فارسی بر چیست؟ با کاربرد، مزایا و معایب این اره آشنا شوید

13 دی 1402

فارسی بر از ابزارهای محبوب در صنعت نجاری است که به نجاران یا دیگر افرادی که برای برش متریال های مختلف نیاز به یک ابزار ظریف و دقیق دارند که بتواند برش های زاویه دار مناسبی را بر روی متریال های مختلف ایجاد کند، بسیار کاربردی و مهم است.  Miter saw از ابزارهای مهمی است که با ورودش به دنیای نجاری، توانست بسیاری از چالش های نجاران برای برش های زاویه دار بر روی متریال و مواد مختلف را از بین ببرد. این ابزار کاربردی در عین مزایایی که برای کاربران به ارمغان آورده است، معایب و نکات منفی نیز دارد که در این مقاله به صورت کامل در رابطه با مزایا، معایب، کاربردها و نحوه استفاده از این دستگاه برش صحبت خواهیم کرد.


دستگاه اره فارسی بر چیست؟

فارسی بر (Miter saw) ابزاری برقی و دارای یک تیغه دایره ای شکل است که بر روی یک محور ثابت قرار گرفته است و با کمک دسته متصل به موتور دستگاه و حرکت دادن دستگاه به سمت بالا و پایین برش های زاویه دار بر روی چوب ایجاد می شود. این دستگاه برقی دارای موتوری بسیاری قدرتمند است که با کمک آن می توانیم، سرعت چرخش بسیار بالایی را در هنگار کار تجربه کنیم.

از آنجایی که  این ابزار برقی دارای قدرت بسیار زیادی است  و می تواند برش های زاویه دار تمیز و مرتبی را به ما بدهد؛ به همین جهت بیشترین استفاده و کاربرد از این ابزار در صنعت چوب است. با کمک اره Miter saw می توانیم برش هایی چون: اریب، افقی، عمودی، فارسی و ترکیبی ( ترکیبی از برش 45 درجه و اریب) را با بالاترین سرعت طراحی کنیم.

علت نامگذاری اره فارسی بر چیست؟

علت نامگذاری اره فارسی بر یکی از سوالات پرتکرار کاربران است که در پاسخ به این سوال ابزار طباطبایی قصد دارد تا به صورت خلاصه دلیل نامگذاری این دستگاه برقی را بیان کند.

در نجاری به برش های زاویه دار اصطلاحا فارسی گفته می شود و زمانی که با استفاده از یک ابزار بتوانیم بر روی متریالی چون: چوب، سنگ یا سرامیک برش هایی با زاویه 90 یا 45 درجه ایجاد کنیم به اصطلاح تخصصی می گوییم، فارسی برش داده ایم. از آنجایی که ابزار برش فارسی بر یک ابزار تخصصی برای ایجاد برش های زاویه دار بر روی چوب یا دیگر متریال ها است، حتما حضور یک تکنسین با تجربه که ار با دستگاه را بلد باشد، الزامی است.

دستگاه برش فارسی بر در کجا استفاده می شود؟

موارد استفاده از دستگاه برش فارسی بر آنقدر گسترده و زیاد است که می تواند یک مقاله کامل و جامع باشد. Miter saw کاربردها و استفاده های بسیار زیادی دارد که با تعویض تیغه این دستگاه می توان در حوزه های مختلف از آن استفاده کرد. برخی از موارد استفاده این دستگاه برقی عبارتند از:

  1. صنایع چوبی
  2. کارگاه های چوبی

موارد نام برده شده در این بخش دو مورد از پر کاربردترین حوزه هایی است که از دستگاه برقی فارسی بر استفاده می کنند و عمده استفاده این دستگاه به دو حوزه نام برده شده، مربوط می شود.

بیشتر بخوانید: فرز مینیاتوری چیست | کاربردها و معرفی بهترین انواع فرز مینیاتوری

انواع  دستگاه برش فارسی بر

دستگاه برش فارسی بر مانند دیگر ابزار در انواع مختلفی تولید و عرضه شده است تا کاربران بتوانند به راحتی و با توجه به  نوع کار خود یک ابزار برش مناسب را تهیه کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع Miter saw و کاربرد هرکدام بپردازیم.

فارسی بر کشویی

فارسی بر کشویی یکی از چندین نوع، فارسی بری است که در بازار تولید و عرضه شده است. این دستگاه بر روی یک ریل حرکت می کند و با کمک این دستگاه می توانیم برش های طولی را بر روی متریال مورد نظر یا چوب ایجاد کنیم. علت ایجاد برش هایی با طول زیاد توسط این دستگاه، حرکت افقی موتور و تیغه آن است. فارسی بر کشویی دارای وزن بسیار زیادی است و با استفاده از این دستگاه می توانیم، برش های اریب، ترکیبی و عمودی را ایجاد کنیم.

