کدام دستگاه جوش را می‌توان برای جوشکاری‌ آلومینیوم استفاده کرد؟

05 شهریور 1401

آلومینیوم ماده ای سبک است که اصولا نحوه جوشکاری و کارکردن با آن درانواع زمینه های جوشکاری را مشکل می دانند. بنابراین شما می توانید آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری و نحوه جوشکاری آلومینیوم را یاد بگیرید. البته برای اینکه سریع تر وارد بازار کارشوید به زمان و تمرین زیادی نیازدارید. اما کسب دانش و مهارت منابع مناسب می تواند به شما درسریع تر کردن روند کارکمک کند. ازاین روبا توجه به راهنمایی های موجود، می توانید برای به دست آوردن مطالب بیشتر درمورد نحوه جوشکاری، انتخاب دستگاه مناسب و نحوه انتخاب لوازم کاربردی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.


چه دستگاه جوشی برای جوشکاری آلومینیوم مناسب است؟

طبق گفته کارشناسان آلیاژهای آلومینیوم نسبت به آلیاژهای فولادی چالش بیشتری برای جوشکاران ایجاد می کنند. مشکلی که وجود دارد این است که، آلومینیوم دارای درجه نقطه ذوب پایین تر و رسانایی بالاتری نسبت به فولاد می باشد. درنتیجه می تواند باعث سوختگی، مخصوصا در ورق های آلومینیومی نازک شود. سیم منبع تغذیه آلومینیومی به مراتب نرم تراز سیم منبع فولادی است. همچنین می تواند در فیدر قابل پیچش و پیچیده باشد.

زمانی که می خواهید نوع روش جوشکاری آلومینیومی را انتخاب کنید باید به نیازهای کاربردی و مهارت های جوشکاری توجه داشته باشید. فرایند جوشکاری آلومینیوم با جوشکاری فولاد کاملا متفاوت است. شاید حتی بتوانید آلومینیوم را برای بعضی مشاغل و حرفه ها به فولاد جوش دهید. اما تفاوت اصلی در این است که آلومینیوم به جای 2500 درجه مثل فولاد به نقطه حرارتی 1221 درجه نیاز دارد.

با جوشکاری آلومینیوم و مدل های جوشکاری آن بیشتر آشنا شوید

برای درک بیشتر جوشکاری آلومینیوم نیاز به فرآیند جوشکاری TIG و همچنین نیاز به مشعل TIG می باشد. با استفاده از این تکنیک پیشرفته جوشکاری که شامل استفاده کردن از هر دو دست به صورت کند و کنترل شده است. کیفیت عالی این نوع جوشکاری آن را به یک انتخاب رایج برای جوشکاری آلومینیوم و سایر فلزات تبدیل می کند.

رسانایی حرارتی و تخلخل نیز در هنگام جوشکاری آلومینیوم در برابر فولاد از نگرانی های اصلی هستند. برای مقابله با این نگرانی ها، از گاز آرگون یا ترکیبی از گاز آرگون و هلیوم به عنوان محافظ هنگام جوشکاری آلومینیوم استفاده می شود.

نحوه جوشکاری آلومینیوم نیز متفاوت است زیرا روش بافت معمولاً توصیه نمی شود. درعوض، یک تکنیک ساده فشار معمولاً ایده آل است. شما باید با یک سطح بسیار تمیز آلومینیوم شروع کنید و هر لایه اکسید روی آلومینیوم را برای جلوگیری از آلودگی استخر جوش از روی آن پاک کنید.

دستگاه ها و روش های جوش مناسب برای جوشکاری آلومینیوم

کار کردن با دستگاه جوش آلومینیوم یک کار خاص است که هر فردی نمی تواند انجام دهد. علاوه بر داشتن تجهیزات لازم برای کار، نیازمند تجهیزات ایمنی مناسب نیز است که با داشتن این وسایل از بروز اتفاقات خطرناک جلوگیری می نمایید.

دستگاه جوشکاری آلومینیوم

اگر می خواهید با آلومینیوم کار کنید، دستگاه جوش مناسب ضروری است. برای آلومینیوم ، دستگاه جوش- TIG گاز بی اثر تنگستن انتخاب بهتری نسبت به دستگاه MIG است. در حالی که می توان از ماشین های MIG استفاده کرد، اکثر متخصصان که وظایف پیچیده جوشکاری آلومینیوم را انجام می دهند، دستگاه های TIG ترجیح داده می شوند.

مشعل جوشکاری آلومینیوم

اگر با مواد دیگر نیز کار می کنید، باید از یک روکش جداگانه برای آلومینیوم استفاده کنید.

