دریل ستونی چیست | کابرد + مزایا

29 آذر 1402

دریل ستونی یا ایستاده یکی از انواع دریل های موجود در بازار است که برای انجام کارهای نجاری و کارگاهی مورد استفاده بسیاری از متخصصان این زمینه کاری قرار می گیرد. دریل ایستاده با طراحی بسیار خاصی که دارد، برای انجام کارهایی با دقت و ظرافت بالا که کاربر ممکن است، نتواند به خوبی آن را انجام دهد؛ بسیار مناسب و کاربردی است. در این مقاله با مزایا، کاربرد و دلایل استفاده متخصصان صنعت از این نوع دریل در انجام کارهای کارگاهی و نجاری آشنا خواهید شد.


دریل ستونی چیست؟

دریل ستونی یکی از صد نوع دریل موجود در بازار است که وجه تمایز آن با دیگر مدل های دریل ساکن بودن و ایستاده بودن این دریل است. دریل ایستاده به صورت عمودی بر روی میز محل مورد نظر نصب می شود تا کاربر بتواند کارخود را با دریل انجام دهد. البته اکثر دریل های ستونی دارای میز قابل تنظیم هستند و کاربر می تواند با توجه به راحتی و کار خود ارتفاع میز را تراز کند. از ویژگی های جذاب دریل های ایستاده می توان به قابلیت تعویض مته و کار با انواع مختلف مته اشاره کرد که به کاربر امکان ایجاد سوراخ هایی با قطر و اندازه دلخواه را می دهد. مهندسان طراح این دستگاه برقی آن را به گونه ای طراحی کرده اند که در زمان کار با دستگاه نیازی به فشار زیاد از طرف کاربر بر روی دستگاه نباشد و دستگاه سوراخ هایی دقیق و با ظرافت را خلق می کند. به بیان ساده تر قدرت و دقت بالا از ویژگی های بارز drill press است.

دقت داشته باشید که دریل های ستونی فضای بسیار بزرگی را اشغال می کنند و برای کار با این دستگاه حتما از وجود فضای مناسب برای کار و سوراخ کاری اطمینان حاصل نمایید.

کاربرد دریل ستونی

کاربردهای دریل ستونی آنقدر زیاد و شگفت انگیز است که بسیاری از کاربران و مهندسان صنعت و ساختمان را مجذوب این دستگاه کرده است و بسیاری از نجاران به دنبال خرید و داشتن یک drill press در کارگاه خود هستند تا بتوانند کارهای خود را سریع تر و راحت تر انجام دهند. در این بخش به بیان کلی کاربردهای دریل ایستاده خواهیم پرداخت.

  1. ایجاد سوراخ در سطوح مختلف با دقت و قدرت بالا
  2. قلاویز و خزینه کردن

اجزای دریل ستونی

اسپیندل دریل ستونی: اسپیندل دریل ستونی از مهم ترین اجزای drill press است که به عنوان یک عضو چرخشی در دریل قابلیت تنظیم سرعت را دارد. بر روی این قست از دریل می توان انواع مته را نصب کرد و سرعت دریل بسته به نوع مته نیز متفاوت خواهد بود.

کله گی: به بخش بالای دریل کله گی گفته می شود. دو فلکه و یک تسمه در داخل این قسمت وجود دارد که یک فلکه به الکتروموتور و فلکه دیگر به محور موتور وصل شده است.

اهرم ها: با وجود اهرم ها انجام کار بر روی میز به راحتی انجام می شود و قدرت دریل نیز افزایش پیدا می کند. با وجود اهرم نیازی به دست و فشار از سمت کاربر نیست و اهرم، فشار لازم را به دریل وارد می کند.

تسمه دریل ستونی: اتصال دو فلکه موجود در دریل توسط تسمه دریل ستونی انجام می شود و همچنین تسمه مسئولیت انتقال حرکت در دریل را برعهده دارد.

عمق سنج: مشخص کردن عمق دلخواه برای انجام سوراخ کاری توسط عمق سنج دریل انجام می شود.

سه نظام: قسمتی از دریل ایستاده که مته در درون آن قرار می گیرد، سه نظام است. این قسمت را می توان با توجه به مته یا قطعه مورد نظر تغییر داد.

