بررسی پرس ضربه ای+نحوه کار پرس ضربه ای

18 بهمن 1402

در دنیای صنعت، ابزارآلات متفاوتی برای کار صنعت کاران طراحی شده است تا راحتی و زیبایی را در کار خود ببینند. پرس ضربه ای یکی از صدها ابزاری است که به جهت راحتی کار صنعت کاران طراحی شده است. این ابزار با ویژگی های منحصر به فردی که در اختیار کاربران قرار داده است، هر روزه افراد بیشتری را ترغیب به انتخاب و خرید می کند. در این مقاله از ابزار طباطبایی قصد داریم تا به معرفی مختصر و کوتاهی از این ابزار بپردازیم تا شما در زمان کار با این دستگاه، اطلاعات کافی در رابطه با دستگاه را در اختیار داشته باشید.


پرس ضربه ای چیست؟

پرس ضربه ای در واقع یکی ابزارآلات مهم در فرم دادن به فلزات غیر قابل استفاده محسوب می شود. در دنیای صنعت زمانی که برخی از فلزات و آهن آلات شکل و کارایی خود را از دست می دهند، مهندسان و صنعت کاران با استفاده از دستگاهایی چون: Impact Press به تغییر شکل و فرم این فلزات و آهن آلات می پردازند تا دوباره قابل استفاده شوند. از این دستگاه صنعتی به جهت سوراخ کردن و برش کاری فلزات اوراقی استفاده می شود. پرس ضربه ای که با نام Impact Press لنگی نیز شناخته می شود شاید از قدیمی ترین و معمولی ترین دستگاه های پرس در ایران باشد که همچنان فعال است. این دستگاه به دلیل راندمان بالا و سهولت در استفاده، مخاطبان منحصر به فرد خود را دارد و امروزه با وجود تولید دستگاه پرس هایی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا، اما بسیاری از افراد در خط تولید خود به دلیل بالا بردن رادمان کاری مجموعه، استفاده از نمونه قدیمی این دستگاه را ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید: سنباده لرزان چیست؟ کاربردها + معرفی جامع انواع سنباده زن

انواع پرس ضربه ای

پرس های ضربه ای نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات به جهت راحتی کاربران و فروش بیشتر محصولات در انواع مختلفی تولید و عرضه شده اند تا علاوه بر رفع نیاز مشتری، تکنولوژی های جدید نیز وارد بازار فروش شوند. طراحان پرس های ضربه ای، این دستگاه را در قالب منبع انرژی های مختلفی تولید کرده اند و هر یک از مدل های این دستگاه با توجه به منبع انرژی متفاوتی که دارد، کارایی و عملکرد متفاوتی را نیز از خود نشان می دهد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در زمان خرید این دستگاه اول به فعالیتی که قصد انجام آن با دستگاه را دارید و سپس به ولتاژ و منبع انرژی دستگاه انتخابی خود دقت نمایید. در ادامه این بخش به معرفی انواع پرس ضربه ای با توجه به منبع انرژی دستگاه خواهیم پرداخت.

پرس ضربه ای هیدرولیکی پرس ضربه ای های هیدرولیکی با استفاده از فشار آب یا روغن فعالیت می کنند. در این نوع از پرس آب یا روغن در درون دستگاه تا جای ممکن، متراکم می شود و سپس دستگاه کار خود را آغاز می کند.
پرس ضربه ای پنوماتیکی پرس ضربه ای های مکانیکی نسبت به مدل قبلی پیشرفته تر هستند و دارای یک موتور الکترونیکی، چرخ دهنده، چرخ لنگر و یک میز قابل تنظیم است که بر روی ریل حرکت می کند. این مدل از پرس در انواع مختلفی ساخته می شود که تناژ آن ثابت است و متناسب با چرخ طیار دستگاه، مقاومت میل لنگ های دستگاه نیز تنظیم می شود.
پرس ضربه ای مکانیکی پرس ضربه ای مکانیکی نیروی مورد نیاز خود برای فعالیت را از طریق هوای فشرده شده و متراکم به دست می آورد.

نحوه کار پرس ضربه ای چیست؟

نحوه کار پرس ضربه ای از آموزش های مهمی است که هر فردی که قصد کار با این دستگاه را دارد، باید آن را بیاموزد تا از برخی اشتباهات و آسیب های جدی به فرد و دستگاه جلوگیری شود. قبل از شرح، نحوه کار این دستگاه بهتر است آشنایی کوتاهی با اجزاء این دستگاه داشته باشیم. این دستگاه کاربردی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که 2 بخش  مهم این دستگاه که عمل اوراق کردن فلزات را انجام می دهند، چکش آهنی و حفره ای است که در دستگاه تعبیه شده است. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که زمانی که فلز یا اوراق مورد نظر خود را بر روی دستگاه قرار دادیم، چکش دستگاه به صورت عمودی بر روی قطعه مورد نظر فرود می آید و قطعه مابین چکش و حفره دستگاه پرس قفل می شود. زمانی که قطعه مورد نظر بین چکش و حفره دستگاه قرار گرفت، عمل سوراخ کردن، فرم دهی یا برش اوراق آغاز می شود. حتما توجه داشته باشید که به جهت جلوگیری از آسیب به قطعه ای که قصد فرم دهی و یا کار با آن را دارید، دستگاه را در حالت فشار مناسب قرار دهید تا از ایجاد فشار زیاد بر روی قطعه مورد نظر جلوگیری شود.