الکترودهای جوشکاری TIG

دستگاه جوش خود را از نظر نوع مناسب بررسی کنید. الکترودهای خالص تنگستن معمولاً در دستگاه های TIG استفاده می شوند، اما برخی از آنها متفاوت است.

پرکننده های میله ای آلومینیومی

از پرکننده های میله ای آلومینیومی برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می شود. برای اکثر مشاغل به دنبال انواع آلیاژهای 4043 و 5356 باشید. شما می خواهید اندازه این الکترودها با الکترودهای جوشکاری TIG شما یکسان باشد. اینها معمولاً مواد مصرفی جوشکاری نامیده می شوند زیرا در حین استفاده می سوزند.

سیم جوش آلومینیوم

ER 4043 یا ER 5356 برای اکثر مشاغل ایده آل است. پرکننده میله خود را با سیم جوش خود مطابقت دهید

قوطی گاز آرگون

از گاز آرگون به عنوان سپر در حین فرایند جوشکاری استفاده می شود. برای برخی مشاغل، می توان به جای آن مخلوطی از آرگون و هلیوم استفاده کرد، اما این بسیار به شغل وابسته است.

تغذیه کننده سیم

هنگام استفاده از روش فشار جوشکاری آلومینیوم، کابینت تغذیه سیم موتور با گشتاور ثابت و سرعت متغیر ایده آل است.

برس تمیز کردن سیم. برای تهیه سطح هر فلزی که می خواهید با آن کار کنید، به این مورد نیاز خواهید داشت.

نشانگر دما

این امر به شما در حین پیش گرمایش کمک می کند که برای جلوگیری از ترک خوردگی جوش ضروری است، به ویژه هنگام کار با قطعات بزرگ، سنگین یا ضخیم آلومینیوم.

نکات جوشکاری

ممکن است بر اساس پروژه های مختلف به اندازه های مختلف نیاز داشته باشید. تنها در صورت انجام انواع دیگر جوشکاری از نکات خاصی در مورد آلومینیوم استفاده کنید.

جوشکاری TIG آلومینیوم

TIG یا همان جوشکاری گاز بی اثر تنگستن، روش اصلی برای جوشکاری آلومینیوم می باشد. این مدل جوشکاری نیاز به حرارت بالا می باشد تا به درجه لازم برسد. مزیت خوبی که دارد این است که گرما را برای مدت طولانی نگه می دارد. یک دستگاه جوش با کنترل جریان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعه آلومینیوم و ایجاد سوختگی مفید است. جوشکاری TIG را می توان هم روی ورق آلومینیومی نازک و هم ورق آلومینیومی ضخیم تر بکار برد. از آنجا که جوشکاری TIG نیاز به یک میله پرکننده جداگانه دارد، جوشکار باید یک میله جوشکاری با آلیاژ را تا حد امکان نزدیک به قطعات کار انتخاب کند.

جوش آلومینیوم با جوشکاری MIG

از جوشکاری گاز بی اثر فلزی MIG می توان برای جوشکاری آلومینیوم استفاده کرد. هنگام انتخاب دستگاه جوش، باید تصمیم گرفت که آیا از روش جوشکاری قوس پاش یا جوشکاری پالس استفاده می شود. جوشکاری پالس نیاز به منبع تغذیه اینورتر دارد، در حالی که دستگاه های جریان ثابت و ولتاژ ثابت را می توان برای جوشکاری قوس اسپری استفاده کرد. برای مشاهده آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری به بخش مقالات مراجعه نمایید.

جوش MIG برای ورق های آلومینیوم نازک به دلیل میزان گرمای مورد نیاز بهترین است. هنگام انتخاب گاز محافظ، آرگون 100 درصد برای جوشکاری آلومینیوم MIG بهترین است. جوشکار باید سیم جوش یا میله ای را انتخاب کند که تا حد امکان آلیاژی مشابه قطعات کار داشته باشد تا یک جوش با کیفیت ایجاد شود.

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که جوشکاری کردن با آلیاژهای آلومینیوم برای جوشکار به مراتب چالشی تر از آلیاژهای فولادی می باشد. آلومینیوم دارای درجه ذوب کمتر و درجه رسانایی بیشتر نسبت به فولاد می باشد، و این ویژگی به خصوص در ورقه های نازک می تواند باعث ذوب شدن و سوراخ شدن فلز شود. برای مطالعه آموزش های بیشتر مثل آموزش تعمیر اینورتر جوشکاری به بخش مقالات وب سایت ما مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها
0 از 5