میزکار: میزکار از بخش های مهم در drill press محسوب می شود. میزکار در 2 مدل ثابت و گردشی موجود است و افراد با توجه به نیاز خود میز را انتخاب می کنند. علاوه بر این ارتفاع میز قابل تنظیم است و میتوان به سه نظام دریل دور یا نزدیک کرد.

پایه  دریل ستونی و بدنه: پایه دریل ستونی و بدنه آن برای نگه داشتن drill press استفاده می شود و معمولا پایه ها بر روی زمین محکم می شوند.

دریل ستونی

نحوه کار دریل ستونی چگونه است؟

نحوه کار دریل ستونی براساس یک مکانیزم چرخشی به نام اسپیندل طراحی شده است. در این دریل مته بر روی سه نظام که در انتهای اسپیندل قرار دارد، نصب می شود و حرکت آن به صورت عمودی به وسیله یک دسته دوار قابل کنترل است. این مکانیزم باعث سوراخ کاری های دقیق و با ظرافت خواهد شد و دقت و کیفیت کار را بالا می برد؛ همچنین از مزایای دریل ایستاده می توان به مکانیزم توقف عمق اشاره کرد که در صورت تنظیم این ویژگی، زمانی که سوراخ کاری به عمق مناسب رسید به صورت خودکار دستگاه متوقف می شود.

انواع column drill

دریل های ستونی نیز مانند دیگر ابزار در مدل های مختلف تولید و عرضه شده اند که کاربر بتواند با توجه به نیاز و بودجه خود column drill مناسب و کاربردی را انتخاب نماید. در این بخش به معرفی انوع drill press خواهیم پرداخت.

دریل ستونی رومیزی

دریل ستونی رومیزی به عنوان یکی از پرکاربردترین و عمومی ترین مدل های دریل ستونی شناخته می شود. column drillرومیزی بر روی میز نصب می شود و قابلیت جابه جایی این دستگاه وجود دارد. دریل ایستاده رومیزی نسبت به column drill ثابت از قدرت، وزن و ابعاد کوچک تری برخوردار است. این مدل از دریل ها معمولا به صورتی ساخته می شوند که هم امکان نصب با پیچ و مهره  بر روی میز را دارند و هم امکان انتقال به مکان های مختلف سطح کار را دارا هستند. جعبه دنده این دستگاه معمولا به صورت تسمه ای یا گیربکسی ساخته می شود و اندازه سه نظام آن در بیشترین مقدار از 16 میلیمتر بیشتر نمی شود. حداکثر توان خروجی دریل رومیزی حدود 700، 800 وات است و مناسب برای انجام تمام سوراخ کاری های سبک و نیمه صنعتی است.

بیشتر بخوانید: دریل میکسر چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل ستونی ثابت

دریل ستونی ثابت یا زمینی یکی دیگر از انواع پرطرفدار دریل ایستاده محسوب می شود. برخلاف مدل رومیزی این دستگاه قابلیت جا به جایی ندارد و بسیار سنگین است و برای ایجاد سوراخ در پروژه های سنگین کاربردی است. سایز سه نظام این دستگاه به 32 میلیمتر نیز می رسد و کاربری بسیار متنوعی دارد.  drill press ثابت هیچ محدودیتی در ایجاد سوراخ در بخش های مختلف فلز، چوب، آلومینیوم و.. را ندارد و کاربر به راحتی می تواند سوراخ کاری خود را انجام دهد.

مزایای دریل ستونی

مزایای دریل ستونی برای کاربرانی که از این دستگاه استفاده می کنند آنقدر جذاب و پررنگ است که مخاطبان این دریل را به خرید و انتخاب دریل ایستاده ترغیب می کند. برخی از مزایای این دستگاه کاربردی به شرح زیر است:

  1. دقت در ایجاد حفره های کوچک و بزرگ
  2. آزاد بودن دست کاربر و عدم نیاز به نگه داشتن دستگاه
  3. قدرت بالا
  4. امکان تغییر سرعت در انجام کار باتوجه به جنس قطعه

معایب دریل ایستاده

معایب دریل ایستاده در برابر مزایای بی نظیری که این دستگاه برای کاربران دارد، شاید اصلا به چشم نیاید و فقط گاهی کمی باعث ایجاد ناراحتی و کلافگی برای کاربر می شود. در این بخش به معرفی برخی از معایب این دستگاه کابردی خواهیم پرداخت.

