راهنمای خرید مته دریل | هر مته برای چه کاری مناسب است؟

14 آذر 1402

خرید مته دریل برای کاربرانی که از این دستگاه استفاده می کنند، همیشه یکی از چالش های مهم افراد بوده است. در صورتی که فرد دارنده دریل یک تکنسین تازه کار برای کار با دریل باشد، قطعا نمی داند که از چه نوع مته ای برای کارایی بهتر دریل خود استفاده کند. در این مقاله سعی شده تا کاربرد هر مته و معرفی بهترین برندهای مته دریل موجود در بازار را به شما عزیزان معرفی کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید و این مقاله کاربردی را از دست ندهید.


اولین گام خرید مته: انتخاب صحیح جنس مته

برای خرید مته قبل از هر انتخابی شما باید اطلاعات جامع و مناسبی از جنس، کاربرد، نحوه ساخت مته و .. داشته باشید تا بتوانید بهترین مته را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید؛ تا علاوه بر کارایی مناسب از طول عمر مناسبی هم برخوردار باشد. جنس بیشتر مته های موجود در بازار به شرح زیر است:

مته فولاد پر سرعت (HSS)

مته های فولاد پر سرعت یا HSS مته ای محبوب برای حفاری در سنگ های نرم، چوب و پلاستیک است. علاوه بر موارد گفته شده مته های HSS برای اکثر حفاری ها مناسب و قابل استفاده هستند و از نظر اقتصادی یک انتخاب خوب برای افرادی است که قصد حفاری در موارد مختلف را دارند.

مته های کبالت

مته های کبالت یا (HSCO) نسبت به مدل HSS پیشرفته تر هستند. در مواد پایه و سازنده های این مته ها 5 تا 8 در صد کبالت اضافه شده است. مته های کبالت یکی از بهترین انتخاب ها برای حفاری در فولاد سخت و همچنین فولاد ضد زنگ است و استفاده از این نوع مته می تواند باعث سهولت در زمان انجام کار با فولادهای سخت شود. مته های کبالت قابلیت جایگذاری و نصب در دریل شارژی های 3/6 ولت 5810  را دارند.

مته گردبر

مته های کربن فولاد

مته های کربن فولاد مختص حفاری چوب هستند و نباید از این نوع مته برای حفاری و انجام کارهای سخت استفاده کرد. این نوع از مته بسیار شکننده تر و نسبت به مته HSS از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است.

مته های اکسید سیاه

مته های اکسید سیاه اقتصادی ترین پوشش محسوب می شوند که محافظت در برابر ساییدگی و خوردگی را افزایش می دهند. همچنین باعث کاهش جرقه و تراشه در زمان کار خواهد شد و  به روان کننده حفاری نیز کمک خواهد کرد. مته اکسید سیاه برای حفاری آهن و فولاد مناسب است و برای حفاری آلومینیوم و منزیم و هرگونه ماده مشابه توصیه نمی شود.

مته های HSS با روکش های تیتانیوم اصطکاک کمتری را ایجاد می  کنند. این نوع از مته سخت  تر و مقاوم  تر از مته های HSS هستند و مدت زمان بیشتری تیز باقی می  مانند. کاربرد  مته های اکسید سیاه برای حفاری چوب، فلز، فایبرگلاس و  PVCبیشتر از هر نوع جنس دیگری است.

بیشتر بخوانید: برای انجام کارهای فنی دریل شارژی براشلس بخریم یا ذغالی؟

مته های تیتانیومی

در ساخت مته های تیتانیومی از نیترید تیتانیوم استفاده می شود که پوشش گران تری نسبت به دیگر پوشش ها است و همین امر سبب افزایش سختی مته و مانع ایجاد حرارت می شود. در نتیجه باعث افزایش نرخ تولید و طول عمر این نوع از مته می شود.

مته هایی با نوک کاربیدی

مته هایی با نوک کاربیدی در برابر  مته های فولادی، HSS و تیتانیومی سخت ترین و شکننده ترین نوع مته محسوب می شوند. این نوع از مته بیشتر برای حفاری و سوراخ کردن سنگ و بتن مورد استفاده قرار می گیرد و نباید از این نوع مته در دریل دستی یا پرس استفاده کرد.

گام دوم خرید مته دریل: ساختار دریل ها

زاویه و سر مته ها با توجه به نوع ماده ای که قابلیت سوراخ کردن آن را دارند، بستگی دارد. مته هایی با زاویه 135 برای حفاری مواد سخت مناسب هستند. مته هایی که دارای زاویه 118 درجه و تندتر هستند، برای مواد نرم کاربرد بیشتری دارند و تمرکز این نوع از مته ها بر روی نقطه مرکز است و ورود و خروج بهتری دارند و سوراخ تمیزتری را برای کاربر ایجاد می کنند.  مته های شیاردار یا سر دو تکه، برای کنترل بهتر دریل و ایجاد سوراخ های دقیق طراحی و تولید شده است. این نوع از مته ها بر روی نقطه مورد نظر تمرکز دارند که در نتیجه به کنترل بهتر دریل کمک می کنند.

