علت جرقه زدن ذغال دریل و راهکارهای برطرف کردن آن

24 دی 1401

ذغال دریل یک رسانا است که جریان الکتریسیته را از خود عبور می دهد و در موتورهای برقی بکار می رود. این زغال در انواع مختلف کربن و گرافیت موجود است و عمل انتقال جریان برق را انجام می دهد. این ذغال قطعه ثابتی است که روی کالکتور قرار می گیرد و اتصال بین بالشتک و کالکتور را برقرار می کند. این قطعه به دلیل مصرف بالا، عمر کوتاهی دارد و باید تعویض شود. بنابراین اگر دیدید که در حال جرقه زدن است یعنی باید هر چه سریعتر آن را تعویض کنید.


انواع زغال دریل بر اساس متریال عبارتند از:

  • زغال گرافیتی
  • زغال الکترولیتی
  • زغال رزین دار
  • زغال فلزی

زغال گرافیتی

از قدیمی‌ترین انواع زغال دریل، زغال گرافیتی است. این نوع زغال دارای دوام بالایی است، اما بهتر است در موتورهای قدیمی‌تر که سرعت گردش کمی دارند استفاده شود. زیرا این نوع ذغال دارای اصطکاک زیادی است وبرای موتورهای مدرن خوب نیست.

زغال الکترولیتی

زغال الکترولیتی در وسایل برقی قدیمی به وفور پیدا می شود و جزء اولین نمونه‌های زغال در جهان است. این نوع ذغال برای موتورهای دارای جریان الکتریکی با چگالی پایین، سرعت گردش کم و ولتاژهای متوسط رو به پایین مناسب است.

زغال رزین دار

از ترکیب گرافیت با رزین می توان این ذغال را بدست آورد. زغال رزین دار دارای ظاهری چرب و صابونی است و مقاومت بالایی دارد. مقاومت این نوع در برابر جریان الکتریکی مقاومت زیادی دارد.

زغال فلزی

زغال فلزی از ترکیباتی مانند گرفیت طبیعی و و پودر فلزاتی همچون روی، نقره و سرب ایجاد می شود. این نوع ذغال برای کاربردهای صنعتی و موتورهای دارای توان بالا مناسب است زیرا در برابر جریان الکتریسیته مقاومت زیادی دارد.

چرا ذغال دریل و کلکتور جرقه می زند؟

یکی از مشکلاتی که در هنگام کار با دریل بوجود می آید، جرقه زدن ذغال آن است. در ایجاد جرقه ذغال علل زیادی دخیل است، که از مهمترین آنها می توان به عدم اتصال کامل با کالکتور اشاره نمود. در بخش پایین برخی از علل جرقه زدن زغال را بررسی می کنیم و راهکارهای برطرف کردن آنها را توضیح می دهیم.

کثیف شدن سطح کالکتور

کثیف شدن سطح کالکتور یا نشستن گرد و غبار روی آن موجب ایجاد جرقه می شود زیرا امکان انتقال نیرو و جریان برق به درستی نمی باشد.

کم شدن فشار فنر

ذغال دریل به کمک فنر به کالکتور می چسبد و اتصال برقرار می شود و اگر فشار فنر کاهش یابد، این عمل به درستی انجام نمی شود. فرسودگی فنر و استاندارد نبودن آن از عوامل کاهش فشار فنر هستند.

خراب شدن جا ذغالی

جا ذغالی به مکانی گفته می شود که فنر درون آن قرار می گیرد و تغییر شکل آن به واسطه گرما موجب می شود که در جای خود بدرستی قرار نگیرد و موجب جرقه زدن ذغال شود. طبیعتا در چنین شرایطی جا ذغالی باید عوض شود.

خراب شدن کالکتور

یکی از عوامل دیگری که موجب جرقه زدن ذغال می شود خرابی سطح کالکتور و تیغه های آن است.

چگونه ذغال دریل را عوض کنیم؟

زمانی که از خرابی ذغال مطمئن شدید می توانید با دو روش دسترسی آسان و جا گذاری در پوسته ذغال دریل خود را عوض کنید. در روش اول یعنی دسترسی آسان می توانید قسمتی که روی دستگاه است را باز کنید و ذغال را قرار دهید.

در روش دوم که کمی تخصصی تر است، باید دستگاه را باز کنید و محل کالکتور را بیابید و ذغال را روی آن قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله از فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی با ذغال دریل آشنا شدیم و دانستیم که قطعه ای مصرفی است که به مرور زمان خراب می شود و باید آن را تعویض نمایید. با هم علل خرابی این ذال و راهکارهای برطرف کرن آن را مرور کردیم و با نحوه تعویض آن آشنا شدیم. امیدواریم که توانسته باشیم به شما در تعویض ذغال دریل تان کمکی کرده باشیم. اگر نیاز به تعمیر باتری دریل شارژی خود دارید، می توانید به بخش مقالات ما سری بزنید و این مشکل را هم برطرف نمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5