فارسی بر ثابت

فارسی بر ثابت یک ابزار مناسب و کاربردی برای ایجاد برش های کوچک بر روی سنگ، چوب یا سرامیک است. تیغه و بازو در این مدل از Miter saw حول و محور دستگاه و به صورت چرخشی حرکت می کند سپس به طرف چپ و راست خم می شود و جهت حرکت تیغه به سمت بالا و پایین متریال مورد نظر است. این مدل از فارسی بر از انعطاف کمتری نسبت به مدل کشویی برخوردار است؛ ولی به جهت کوچک بودن، گزینه بسیار مناسبی برای کارگاه های نجاری کوچک است.

فارسی بر دستی (ساده)

اولین مدل اره فارسی بر مدل دستی آن بود که برای کار و حرکت نیاز به نیروی دست داشت. تنظیم وسیله در این مدل ابزار برقی راحت است و دارای یک گیره است که در زمان کار، قطعه را با استفاده از گیره نگه می داریم تا در هنگام کار از لغزش قطعه جلوگیری شود.

فارسی بر صندوقی

فارسی بر صندوقی از اولین مدل های ساخته شده این دستگاه بود که به دلیل وزن بسیار بالا، کار را برای نجاران تا حدودی سخت کرده بود. این مدل از فارسی بر ظاهری صندوقی شکل دارد و در زمان کار صدای بسیار زیادی را تولید می کند.

فارسی بر دو طرفه

وجود ریل در اره های فارسی بر کشویی به شما کمک می کند تا با انجام حرکت کشویی به سمت عقب و جلو، برش طولانی تری داشته باشید. پس اگر نام این دستگاه “اره فارسی بر دو جهته ترکیبی کشویی” باشد، بدان معنی است که شما با همه کاره ترین ابزار در انجام برش زاویه ای روبرو هستید. چرا که این ابزار هم فارسی بر است، هم در دو جهت چپ و راست برش اریب ایجاد می کند و بخاطر ویژگی کشویی، طول برش بیشتری را به شما ارائه می دهد.

فارسی بر چیست؟

تفاوت فارسی بر ثابت و کشویی چیست؟

فارسی بر ثابت و کشویی تفاوت هایی در کارایی و کاربرد با یکدیگر دارند که این تفاوت ها حتی در نوع کار این 2 مدل ابزار برش تفاوت ایجاد کرده است.

  1. فارسی بر کشویی بر روی یک ریل قرار می گیرد و می تواند به صورت رفت و برگشتی عمل برش را انجام دهد. در صورتی که در فارسی بر ثابت ریلی برای حرکت فارسی بر وجود ندارد.
  2. تفاوت دوم این 2 فارسی بر در کارایی این دو ابزار است. از اره فارسی بر کشویی برای ایجاد برش های بزرگ در متریال های مختلف استفاده می شود . از فارسی بر ثابت برای ایجاد برش های کوچک بر روی متریال مورد نظر استفاده می شود.
  3. تفاوت سوم این دو ابزار در وزن آن ها است. فارسی بر کشویی از وزن بیشتری نسبت به فارسی بر ثابت برخوردار است.

نحوه کار دستگاه برش فارسی بر چگونه است؟

نحوه کار با فارسی بر یکی دیگر از نکات مهمی است که باید قبل از شروع به کار با این دستگاه آن را بدانید. برای کار با این دستگاه نیاز است که  اول زاویه مورد نظر را تنظیم کنیم و اگر قصد ایجاد برش با زاویه 90 درجه را داریم، برای تنظیم دقیق از گونیای موجود بر روی دستگاه استفاده کنیم. پس از انجام مراحل بیان شده، قطعه مورد نظر را بر روی میز قرار می دهیم و با استفاده از گیره های دستگاه اقدام به محکم کردن قطعه مورد نظر می کنیم. در آخرین  مرحله با روشن کردن دستگاه کار با آن را آغاز می کنیم.

