چرا الکترود جوشکاری می چسبد؟

06 تیر 1403

چسبیدن الکترود جوشکاری شاید یکی از مشکلات شایع برای جوشکاران حرفه ای یا آماتور باشد که به صورت تخصصی در این حرفه درحال فعالیت هستند. چسبیدن الکترود جوشکاری در زمان کار، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که متخصصان جوشکار در زمان کار با آن مواجه می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کاملا جامع به 5 مورد از شایع ترین دلایلی که سبب ایجاد این مشکل می شوند، اشاره کنیم و بهترین راه حل ها را برای رفع این مشکلات بیان کنیم.


5دلیل اصلی چسبندگی الکترود جوشکاری

اگر بخواهیم به صورت تخصصی علل چسبندگی الکترود در زمان جوشکاری را بیان کنیم، قطعا دلایل چسبندگی این قطعه بیش ار 5 علت خواهد بود که سبب ایجاد اختلال در کار افراد فنی می شود. اما به صورت کلی باید در نظر داشت که 5 علت اصلی برای این موضوع  وجود دارد که در این بخش از مقاله به آن ها خواهیم پرداخت و روش حل هرکدام از این مشکلات را نیز بیان خواهیم کرد.

تنظیم نبودن آمپر مناسب جوشکاری دستگاه جوش

یکی از علت های چسبیدن الکترود جوشکاری به قطعه کار تنظیم نبودن آمپر دستگاه جوش نسبت به الکترود و فلزی است که کار بر روی آن در حال انجام است. فرض کنید که درحال جوشکاری بر روی قطعه ای هستید که فلز آن نازک است؛ در صورتی که گرما و آمپر دستگاه جوش شما مناسب نبوده و بیش از حد نیاز قطعه انتخابی باشد، قطعا با عدم ذوب شدن یا چسبندگی الکترود با قطعه مواجه خواهید شد. همچنین در صورتی که حجم گرما و آمپر دستگاه جوش شما بیش از حد نیاز باشد، با ذوب شدگی و چسبندگی سیم جوش، مجددا مواجه خواهید شد. پس حتما در نظر داشته باشید که قبل از شروع کار آمپر دستگاه را متناسب با قطعه یا فلزی که قرار است بر روی آن کار انجام شود، انتخاب نمایید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: موتور برق مناسب برای جوشکاری کدام است ؟

مناسب نبودن الکترود جوشکاری

مناسب نبودن الکترود جوشکاری شاید یکی از شایع ترین دلایلی باشد که سبب ایجاد مشکل در امر جوشکاری فلزات می شود. اگر تکنسین جوشکاری، الکترود مناسبی را برای کار خود انتخاب نکند؛ ممکن است جریان الکتریکی نتواند به گونه ای مناسب و به صورت موثر از الکترود عبور کند. تکنسین ها و جوشکاران محترم باید توجه داشته باشند که الکترود جوشکاری خود را متناسب با قطر فلز انتخاب نمایند تا از مشکلاتی چون چسبندگی الکترود به قطعه جلوگیری شود. برای مثال الکترود مناسب برای فلزاتی چون چدن  و استیل کاملا متفاوت از دیگز فلزات است. این فلزات به دلیل نوع خاصی که دارند، باید از الکترود مخصوص جوشکاری فلزات چدن و استیل استفاده کنید تا بهترین خروجی را دریافت نمایید. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که برای فلزاتی که قطر آن ها معمولا از 2 میلی متر بیشتر است باید از الکترودی  با سایز 4 استفاده شود تا بهترین خروجی دریافت شود.

کثیف بودن سطح فلز برای جوشکاری

کثیف بودن سطح فلز برا ی جوشکاری شاید از ساده ترین مسائلی باشد که قبل از انجام کار جوشکاری باید به آن توجه کرد. سطح قطعه ای که قرار است بر روی آن عمل جوشکاری انجام شود باید قبل از شروع کار عاری از هرگونه کثیفی، روغن، چسبندگی و.... باشد. در صورتی که شما قبل از شروع کار، اقدام به تمیز کردن سطح قطعه مورد نظر نکنید، قطعا در حین کار با چسبندگی الکترود با قطعه مواجه خواهید شد. همچنین در نظر داشته باشید که در صورت عدم پاکیزگی سطح کار، کیفیت جوشکاری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ممکن است اتصالات جوشکاری به درستی انجام نشود.

