دلایل داغ شدن دریل چیست؟

11 خرداد 1402

غیرممکن است فردی مشغل به انجام کار فنی و یا صنعتی باشد و از دریل استفاده نکند. این وسیله بسیار کاربردی یکی از ضروری ترین ابزار کار تکنیسین ها و متخصصین این حوزه است. از آنجایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در حین کار با دریل احساس کنید که دستگاه بیش از حد داغ شده و احتمالا دود از آن خارج می شود. اینجا باید به شما بگویم که نگران نشوید؛ داغ شدن دریل اتفاق بسیار رایجی است و تمام افرادی که با آن کار می کنند این اتفاق را بارها تجربه کرده اند. ما در مقاله دیگری تحت عنوان تعمیر باطری دریل شارژی به طور مفصل بیان کردیم چطور می توان باتری دریل را تعمیر کرد. در این مقاله قصد داریم به علل داغ شدن دریل بپردازیم پس با ما همراه باشید.


داغ شدن دریل چگونه اتفاق می افتد؟

داغ شدن دریل عموما حاصل جریان بیش از حد آرمیچر و دیگر انتقال دهنده های انرژی در دریل اتفاق می باشد و موجب سوختگی سیم پیچ بالشتک که خرابی پر هزینه ای است می شود. اگر در حین حفاری فشار زیادی به مته برقی وارد کنید، یا اگر مته دریل شما کند باشد، دریل ممکن است بیش از حد گرم شود و حتی ممکن است بسوزد. بنابراین هنگامی که در حال حفاری در بنایی یا بتن هستید، می بایست دریل را به طور منظم بیرون بکشید. این باعث می شود که گرد و غبار خارج شود و به دریل فرصتی برای خنک شدن می دهد.

در مواقع داغ شدن دریل چه کنیم؟

اگر دریل شما دود می کند، به احتمال زیاد موتور بیش از حد گرم شده است. استفاده از دستگاه را متوقف کنید و اجازه دهید موتور حداقل 5 دقیقه خنک شود. سپس دوباره امتحان کنید. اگر موتور همچنان دود می‌کند، از آن استفاده نکنید و ابتدا علت آن را بیابید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید. 

دلایل داغ شدن دریل

هرچند که این ابزار جزو ابزارهای مفید و کمک‌کننده در کارهای صنعتی است، اما در برخی مواقع ممکن است به دلایلی داغ شود و باعث مشکلاتی در کاربری آن شود. در اینجا به بررسی دلایل داغ شدن دریل پرداخته می‌شود.

1. فشار بیش از حد یکی از دلایل اصلی داغ شدن دریل

زمانی که در حال حفاری هستید، نباید فشار زیادی به دریل وارد کنید. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که از دریل چکشی برای حفاری بتن استفاده می کنید. بگذارید ابزار خودش کار کند. شما می توانید فشار کمی را اعمال کنید اما این فشار نباید زیاد باشد. وقتی بیش از حد فشار می آورید، اجزا درون (مکانیزم) ابزارها نمی توانند فعال شوند. بنابراین موتور نیاز به انجام یک کار اضافی دارد که مستلزم  جریان الکتریکی اضافی است.

2. سوراخ های تهویه دریل را نپوشانید

این بزرگترین اشتباهی است که ممکن است انجام دهیم. به طور معمول هنگامی که در حال حفاری هستیم، روی تهویه ابزار توجهی نمی کنیم. سعی می کنیم کار را سریع به پایان برسانیم. با این شرایط ممکن است حواسمان نباشد و سوراخ های تهویه را با دستان خود بپوشانیم. بنابراین در داخل دستگاه مقدار گرما بیش از اندازه می شود و دستگاه تحمل گرمای زیاد را ندارد.

3. دریل مناسب کاری که انجام می دهیم، نباشد

احتمالا ما نمی دانیم کدام دریل برای چه کاری مناسب است و تلاش نمی کنیم که برای هرکاری دریل مخصوص به آن کار را تهیه کنیم و کارمان را با دریل دم دست خود راه می اندازیم. گاهی اوقات گشتاور دستگاه برای آن کار کافی نیست و مجبور می شویم زیاده روی کنیم و برای این کار فشار بیشتری به دریل وارد کنیم. در این شرایط کارایی دستگاه به حداکثر می رسد و دریل نمی تواند به درستی کار کند. در نتیجه دریل بیش از حد داغ می شود. بنابراین از گشتاور صحیح و دور مناسب مختص به دریل خود استفاده کنید.