اجزاء و بخش های مختلف اره Miter saw

اجزاء و بخش های مختلف Miter saw، یکی از کنجکاوی های کاربران در رابطه با این دستگاه برش است. بسیاری از کاربران یا کارشناسان حوزه صنعت دوست دارند، بدانند که دستگاهی مانند Miter saw از چه اجزاء و بخش هایی تشکیل شده است و آیا برخی از اجزا قابلیت ارتقا دارند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال و دیگر کنجکاوی های کاربران دانستن این موضوع می تواند کمک شایانی باشد. قطعات تشکیل دهنده و مهم یک اره Miter saw عبارت است از:

  1. گونیای مدرج جهت زاویه دار کردن
  2. محافظ تیغه
  3. اهرم تنظیم ارتفاع
  4. بازوی برش
  5. اهرم
  6. گونیای دستگاه متصل به خط کش مدرج
  7. محل خروج خاک اره

البته باید توجه داشت که اجزاء گفته شده، تقریبا برخی از قطعات اصلی این دستگاه است و در مدل های مختلف ممکن است، قطعات حذف یا تغییراتی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دریل ستونی چیست | کابرد + مزایا

تفاوت پروفیل بر و فارسی بر چیست؟

پروفیل بر و فارسی بر هر دو ابزارهایی برای برش متریال های مختلف هستند. مهم ترین تفاوت این دو ابزار، دور موتور کمتر پروفیل بر نسبت به فارسی بر است. تفاوت دوم این دو ابزار در تعداد دنده پینیون ها است که پروفیل بر نسبت به فارسی بر از تعداد کمتری برخوردار است. آخرین تفاوت این دو ابزار درنوع تیغه آن ها است و با توجه به این که تیغه این دو ابزار با یکدیگر تفاوت دارد در نتیجه متریالی که هریک از این دو ابزار برش می دهند نیز با یکدیگر متفاوت است.

مزایای اره فارسی بر چیست؟

مزایای اره فارسی بر از مهم ترین دلایلی است که کاربران تصمیم به انتخاب این دستگاه برای کارگاه یا حرفه خود می گیرند. مزایا  و ویژگی های این دستگاه آنقدر برای کابران و مخاطبان حوزه صنعت قابل توجه و مهم است که گاهی به هیچ عنوان، معایب این دستگاه به چشم نمی آید. در این بخش برخی از مزایای چشمگیر این ابزار کاربردی را به شما مخاطبان عزیز معرفی خواهیم کرد:

  1. برش های متقاطع دقیق
  2. برش های سریع و قابل تکرار
  3. مناسب برای افراد مبتدی
  4. مناسب برش های با تحرک محدود

مزایای بیان شده، فقط بخش کمی از ویژگی های منحصر به فرد انواع فارسی بر بود که برای شما عزیزان شرح داده شد. هر فرد به جزء مزایا و ویژگی هایی که در این مقاله بیان شده دیدگاه و مزایای دیگری از این وسیله صنعتی برایش جذاب و کاربردی بوده است که تصمیم به انتخاب و خرید دستگاه فارسی بر گرفته است.

معایب اره فارسی بر چیست؟

معایب اره فارسی بر از دید کاربران شاید فقط محدود به موارد بیان شده، در همین مقاله باشد و دلیل دیگری برای عدم انتخاب یا خرید این دستگاه وجود نداشته باشد. برخی از معایب دستگاه فارسی بر از دید کاربران به شرح زیر است:

  1. محدود بودن عرض برش
  2. سنگین و حجیم
  3. اشغال فضای زمین

معایب بیان شده در این بخش شاید بزرگترین عیب های این دستگاه باشد که برای کاربران باعث ایجاد دردسر و مشکل شده است. اما هر دستگاه خوب و کاربردی، قطعا برخی معایب هرچند جزئی دارد که کاربران را برای استفاده از آن دستگاه دچار برخی مشکلات می کند.

فارسی بر ثابت چیست؟

برای برش چوب اره میزی بخریم یا فارسی بر؟

اره میزی و فارسی بر 2 ابزار برای برش چوب هستند که تفاوت های جزئی این دو ابزار سبب تغییر کاربرد آنها در برش چوب  می شود. اره میزی برای برش چوب هایی با ضخامت بسیار زیاد مناسب است و می تواند یک وسیله کاربردی برای کارگاه های نجاری باشد. به طور کلی هر دو این ابزارها برای برش چوب، دستگاه های مناسب و قابل قبولی هستند؛ ولی باید در  نظر داشت که برای انجام چه کاری و چه نوع برشی قصد تهیه و خرید ابزار را داریم تا با توجه به نوع کاربری مورد نظر بهترین ابزار را برای کار خود انتخاب نماییم. در صورتی که قصد خرید یک اره بر فارسی ارزان قیمت را دارید، می توانید با مراجعه به سایت رسمی ابزار آلات با بهترین قیمت و کیفیت یک دستگاه برش فارسی بر، مناسب با نیازتان را انتخاب نمایید؛ همچنین اگر نیاز به جدیدترین آموزش های مربوط به ابزار آلات یا آموزش تعمیر باتری دریل شارژی داشتید، می توانید با مراجعه به سایت ابزار طباطبایی از بهترین کیفیت آموزشی در سراسر ایران در حوزه فنی و تعمیر ابزار آلات بهره مند شوید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5