  1. وزن بالا
  2. عدم امکان جابه جایی مناسب در column drill صنعتی
  3. ابعاد بزرگ و اشغال فضای زیاد

نکات مهم برای انتخاب و خرید drill press

برای خرید و انتخاب یک دریل ایستاده مناسب باید فاکتورهای مهمی را مدنظر خود قرار دهید تا بتوانید بهترین column drill را با توجه به نیازخود انتخاب نمایید. در این بخش برخی از مولفه های مهمی که در انتخاب این دستگاه بسیار حائز اهمیت است را بیان کرده ایم.

نوع دستگاه: دریل های ستونی در دو نوع رومیزی و ثابت در بازار عرضه شده اند که هریک مزایا و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و کاربر باید با توجه به نیاز و حجم کاری خود یکی از این دومدل را انتخاب کند.

سایز سه نظام: سایز سه نظام دریل ایستاده رابطه مستقیم با قدرت دریل دارد و هرچه سایز سه نظام دستگاه بزرگتر باشد قدرت موتور نیز به همان اندازه افزایش پیدا کرده ودیگر ابعاد و اجزاء دریل نیز بزرگ می شوند.

توان: هرچه توان column drill بیشتر باشد به همان نسبت قدرت دریل نیز افزایش پیدا می کند و قابلیت سوراخ کاری مواد سخت تری را پیدا می کند.

سرعت: سرعت در دریل یکی از نکات مهم برای کاربران است. اکثر دریل های ستونی می توانند با سرعت های مختلف کار کنند و سوراخ کاری در سطوح مختلف را انجام دهند.

قابلیت تنظیم میز: در اکثر میزهای دریل های ستونی، قابلیت تنظیم میز با توجه به نیاز کاربر وجود دارد و برخی از میزها تا زاویه 45 درجه یا 360 درجه نیز قابلیت چرخش را دارند. در مدل های پیشرفته تر یک چراغ LED  تعبیه شده است و به عنوان یک راهنما محل دقیق سوراخ کاری را نمایش می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مته دریل | هر مته برای چه کاری مناسب است؟

 نکات ایمنی برای کار با دریل ستونی

نکات ایمنی برای کار با دریل ستونی در دفترچه راهنمای این وسیله برقی نوشته شده است و بهتر است قبل از شروع کار با این دستگاه، حتما دفترچه راهنمای شرکتی آن را مطالعه نمایید. برخی از نکات ایمنی مهمی که از نظر کارشناسان ابزارطباطبایی در هنگام کار با column drill باید رعایت کنید به شرح زیر است:

  1. محل کار تمیز وخشک باشد و حتما محل مورد نظر را علامت گذاری کنید.
  2. مته سفت باشد واز لباس کار مناسب استفاده کنید.
  3. حتما از یک گیره برای نگه داشتن قطعه استفاده نمایید.
  4. از سرعت مناسب برای سوراخ کاری استفاده نمایید.
  5. برای خارج کردن تراشه ها از ابزار مخصوص استفاده کنید و قطعه را جا به جا نکنید.
  6. در مدت زمان طولانی از دستگاه استفاده نکنید.

تعمیر و نگهداری دریل ستونی

تعمیر و نگهداری دریل ستونی یکی از چالش های صاحبان این دستگاه است. برای تعمیر دستگاه یا قطعات این دستگاه حتما به مراکز معتبر تعمیرات ابزار صنعتی و ساختمانی مراجعه کنید تا علاوه بر تعمیر صحیح از قطعات اصل برای دستگاه شما استفاده شود؛ همچنین اگر شما دارای دیگر انواع دریل برقی یا شارژی هستید و نیاز به آموزش تعمیر باتری دریل شارژی دارید می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی از جدید ترین آموزش های تعمیرات باتری دریل شارژی آگاه شوید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5