عدم رعایت زاویه و فاصله سیم جوش

یکی از مهم ترین نکات در جوشکاری، رعایت  زاویه و سیم جوش است. انتخاب زاویه مناسب برای سیم جوش و الکترود به قطعه کار، سبب انتقال یکنواخت جریان الکتریکی و گرمای جوش مناسب می شود. اگز زاویه دست جوشکار به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است یکی از مشکلات زیر اتفاق بیوفتد:

  1. ناهمگون بودن جوش بر روی قطعه
  2. چسبدن سیم جوش به قطعه کار
  3. ایجاد گرمای نامتوازن بر روی قطعه

از دیگر عوامل مهمی که سبب ایجاد چسیندگی الکترود می شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم نبودن زاویه و دست جوشکار
  2. طول قوس کوتاه
  3. کیفیت نامناسب پوشش الکترود
  4. ولتاژ مدار OCV

بیشتر بخوانید: وظیفه‌ VRD در دستگاه جوش چیست؟

چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چگونه جوشکاری کنیم تا الکترود نچسبد و از دیگر مشکلات زمان جوشکاری جلوگیری کنیم. بیایید در این بخش از مقاله به صورت جامع به راهکارهایی که می تواند مانع از ایجاد چسبندگی الکترود به سطح قطعه کار شود، اشاره کنیم تا شما عزیزان تجربه کاری جذاب تری را برای خود و دیگر تکنسین های جوشکاری فراهم آورید.

  1. تنظیم کردن آمپر
  2. ایجاد قوس الکتریکی
  3. چک کردن وصل بودن انبر اتصال
  4. استفاده از الکترود مناسب
  5. اطمینان از تمیز بودن سطح کار
  6. استفاده از گاز آرگون برای جوشکاری
  7. تنظیم زاویه دست و قطعه برای جوشکاری
  8. انتخاب الکترود مناسب

کرمو شدن جوش

احتمالا اصطلاح کرمو شدن جوش را شنیده اید. اما آیا در رابطه با این مشکل اطلاعاتی هم دارید؟ کرمو شدن جوش یکی از مشکلات جدی و خطرناک در صنعت جوشکاری است که سبب ایجاد ترک خوردگی، فروپاشی و گسیختگی کل سازه جوشکاری می شود. در این حالت بر روی سطح کار نوارهای ریز و شبکه ای شکلی ایجاد می شود که شبیه به کرم های ابریشم است. این اتفاق قطعا تبعات جبران ناپذیری را برای قطعه و جوشکار به وجود خواهد آورد. اما از مهم ترین دلایلی که سبب ایجاد این اتفاق ناخوشایند می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دمای نا درست جوشکاری
  2. سرعت کم جوشکاری
  3. فاصله نامناسب الکترود
  4. الکترود نامناسب
  5. رطوبت در الکترود

علل چسبندگی الکترود جوشکاری

نگرفتن جوش

نگرفتن جوش اتفاقی شایع اما اجتناب ناپذیر است که برای تمامی جوشکاران از افراد حرفه ای گرفته تا تازه کاران، اتفاق می افتد. نگرفتن جوش در زمان جوشکاری، دلایل مختلفی دارد که برخی از مهم ترین این دلایل عبارتند از:

  1. انتخاب الکترود نامناسب
  2. تنظیمات نادرست دستگاه جوش
  3. سطح فلز ناپاک
  4. زاویه نامناسب الکترود
  5. سرعت جوشکاری نادرست
  6. عدم مهارت کافی جوشکار

جمع بندی

در این مقاله به صورت کاملا جامع به 5 علت مهم چسبیدن الکترود جوشکاری پرداختیم و برخی از مشکلات شایعی که ممکن است جوشکاران در زمان کار با آن رو به رو شوند را بیان کردیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و اشتباهاتی که در این مقاله بیان شد که سبب ایجاد چسبندگی سیم جوش به سطح کار می شد را انجام ندهید. همچنین شما می توانید درصورتی که تمایل به دیدن جدیدترین آموزش تعمیر باتری دریل شارژی دارید از طریق سایت ابزارطباطبایی به برترین آموزش های تعمیرات ابزارآلات دسترسی پیدا کنید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5