کاربردهای پرس ضربه ای

کاربردهای پرس ضربه ای از سوالات متداول افرادی است که این دستگاه را خریداری کرده اند یا قصد خرید این دستگاه صنعتی را دارند. کاربردهای این دستگاه در مشاغل و صنایع مختلف تفاوت های جزئی با یکدیگر دارد اما به صورت کلی کاری که توسط این دستگاه در تمامی مشاغل و صنایع انجام می شود، یکی است. در این بخش از مقاله مرور کوتاهی بر کاربردهای ویژه این دستگاه خواهیم داشت.

  1. صنایع فلزی: در صنایع فلزی بیشترین استفاده از دستگاه Impact Press می شود، در این صنعت هرچه قدرت و کارایی دستگاه پرس بیشتر باشد، راندمان کار نیز بالاتر می رود.
  2. صنعت جوشکاری: در حرفه جوشکاری نیز از این دستگاه کاربردی استفاده می شود. در صنعت جوشکاری معمولا برای فرم دادن به قطعه مورد نظر از این دستگاه استفاده می شود.
  3. صنایع خودروسازی: مهم ترین کاربرد این دستگاه در صنایع خودروسازی است. در صنایع خودروسازی از این دستگاه نه تنها برای فرم دادن به اوراق بلکه برای سوراخ کاری و برش اوراق نیز از این دستگاه استتفاده می شود تا سرعت کار افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اره برقی چیست؟ مشخصات فنی + کاربرد

مزایای دستگاه پرس ضربه ای

مزایای دستگاه پرس ضربه ای از مهم ترین دلایلی است که افراد تصمیم به خرید این دستگاه می گیرند. این دستگاه با وجود معایبی که دارد و گاها به دلیل این معایب کار را برای صنعت کاران و فنی کاران سخت کرده است، اما مزایا و ویژگی های منحصر به فردی که طراحان این دستگاه برای کاربران فراهم کرده اند، به تمامی معایب و سختی های کار با این دستگاه می ارزد. برخی از مهم ترین مزایای این دستگاه عبارتند از:

  1. راه اندازی و کار کردن با دستگاه پرس ساده است.
  2. قابلیت تنظیم ضربه با کشش فنر پرس
  3. از ایمنی مناسبی برخوردار است.
  4. قطعه هنگام کار در جای خود نگه داشته می شود.

نکات مهم برای افزایش طول عمر پرس ضربه ای

افزایش طول عمر پرس ضربه ای از نکات مهمی است که کاربران در هنگام خرید و نگهداری از این دستگاه به آن اهمیت می دهند. برای اطلاع از روش صحیح نگهداری از Impact Press بهتر است قبل از انجام هرکاری، دفترچه راهنمای شرکتی این دستگاه را مطالعه کنید تا علاوه بر آشنایی با قطعات و نحوه کار دستگاه، به صورت اصولی نگهداری ازاین دستگاه را بیاموزید. برخی از نکات مهمی که به افزایش هرچه بیشتر طول عمر این دستگاه از نظر متخصصین ابزار طباطبایی کمک می کند به شرح زیر می باشد:

  1. روغن کاری و گریس کاری قطعات دستگاه را فراموش نکنید. در صورت استفاده زیاد از دستگاه بهتر است هرچند روز یک بار روغن کاری دستگاه تکرار شود.
  2. زمانی که دستگاه درحال انجام عملیات است و هنوز قطعه قبلی از دستگاه خارج نشده است، بهتر است فلز یا اوراق بعدی را وارد دستگاه نکنید.
  3. در صورت مشاهده هرگونه صدای ناهنجار در دستگاه، سریعا دستگاه را خاموش کرده و موضوع را به تکنسین مربوط اطلاع دهید.
  4. برخی از دستگاه های Impact Press دارای وزن و ظرفیت بسیار بالایی است. در زمان کار با این دستگاه رعایت تمامی نکات ایمنی را فراموش نکنید.
     

در صورتی که دستگاه Impact Press شما دچار ایرادات فنی شد و نیاز به تعمیر داشت، شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی از آخرین آموزش های تعمیرات ابزار آلات صنعتی برخوردار شوید و همچنین اگر نیاز به آموزش تعمیر باتری دریل شارژی داشتید، سایت طباطبایی از بهترین منابع آموزشی محسوب می شود.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5