نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی

08 اسفند 1401

با گذر زمان ابزارآلات صنعتی در مدل های متنوع و مختلفی تولید می شوند که هر کدام به امکانات خاصی مجهز است. یکی از ابزارهای پرکاربردی که در مصارف خانگی و صنعتی زیاد استفاده می شود ، دریل شارژی است. گشتاور دریل شارژی یکی از این امکانات موجود روی این ابزار است، که نحوه تنظیم آن یکی از سوالات همیشگی کاربران این وسیله است. دریل شارژی یکی از ابزارهای سبک و قابل حملی است که برای سوراخ کاری و حتی باز بسته کردن پیچ به کار می آید. با استفاده از گشتاور می توانیم میزان و سرعت چرخش در دریل شارژی را تنظیم کنیم. به همین جهت نیاز است که به تمام آپشن ها و امکانات موجود روی این ابزار مسلط باشیم تا بتوانیم استفاده بهتری از آن داشته باشیم. و همچنین اگر به نکاتی در خصوص تعمیر باطری دریل شارژی نیاز بود در مطلب دیگری به آن پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم تمامی نکات لازم برای یادگیری نحوه تنظیم گشتاور دریل یا پیچ گوشتی برقی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.


گشتاور دریل شارژی چیست؟

گشتاور نیرویی است که می تواند در ابزارهای چرخشی حرکت و چرخش ایجاد کند. نیروی گشتاور حداکثر نیرو سرعت را در کار تعیین می کند و بر حسب نیوتون بر متر، اندازه گیری و سنجیده می شود. در دریل شارژی گشتاور میزان سرعتی است که با کمک اعداد روی دریل شارژی برای کاربردهای مختلف قابل تنظیم است. نیروی ایجاد شده توسط گشتاور قدرت مورد نیاز کاربران دریل شارژی را در اختیارشان قرار می دهد. این نیرو برای انجام هر کاری متفاوت استو مثلا برای کارهای ساده نیازی به تنظیم نیست و فقط کافی است مته یا سر مته مناسب انتخاب شود. 

چقدر نیروی گشتاور برای هر کاری لازم است؟

قبل از رفتن سراغ نحوه تنظیم نیروی گشتاور باید از میزان نیروی گشتاور مورد نیاز کار خود اطلاع و اطمینان داشته باشیم. مثل اگر بخواهیم یک تکه چوب را سوراخ کنیم، نیازی به تنظیم گشتاور نیست؛ زیرا بدنه چوب بر خلاف فلزات، نرم است و مته به سادگی داخل آن نفوذ می کند. در این موارد یک مته سبک و ارزان قیمت هم کار راه انداز است. اما در زمان استفاده برای سوراخ کاری فلز و سنگ، باید نیروی گشتاور را طوری تنظیم کنیم که بدون وارد شدن فشار اضافه به ابزار بتواند سطح مورد نظر را سوراخ کند. یا مثلا برای سوراخ کاری های عمیق تر باید اعداد انتهایی گشتاور سنج را انتخاب کنیم. میزان گشتاور مورد نیاز ما وابسته به جنس متریال و درجه سختی و نرمی آن است. یعنی گشتاور در همه مواد استاندارد و یکسان نیست. توصیح می کنیم در زمان کار روی هر موادی، ابتدا با از مقدار نیروی کمتر شروع کنید و در صورت نیاز به نیروی بیشتر، به تدریج آن را افزایش دهید تا به اندازه مطلوب و مورد نظر نزدیک شود.