اندازه مته

وقتی برای راهنمایی خرید مته  از اندازه مته صحبت می کنیم، منظور اندازه بدنه این شی است. برای انجام برخی از کارها به مته هایی با اندازه خاص نیاز است. مته ها معمولا در ابعاد و اندازه های 1.6 تا 1.4 و ابعاد بزرگتر 7.16 و 1.2  اینچی در بازار موجود است.

گام سوم خرید مته: انواع مته

برای خرید مته مناسب شما باید به جنس، سطح و نوع حفره ای که قصد سوراخ کردن آن با دریل را دارید، دقت نمایید و سپس اقدام به انتخاب مته مناسب برای کار خود کنید. در این بخش به انواع مته مورد استفاده کاربران پرداخته شده است.

مته چوب

مته چوب یکی از مهم ترین ابزاری است که می توان با استفاده از آن چوب را سوراخ کرد. توجه به نوع مته مناسب برای ایجاد سوراخ بر روی چوب، قطعا خروجی ظریف و تمیزتری را به شما خواهد داد.

مته الیت

مته الیت نیز یک مته مخصوص برای ایجاد سوراخ، شیار و حفره در چوب به حساب می آید. شیارهای موجود در این مته باعث می شود تا در زمان کار از لغزش دست  جلوگیری شود و مته به خوبی در عمق چوب فرو برود. استفاده از مته های الیت سبب به حداقل رسیدن، دورریزهای شما می شود و کار با سرعت و قدرت بیشتری انجام شود.

انواع مته

مته مارپیچ

مته مارپیچ از پرکاربردترین مته های موجود در بازار محسوب می شود و به دلیل امکان استفاده در بسیاری از سطوح به یک مته محبوب بین کاربران این حوزه تبدیل شده است. این مته بیشتر در مواردی که برای انجام دریل کاری بر روی فلز به سرعت کم نیاز است ، استفاده می شود.

مته سنباده

مته سنباده بر خلاف دیگر مته های موجود باعث ایجاد سوراخ نمی شود و برای ایجاد منحنی و اشکال نا منظم با سرعت بالا از این نوع مته استفاده می شود.

مته گردبرد

مته گردبرد برای ایجاد دایره یا برش های بزرگ بر روی مواد مختلف کاربرد دارد. این مته سرعت بسیار بالایی دارد و دندانه های بسیار تیزی که دارد سطح بیرونی ماده را برش داده و درنتیجه ضایعات بسیار کمتری را ایجاد می کند. گردبرد براساس جنس ماده ای که بر روی آن کار می کند تقسیم بندی می شود.

مته کونیک

انتخاب مته کونیک برای سوراخ کاری بر روی فلزات و دستگاه برش بهترین گزینه است. این مته برای سوراخ کاری های وسیع مناسب است و چون مته با سطح زیادی از کار تماس دارد، حرارت بسیار زیادی تولید می کند و به همین علت باید این مته را یا با سرعت و دور کم استفاده نمود یا دستگاه و مته را حتما خنک کرد.

مته خزینه

مته خزینه برای ایجاد سوراخ پیچ به صورتی که گل پیچ درون سطح قرار بگیرد، بسیار مناسب است. مته خزینه بیشتر در صنعت چوب، ام دی اف و کابینت سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: 6 روش موثر برای افزایش طول عمر باتری دریل شارژی

بهترین مارک مته دریل در بازار چیست؟

بهترین مارک های مته دریل در بازار که اکثرا کاربران از استفاده از این مته ها برای دریل خود راضی بوده اند به شرح زیر است:

  1. مته دریل بوش
  2. مته دریل دیوالت
  3. مته دریل ایرانی رونیکس
  4. مته دریل ماکیتا
  5. مته دریل سی ام تی
  6. مته دریل آردن
  7. مته دریل مای ورک

مارک های نام برده شده در این بخش بهترین نوع مته موجود در بازار هستند که کاربران مختلف از خرید مته این برندها بسیار راضی بوده اند. گرچه برندهای بسیار زیادی اقدام به تولید مته کرده اند؛ اما قطعا کیفیت برندهای مطرح جهانی و ایرانی را ندارند و اگر شما قصد خرید یک مته خوب و با کیفیت را دارید از برندهای معرفی شده در این مقاله غافل نشوید. در صورتی که قصد تعمیر یا دیدن آموزش تعمیر باتری دریل شارژی را دارید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی می توانید از بهترین آموزش ها در زمینه تعمیرات باتری دریل شارژی برخوردار شوید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0
1402/10/05
08:51:22
تست
0 از 5