فرز مینیاتوری چیست | کاربردها و معرفی بهترین انواع فرز مینیاتوری

05 دی 1402

فرز مینیاتوری از خانواده فرزها و کوچک ترین عضو این خانواده محسوب می شود. فرزهای مینیاتوری برای کارهای ظریف صنعتی از جمله: تراش الماس، حکاکی، زنگ زدایی، صیقل دادن و ... مورد استفاده افراد قرار می گیرند. این دستگاه کوچک و در عین حال کاربردی، بسیار مورد توجه و استقبال صنعت چوب و دیگر صنایع قرار گرفته است به طوری که امروزه گروه زیادی از صنعت کاران از این وسیله جذاب و کاربردی استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره مزایا، معایب، نحوه کار و کاربردهای فرز Dremel به صورت خلاصه و جامع مطالبی را بیان کنیم.


فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری یا حکاکی یکی از ابزارهای کاربردی در صنعت است که افراد با توجه به نیاز و کارایی خود این دستگاه را انتخاب می کنند. این دستگاه با این که دارای ابعاد بسیار کوچکی است اما از موتور و توان مناسبی برخوردار است و می تواند کارها را در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب انجام دهد. فرز حکاکی به دلیل ظرافتی که نسبت به دیگر مدل های خانواده فرز دارد در کارهایی چون: برش ماکت، محصولات چوبی دکوراتیو، تراش الماس و... مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که فرز حکاکی شباهت بسیار زیادی با فرز انگشتی دارد؛ در بسیاری از مواقع افرادی که با این دو دستگاه و کاربردهای آن آشنا نیستند این دو فرز را با یکدیگر اشتباه می گیرند که در ادامه این مقاله به تفاوت این دو فرز خواهیم پرداخت.

کاربردهای فرز مینیاتوری چیست ؟

کاربردهای فرز مینیاتوری آنقدر گسترده و زیاد است که نمی توان به صورت کامل و جامع در چند خط آن ها را بیان کرد. اما عمده کاربردهای این دستگاه عبارتند از:

  1. صیقل دادن
  2. حکاکی
  3. زنگ زدایی
  4. برش قطعات
  5. سوراخکاری

کاربردهای بیان شده در این بخش از مقاله تنها بخشی از کاربردهای دستگاه حکاکی بود که اکثر افراد به دلیل سهولتی که این دستگاه درانجام موارد بالا برایشان ایجاد می کند، تصمیم به انتخاب و خرید یک دستگاه فرز مینیاتور می گیرند.

بیشتر بخوانید: دریل ستونی چیست | کابرد + مزایا

فرز حکاکی در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ازآنجایی که فرز حکاکی دارای کاربردها و ویژگی های خاص و بسیار زیادی است درنتیجه صنایع مختلف برای سرعت بخشیدن، ظرافت بیشتر  و سهولت در انجام کارها خرید یک Dremel را برای کارمندان خود ضروری می دانند. برخی از صنایعی که بیشترین استفاده از دریل مینیاتوری را دارند به ترتیب عبارتند از:

  1. طلا سازی
  2. مجسمه سازی
  3. دندان پزشکی
  4. صنایع الکترونیکی
  5. و...

انواع فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری نیز مانند دیگر ابزار دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع منبع تغذیه دسته بندی و در بازار عرضه شده است. منبع تغذیه در فرزهای حکاکی به سه دسته برقی، پدالی و شارژی تقسیم بندی شده است که هرکدام کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. در این بخش به معرفی انواع فرز Dremel خواهیم پرداخت.

فرز مینیاتوری برقی

فرز مینیاتوری برقی از پرکاربردترین نوع فرزهای مینیاتوری محسوب می شود که با برق مستقیم کار می کند. جریان برق از طریق کابل متصل به دستگاه هدایت می شود و سپس طی فرایندی که در درون دستگاه اتفاق می افتد، جریان برق به انرژی تبدیل می شود.