مفهوم اعداد و شماره های روی دریل شارژی

روی بدنه دریل شارژی اعدادی وجود دارد که میزان گشتاور ابزار را نشان می دهد. این اعداد بر اساس یک استاندارد واحد کار می کنند. این شماره ها از یک شروع می شوند و از کوچ به بزرگ روی دستگاه قابل تنظیم است. بزرگی و کوچکی این اعداد با میزان قدرت و سرعت ابزار رابطه مستقیم دارد. باید همواره با تسلط بر جنس متریال کار خود، ابزار و اعداد روی آن را مناسب با کار مورد نظر تنظیم کنیم. این اعداد ممکن است با توجه به قدرت دستگاه بین 1 تا 24 باشد. و هر عدد در هر دستگاه گشتاور برابری دارد. برای مثال بازه مشابهی در انواع دریل و پیچ گوشتی شارژی انتخاب کرده ایم و نیرویی که به ما می دهد را رو به روی آن نوشته ایم:
•    گشتاور ۱ تا ۴: برا ی باز و بست پیچ های ریز و سوراخ کاری های کوچک
•    گشتاور ۵ تا ۷: برای باز و بست پیچ ریز در مواد نرم و سوراخ کاری چوب
•    گشتاور ۸ تا ۱۰: برای باز و بست پیچ ها در مواد نرم و سخت مثل سنگ
•    گشتاور ۱۱ تا ۱۳: برای باز و بست پیچ های سخت و سوراخ کاری فلزات
•    گشتاور ۱۴ تا ۱۶: برای باز و بست پیچ های بزرگتر و ایجاد سوراخ در مواد سخت تر

روش تنظیم گشتاور دریل شارژی

نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی، با توجه به توضیحاتی که تا الان داده ایم، برایتان ساده تر شده است. همواره باید بدانیم که تنظیم گشتاور مرحله به مرحله انجام می شود. در ادامه کلیه اقداماتی که برای تنظیم نیروی گشتاور مورد نیاز و متناسب کار خود در هنگام استفاده از دریل شارژی نیاز داریم را به تفصیل آورده ایم:

مرحله 1

در اولین گام باید محل گشتاورسنج را روی دریل شارژی پیدا کنیم. معمولا این اعداد روی یک حلقه به صورت مدرج در پشت سه نظام قرار می گیرد. این اعداد روی حلقه حک شده اند و هرکدام نشان دهنده میزان نیرویی است که نیاز داریم.

مرحله 2

سپس با توجه به سرعت و قدرت مورد نظر خود عدد مناسب را انتخاب می کنیم. مثلا اگر قرار است سطح سختی را سوراخ کنیم، روی اعداد بزرگ تر، و اگر می خواهیم از یک پیچ گوشتی معمولی استفاده کنیم، عدد حلقه را روی اعداد کوچک تر یعنی بین 1 تا 4 تنظیم می کنیم. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این بازه اعداد با توجه به حداکثر گشتاور دریل شارژی می تواند متغیر و با دیگر ابزارها متفاوت باشد. 

مرحله 3

برای بستن پیچ و سوراخ کردن روی سطوح نرم مثل چوب بهتر است تنظیم گشتاور بین اعداد 5 تا 8 انجام شود. اگر زخامت سطح مورد نظر بیشتر بود عدد بزرگ تری را انتخاب کنید. همچنین برای اجسام سخت تر اعداد بزرگ تری را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

برای استفاده بهتر از هر ابزاری باید به امکانات و تنظیمات آن تسلط کافی داشته باشیم. تنظیم نیروی گشتاور دریل شارژی بخشی از تنظمیات خاص این ابزار است که به ما امکان این را می دهد که با قدرت و سرعت های متفاوتی به بستن پیچ و سوراخ کاری سطوح اقدام کنیم. در زمانی که سطح مورد نظر ما سخت تر باشد، باید نیروی گشتاور را به اندازه متفاوتی نسبت به سطوح نرم تنظیم کنیم. رعایت نکردن این موضوع باعث فشار به قسمت های مختلف دریل شارژی می شود. اگر نیاز به تعمیر قطعات آن مثل باطری داشتید، مقاله آموزش تعمیر باطری برایتان مفید خواهد بود. در صورت داشتن سوالی درباره نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی می توانید در بخش نظرات همین صفحه مطرح بفرمایید. همچنین از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای طباطبایی تماس حاصل فرمایید.
 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5