4. مسیر الکتریکی کوتاه

در دستگاه دریل هم قطعات الکتریکی و هم مکانیکی وجود دارد. هنگامی که یک مسیر الکتریکی وجود دارد، جریان الکتریکی آسیب دیده می تواند ریزش کند، حتی ممکن است به دلیل کوتاهی مدارها و سیم پیچ ها این ریزش اتفاق بیفتد. و به همین دلیل داغ شدن دریل ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات می تواند روی کارگر نیز تأثیر بگذارد.

5. مشکلات فنی

چرخ ها، بلبرینگ ها و میله هایی در داخل مته وجود دارد. اینها به یکدیگر برخورد می کنند و یکدیگر را چرخانده و حرکت می کنند. هنگامی که اینها به سطح دریل برخورد می کنند، حرارت آن افزایش می یابد. بنابراین حواستان باشد زیرا ابزارها می توانند به راحتی بیش از حد گرم شوند.

6. برس های قدیمی

این مشکل اصلی دریل های برس خورده است. برس ها با کموتاتور خراشیده می شوند و ممکن است به دلیل اصطکاک ساییده شوند. برس ها با پدهای کربنی یا مسی ساخته می شوند. هنگامی که به طور مداوم کار می کنیم، این قضیه می تواند منجر به این شود که دریل به راحتی گرم شود.

7. کار مداوم

ابزارها برای کار مداوم طراحی نشده اند. وقتی دمای ابزار زیاد شد باید آن را خنک نگه داریم. این روش معمولی ولی در عین حال مهم است. بنابراین نباید به طور مداوم از این ابزار استفاده کرد. با این روش علاوه بر افزایش عملکر دستگاه، طول عمر آن نیز افزایش می یابد.

8. استفاده نکردن از روان کننده

روان کننده ها برای کاهش اصطکاک و جذب حرارت ضروری هستند. اگر بتوانید روان کننده ها را تا انتهای مته دریل بمالید، می توانید نتیجه خوبی داشته باشید. همچنین روان کننده به عنوان یک کنترل کننده حرارتی عمل خواهد کرد.

9. زاویه اشتباه دریل

این اشتباه به طور گسترده ای در نجاری اتفاق می افتد. برای برش کارآمد، یک زاویه مخصوص برای دریل وجود دارد. هنگامی که دریل زاویه صحیحی نداشته باشد همان نقطه مشابه چرخیده می شود و باعث آتش سوزی خارجی می شود.

جلوگیری از داغ شدن دریل

هنگامی که مشغول کار هستید، دلایلی برای گرم شدن بیش از حد دریل شما وجود دارد. بنابراین بیایید ببینیم که چگونه از هر یک از مشکلات فنی ممکن می توانیم اجتناب کنیم.

•    سوراخ های تهویه را نپوشانید. سوراخ های تهویه را با دست خود نپوشانید. بدون پوشاندن ریل را با احتیاط نگه دارید. و همچنین تا حد امکان آن را تمیز کنید. 
•    همیشه ریل را از گرد و غبار تمیز نگه دارید. وقتی گرد و غبار به داخل می رود، می تواند سیم های برق را خراش دهد.
•    گریس بزنید. گریس بهترین روان کننده برای مشکلات مکانیکی است. اگر بعد از کار بتوانید مته را چرب کنید، می تواند میزان تعمیرات را کاهش داده و طول عمر دریل را افزایش دهد.
•    برس ها را عوض کنید. بعد از هر 50 تا 60 ساعت کار یا زمانی که طول فرچه 0.6 سانتی متر است، می توانید برس را عوض کنید.
•    با توقف کار کنید. هنگام کار، اجازه دهید ابزارها خنک شوند تا از مشکل گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.

سخن آخر

کار کردن با ابزارهای مختلف با هدف تسهیل کار و سرعت بخشیدن به روند کار انجام می شود. برای آنکه یک ابزار یا دستگاه بهنیه ترین عملکرد و بیشترین طول عمر را داشته باشد باید از آن به درستی استفاده شود. دریل یکی از کاربردی ترین ابزارهاست که داغ کردن آن یک اتفاق رایج است. افرادی که از این ابزار استفاده می کنند باید به نکاتی در حین کار توجه کنند که مانع داغ شدن می شود. همچنین باید بدانند زمانی که دریل داغ می شود علت چیست و چطور می توانند ان را برطرف کنند. در این مقاله به بررسی این دلایل پرداختیم. شما نیز اگر نظر و یا تجربه مشابهی دارید می توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی پاسخ دهند.
 

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5