فرز مینیاتوری شارژی

فرز مینیاتوری شارژی با برق ذخیره شده در باتری خود کار می کند و در زمان هایی که کاربر نمی تواند به برق دسترسی داشته باشد، بسیار مفید و کاربردی است.

فرز مینیاتوری پدالی

فرز مینیاتوری پدالی یک دستگاه مفید و کاربردی برای انجام کارهای ظریف است. این دستگاه با کمک یک سوییچ شبیه به پدال کار می کند و سرعت و قدرت این مدل از فرزمینیاتوری شبیه به مدل برقی آن است.

فرز مینیاتوری بادی

فرز مینیاتوری بادی مجهز به یک چرخ دنده متصل به شفت مرکزی فرز است. بر اثر فشار باد وارد شده، چرخ دنده های دستگاه با سرعت و قدرت زیادی شروع به کار می کنند. با توجه به این که مدل بادی فرز فاقد هرگونه موتور الکترونیکی است، بسیار ظریف طراحی شده است و کاربردهای فراوانی نیز دارد. فرز بادی در صورت داشتن کیفیت ساخت مناسب، اصالت کالا و روغن کاری مناسب در فواصل زمانی معین به صورت مرتب، می تواند از کیفیت و طول عمر خوبی برخوردار باشد.

فرز مینیاتوری سنگ شکن

فرز مینیاتوری خرطومی

فرز مینیاتوری خرطومی با متصل شدن به منبع اصلی به عنوان یک ابزار مهم در حوزه دندانسازی شناخته می شود. ویژگی مثبت این نوع از فرز، روش استفاده ساده، طول عمر بالا و امکان استفاده در هر زمان، سبب شده است تا این ابزار به یک محصول مناسب برای دندان پزشکی ها تبدیل شود. این دستگاه با سه نظام ساخته می شود و امکان اتصال انواع سری ها به آن وجود دارد. دریل مینیاتوری خرطومی باعث افزایش سرعت، افزایش تسلط، امکان استفاده در محیط های کوچک و… را برای کاربران فراهم کرده است.

انواع مته فرزمینیاتوری و کاربرد هرکدام چیست؟

از آنجایی که فرزمینیاتوری برای انجام کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و این دستگاه کاربردهای متفاوتی را در صنعت های مختلف از خود نشان داده است، قطعا نمی توان برای همه مشاغل و پروژه ها از یک نوع سری برای فرزمینیاتوری استفاده نمود. مته های دریل مینیاتوری در مدل های متفاوتی تولید و عرضه شده است تا کاربران بتوانند با توجه به نیاز خود بهترین مته را انتخاب و یک  کار تمیز را تحویل مشتری خود دهند. در این بخش به معرفی انواع مته های فرزمینیاتوری و کاربرد هرکدام خواهیم پرداخت.

  1. سری چوب: با استفاده از سری های چوب که مانند مته هستند و سری نوک تیز دارند، می توانیم بر روی انواع چوب حکاکی، منبت کاری، طراحی و ... را انجام دهیم.
  2. سری فرم دهی: سری فرم دهی Dremel برای فرم دهی به چوب و ساخت انواع محصولات دکوراتیو مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. این مدل از مته دارای سه مدل: خرطومی، کروی و استوانه ای است که افراد با توجه به شکل و طراحی مورد نظر خود یکی از این سه سری را انتخاب می نمایند.
  3. سری سنباده زنی: سری سنباده زنی دریل مینیاتوری برای سطوح چوبی و فلزی که نیاز به سنباده زنی، پولیش و رنگ کاری دارند، مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. این مدل از مته های دریل مینیاتوری دارای 2 مدل فرچه ای و کاسه ای هستند که می تواند آلودگی سطوح را به خوبی از بین ببرند. البته این نوع از سری فرز Dremel در انواع و مدل های مختلفی تولید شده است که سرعت کاربر در انجام پروژه را بالا می برد.
  4. سری برشکاری: سری برشکاری شبیه به صفحات سنگ فرز است که درابعاد کوچک تر تولید و عرضه شده است. با استفاده از این مته می توانیم برخی از فلزات کم حجم و چوب را برش دهیم.
  5. سری سنگ زنی: سری سنگ زنی فرزحکاکی برای لایه برداری و حکاکی روی سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. سری سوراخکاری: سری سوراخکاری یکی دیگر از سری های فرزمینیاتوری است که با کمک آن می توان مانند دریل بر روی سطوح چوبی عمل سوراخکاری را انجام دهیم.

