای منگنه کوب

مزایای ابزار منگنه کوب بسیار زیاد و جامع است و بسیاری از صنایع و مشاغل از این ابزار به عنوان یکی از وسایل مهم و کاربردی در زمان کار استفاده می کنند. مزایای اصلی دستگاه منگنه کوب عبارتند از:

  1. سرعت بالا در انجام کارهای تعمیراتی
  2. اتصال دو قطعه با تعداد سوزن بالا بصورت منظم
  3. امکان پرس و نصب روکش در کابیت ها و دکوراسیون
  4. استفاده در صنعت مبل سازی

مزایای بیان شده در این بخش، فقط برخی از پرکاربردترین و اساسی ترین مزایای این دستگاه از نظرکاربران بود که کمک شایانی درانجام پروژه های صنعتی و ساختمانی مشاغل مختلف داشته است.

نحوه استفاده از منگنه کوب

نحوه  استفاده از منگنه کوب یکی از سوالات پر تکرار افرادی است که به تازگی این ابزار را خریداری کرده اند. برای استفاده از این ابزار فارغ از مدل منگنه کوب، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

  1. جایگذاری سوزن منگنه کوب بر روی ریل مخرن و قرارگیری مجدد مخزن بر روی دستگاه اولین نکته مهم در هنگام شروع کار با این ابزار است.
  2. در منگنه کوب بادی اتصال به مخرن فشار هوا را چک نمایید.
  3. در منگنه کوب برقی یا شارژی از اتصال دستگاه به منبع تامین برق اطمینان حاصل کنید.
  4. فشردن ماشه دستگاه و شروع عملیات اتصال رو متریال به یکدیگر آخرین مرحله از شروع کار با ابزار منگنه کوب است.

قیمت منگنه کوب

قیمت ابزار منگنه کوب با توجه به مدل و کارایی که دارد، متغییر است و نمی توان یک رقم دقیق و ثابت را بیان کرد. برای اطلاع از قیمت دقیق این ابزار مراجعه به سایت های معتبر خرید ابزارآلات قطعا بسیار کمک کننده است.  فراموش نکنید که اصالت کالا، گارانتی و کیفیت کالا از اثرگذارترین موارد در تعیین قیمت یک منگنه کوب است.

نکات ایمنی مهم در زمان استفاده از دستگاه منگنه کوب

  1. در زمان کار با ابزار منگنه کوب حتما از گوشی و عینک محافظ استفاده نمایید.
  2. برای تامین فشارهوای مورد نیاز منگنه کوب بادی به هیچ عنوان از کپسول اکسیژن یا گاز استفاده نکنید.
  3. قبل از شروع کار با دستگاه حتما زیرنظر یک فرد متخصص دستگاه را تست کنید.
  4. از خواندن دفترچه راهنمای منگنه کوب غافل نشوید.

رعایت نکات ایمنی بیان شده در این بخش از مقاله باعث می شود تا علاوه بر حفظ سلامت افراد از ایجاد بسیاری از مشکلات فنی برای دستگاه نیز جلوگیری شود و نیازی به پرداخت هزینه های سنگین تعمیرات ابزار آلات نباشد. درصورتی که دستگاه منگنه برقی شما دچار هرگونه خرابی شد و نیاز به تعمیرات تخصصی داشت، می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی و مشاهده آموزش های مربوط به این بخش در سریع ترین زمان مشکل دستگاه خود را حل نمایید؛ همچنین علاوه بر تمامی آموزش های درج شده در سایت ابزار طباطبایی آموزش تعمیر باتری دریل شارژی به صورت تصویری و کاملا تخصصی در اختیار شما دانش پژوهان محترم قرار گرفته است.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5