وظیفه‌ VRD در دستگاه جوش چیست؟

03 شهریور 1401

یکی از ویژگی ها و الزامات مهم، محافظت از جان کاربر جهت استفاده از دستگاه جوشکاری است. که همه ما به دنبال دستگاهی هستیم که از ایمنی بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل روی دستگاه های جوشکاری دکمه یا کلیدی تعبیه شده است که با روشن کردن آن از برق گرفتگی در امان بمانیم. نام این کلید VRD است. با روشن کردن این دکمه یا همان VRD باعث می ;شود ولتاژ خروجی کاهش پیدا کند و خطر برق گرفتگی کاربر را از بین ببرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از VRD به دست آورید.


کلید VRD در اینورتر جوشکاری چیست؟

دکمه VRD مخفف (Voltage Reduction Device) یا همان دستگاه کاهش ولتاژ است و وظیفه اصلی کلید VRD در دستگاه جوش همین است، که از جان کاربر در مقابل برق گرفتگی محافظت می کند. زمانی که کلید VRD را روشن می کنید به خصوص در مواقعی که در ارتفاع قصد جوشکاری دارید، باعث می شود ولتاژ خروجی دستگاه کاهش پیدا کند و تا میزان زیادی ولتاژ خروجی را کاهش می دهد. که این میزان حدودا بین 12 الی 15 ولت می باشد و در صورتی که دست ما با انبر یا کانکتور برخورد کند از برق گرفتگی جلو گیری می کند. جهت مشاهده آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری به وب سایت ابزاز طباطبایی مراجعه نمایید.

برروی دستگاه های اینورتر جوشکاری کلیدهای ولومی مختلفی وجود دارد که شامل: CURRENT، ARC FORCE، HOT START است که هرکدام وظایفت مختلفی دارند، یکی از این کلیدها VRD است. که همانطور که بیان کردیم ولتاژ خروجی را کاهش می دهد. یعنی اینکه در زمان هایی که ولتاژ افزایش پیدا می کند با روشن کردن این کلید مقدار آن را پایین می آوریم. VRD در دستگاه جوش یکی از تکنولوژی هایی است که خیال کاربر را در حین کار را راحت می کند.

کاهش ولتاژ می تواند یک ایراد مهم را به همراه داشته باشد و آن هم این است که زمان شروع جوشکاری قوس اولیه به خوبی برقرار نمی شود و باید چند بار این کار را انجام دهیم تا بتوانیم قوس را به وجود بیاویم اما در برخی از اینورتر های جوشکاری جهت رفع این ایراد مهم، سیستمی به نام  HOT START تعبیه شده است که در شروع جوش در مدت ۱ ثانیه ولتاژ را بالا می برد تا یک قوس کامل و خوب برقرار شود.

وظیفه VRD در دستگاه جوش

کاربرد اصلی VRD این است که با کمک آن ولتاژ خروجی را به کم ترین حد مجاز برسانیم چرا که اگر ولتاژ در اندازه 50 ولت یا بیشتر باشد و کاربر دستکش نداشته باشد و دست با انبر برخورد کند باعث برق گرفتکی می شود. بنابراین زمانی که روی اسکلت های فلزی کار جوش را انجام می دهید ممکن است الکتریسیته وارد بدن شود به همین دلیل اینجاست که VRD اینورتر جوشکاری به کمک ما می رسد تا از خطرات برق گرفتگی در امان باشیم.

وظیفه مهم دیگر VRD در دستگاه جوش این است که با کاهش ولتاژ بتوانیم ورق های نازک را بدون اینکه هنگام جوشکاری دچار سوراخ شدگی شوند جوش داده و به هم متصل کنیم.

 نکته مهم دیگر این است که اگر روی ارتفاع کار می کنید حتما از این کلید استفاده نمایید حتی اگر قوس اولیه خوبی به وجود نیاید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری

تست و اطمینان از صحت عملکرد VRD

برای تست دکمه VRD در اینورتر جوشکاری نیاز به انجام مراحلی داریم و نحوه انجام تست به این صورت است که ابتدا می بایست ولتاژ دستگاه را در حالت بی باری اندازه گیری کنیم و این اندازه گیری را با کمک ولت متر انجام می دهیم و نتیجه این بازرسی باید به این صورت باشد که عدد نمایش داده شده نباید بیشتر از ۱۵ ولت باشد. اگر عدد نشان داده شده روی ولت متر ۱۵ ولت بود یعنی اینکه تست VRD اینورتر جوشکاری درست کار می کند و سالم است. در صورتی که عدد نمایش داده شده بالاتر از حد مجاز باشد نباید از دستگاه در مکان هایی مانند کار در ارتفاع استفاده کنیم.

روش دیگری که به صورت تجربی جهت اطمینان از صحت عملکرد کلید VRD وجود دارد این است که اگر در شروع جوشکاری، قوس الکتریکی به سختی بر قرار شود کلید VRD به درستی کار می کند و در غیر این صورت و اگر ایجاد قوس الکتریکی به سرعت ایجاد شد نشان دهنده این است که VRD غیر فعال است و احتمال برق گرفتگی وجود دارد.

کاهش مقدار ولتاژ دستگاه جوش با کلید VRD

برای کاهش مقدار ولتاژ دستگاه جوش روش های مختلفی وجود دارد که این روش هارا در پایین بیان کرده ایم:

با کمک VRD می توانیم به مدار ثانویه اجازه دهیم زمانی که مقاومت مدار از ۲۰۰ اهم کمتر است روی حداکثر مقدار OCV قرار گیرد.
در مواقعی که مقدار OCV از ۲۰۰ اهم بیشتر باشد با کمک کلید VRD در دستگاه جوش می توانیم این مقدار را کاهش دهیم و به یک سطح ایمن برسانیم.
زمانی که مقاومت مدار در دستگاه ۲۰۰ اهم باشد با کمک VRD می توانیم این مقدار را محدود کنیم.
کلام آخر
در پایان دستگاه جوش از جمله ابزارهایی است که با کمک جریان برق کار می کند و ممکن است برای کاربر خطراتی را به وجود آورد، به همین دلیل جهت حفظ ایمنی کاربر بر روی اینورترهای جوشکاری  کلیدی تعبیه شده به نام VRD که با کاهش میزان ولتاژ دستگاه از کاربر در برابر برق گرفتگی محافظت می کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و جهت شرکت در دوره تعمیر اینورتر جوشکاری می توانید به وب سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها
0 از 5