 اجزاء مهم فرز حکاکی

اجزاء فرز حکاکی یکی از کنجکاوی های کاربران در رابطه با این وسیله کوچک و کاربردی است. بسیاری از افراد دوست دارند، بدانند که با قرار گرفتن چه اجزاء و قطعاتی ساختمان این ابزار شکل گرفته است که در عین کاربردی بودن، بسیار قدرتمند عمل می کند. در این بخش به معرفی 3 بخش اصلی و در واقع ساختمان داده اصلی این ابزار خواهیم پرداخت.

کولت

کولت یکی از قطعات اصلی در فرزحکاکی است که مانند سه نظام ابزاری مانند: دریل عمل می کند. با کمک این قطعه می توانیم سری یا مته را بر روی دستگاه به راحتی نگه داشته و کارهای مربوط به منبت کاری، حکاکی، تراشکاری و ... را به آسانی انجام دهیم.

موتور فرزمینیاتوری (آرمیچر- بالشتک)

موتور فرزمینیاتوری بخش مهمی از این دستگاه محسوب می شود که از دو قسمت آرمیچر و بالشتک تشکیل شده است. آرمیچر با انتقال نیروی چرخشی به کولت دستگاه، سبب ایجاد حرکت در قطعه می شود. از نکات مهم در خرید دریل مینیاتوری قدرت موتور این وسیله است.

بدنه

بدنه فرزمینیاتوری در واقع بخشی است که تمامی اجزاء دستگاه از جمله موتور را در دون خود قرار داده است و در واقع ساختار اصلی دستگاه را تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: دریل میکسر چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه کار با فرز مینیاتوری

نحوه کار با فرز مینیاتوری یکی از مسائل مهمی است که قبل از شروع کار با این دستگاه باید بدانید. برای کار با این وسیله مراحل زیر را به ترتیب دنبال  کنید تا در زمان استفاده از دستگاه مشکلی برای شما پیش نیاید.

  1. سری مناسب را انتخاب و بر روی کولت این دستگاه محکم کنید.
  2. دستگاه را روشن کنید.
  3. برای دریافت بهترین نتیجه باید دستگاه فرزمینیاتوری را با توجه به سطوح و متریالی که قصد انجام عملیات بر روی آن را دارید، حرکت دهید.

تفاوت فرزمینیاتوری با فرز انگشتی

فرزمینیاتوری و فرز انگشتی شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که بسیاری از افراد و تکنسین های تازه کار شاید در شروع کار خود نتوانند، تفاوت های این دو ابزار را به خوبی متوجه شوند.

  1. اولین تفاوت این دو ابزار در قدرت موتور آن ها است. دریل مینیاتوری نسبت به فرز انگشتی از قدرت موتور پایین تری برخوردار است. از آنجایی که قدرت موتور تاثیر مستقیمی بر روی سرعت چرخش دستگاه دارد با توجه به بالاتر بودن قدرت موتور فرز انگشتی قطعا این دستگاه سرعت بیشتری را برای کاربر در حین کار به ارمغان خواهد آورد.
  2. تفاوت دوم این دو ابزار در ابعاد و وزن آنها است. فرزمینیاتوری نسبت به فرزانگشتی بسیار کوچکتر و سبک تر است که این موضوع سبب سهولت در حمل و نقل این دستگاه شده است.
  3. تفاوت سوم این دو دستگاه در کاربرد آن ها است. فرزمینیاتوری به دلیل ظرافت بیشتری که در انجام کارها دارد؛ در صنایعی چون حکاکی، دندانپزشکی و.. مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که فرز انگشتی کاملا برعکس فرز حکاکی است.

نکات ایمنی در زمان کار با دستگاه Dremel

رعایت نکات ایمنی در زمان کار با دستگاه فرزمینیاتوری بخش مهمی از اصول اولیه کار با انواع ابزارآلات است. نکات ایمنی کار با این ابزار به دو بخش فنی و فردی تقسیم بندی شده است که در مرحله اول برای دانستن این نکات بهتر است به دفترچه راهنما یا سایت معتبر شرکتی ابزار خود مراجعه نمایید. اما برخی از نکات فردی که در حین کار با دستگاه الزام به رعایت آنها برای کاربران ضروری است عبارتند از: استفاده از دستکش، عینک مناسب، ماسک و ... تا از چشم و ریه های خود در برابر ذرات و گردغبار ایجادشده در حین کار محافظت کنند.

نکات ایمنی فنی و مهمی که افراد باید در حین کار حتما رعایت کنند، عبارتند از:

  1. زمان استفاده و مدت زمان استفاده از دستگاه نباید طولانی شود.
  2. در هوای بارانی و مرطوب نباید به هیچ عنوان از این دستگاه استفاده نمود.
  3. حتما باید از مته و سری های مناسب با متریال کار خود برای دستگاه استفاده کنیم.
  4. تمیزکاری ابزار پس از استفاده از آن نکته مهمی است که حتما باید رعایت شود.
  5. رعایت همین نکات ساده و در حین حال کاربردی باعث ایجاد طول عمر و کارایی بیشتر دستگاه شما می شود.

فرز مینیاتوری

مهم ترین نکات برای خرید دستگاه فرزمینیاتوری

برای خرید دستگاه فرز حکاکی توجه به برخی نکات می تواند باعث ایجاد حس رضایت مضاعف از خرید و گاها هزینه کمتر برای افراد شود. اگر فرد بداند که برای انجام چه فعالیتی نیاز به یک دستگاه حکاکی دارد، قطعا با راهنمایی های فروشنده و اطلاعات کسب شده توسط افراد، بهترین و مفید ترین دستگاه را افراد با توجه به نیاز خود انتخاب خواهد کرد. در این بخش برخی از نکات مهمی که می تواندبه شما درخرید یک دستگاه حکاکی مناسب کمک کند را شرح خواهیم داد.

  1. قدرت موتور
  2. سرعت گردش آزاد دستگاه
  3. اندازه کولت دستگاه حکاکی
  4. کنترل سرعت یا دیمر فرزمینیاتوری
  5. نوع منبع تغذیه
  6. وزن و ابعاد

بهترین فرز مینیاتوری

انتخاب بهترین فرز مینیاتوری برای کاربران، کاری بسیار چالش برانگیز و سخت محسوب می شود. حال که اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با این دستگاه به شما عزیزان ارائه داده شد؛ در بخش آخر این مطلب قصد داریم تا بهترین فرزمینیاتوری های موجود در بازار ایران را از نظر کاربران و منتقدین این حوزه برای شما شرح دهیم.

  1. Dremel آنکور
  2. دریل مینیاتوری دی سی ای
  3. Dremel باس

همان طور که گفته شد دریل مینیاتوری از ابزار بسیار کاربردی در صنایع مختلف است و اننتخاب صحیح و درست این ابزار کمک شایانی به سهولت درانجام پروژه ها و فعالیت های افراد خواهد کرد. در صورتی که شما برای تعمیرات دستگاه خود نیاز به آموزش های تصویری و دقیقی داشتید، می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی علاوه بر مشاهده جدیدترین آموزش های مربوط به این صنعت، جدیدترین آموزش تعمیر باتری دریل شارژی را نیز مشاهده نمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5