راهنمای جامع تورچ آرگون: از مبانی تا کاربردهای پیشرفته

17 اسفند 1402

ابزار تورچ آرگون در دنیای پیشرفته صنعت و جوشکاری، امروزه به یکی از مهم ترین ابزارهایی که یک جوشکار ماهر برای انجام هرچه بهتر کار و حرفه خود نیاز دارد؛ تبدیل شده است. این ابزار در عین سادگی از قدرت و کاربرد بسیار بالایی برخوردار است و به همین علت بسیار مورد استقبال جوشکاران سراسر جهان قرار گرفته است.  در صورتی که شما یک فرد تازه کار در دنیای پرجنب و جوش جوشکاری هستید و آشنایی با این ابزار حرفه ای ندارید، این مقاله مختص شما تهیه شده است و اگر یک جوشکار با سابقه و حرفه ای در دنیای جوشکاری هستید، آشنایی با دیگر خصوصیات و معایب و مزایای این دستگاه برای شما خالی از لطف نخواهد بود. تا آخر این مقاله جذاب و علمی را از دست ندهید و اطلاعات جامع تری در رابطه با ابزار تورچ جوشکاری آرگون کسب کنید.


تورچ آرگون چیست؟

تورچ آرگون " Tungsten Inert Gas" در واقع نوعی مشعل جوشکاری الکتریکی محسوب می شود که جوشکاران به جهت ذوب کردن و جوش دادن فلزات به یکدیگر از این دستگاه  استفاده می کنند. جوشکاران از این دستگاه به جهت جوشکاری فلزات با گاز آرگون استفاده می کنند. این دستگاه کاربردی به جهت راحتی کاربران از اجزاء و بخش های متفاوتی تشکیل شده است که به کاربران در زمان کار با این دستگاه قدرت مانور بیشتری می دهد و در ادامه این مقاله به صورت تخصصی تر در رابطه با کاربرد و اجزاء به کار رفته در تورچ جوشکاری آرگون صحبت خواهیم کرد. البته بهتر است بدانید که این دستگاه برای ایجاد گرما و انجام عمل جوشکاری از قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن و فلز جوشکاری استفاده می کند.

اجزاء تورچ آرگون

اجزائ تورچ آرگون از مهم ترین بخش هایی است که تمامی جوشکاران باید به صورت تخصصی یا ابتدایی با آن آشنایی داشته باشند تا بتوانند به صورت حرفه ای از این ابزار استفاده کنند. این دستگاه شامل بخش های متفاوتی است که هریک از این اجزاء و بخش ها کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند باعث انجام تخصصی تر و حرفه ای تر کار جوشکاران می شود. در ادامه این بخش به معرفی تخصصی بخش های مختلف تورچ آرگان خواهیم پرداخت.

دسته تورج آرگون(Handle): دسته تورچ آرگان باید به گونه ای طراحی شود تا از گرم و آسیب دیدن دست جوشکار در زمان کار جلوگیری نمایند. بسیاری از شرکت های تولید کننده این ابزار، دسته تورچ آرگان را به صورت پلاستیکی یا فلزی عایق حرارت طراحی کرده اند.

شیلنگ گاز (Gas hose): شیلنگ گاز این ابزار به صورت کاملا مقاوم و انعطاف پذیر طراحی شده است تا از ایجاد آسیب و خرابی  دستگاه در زمان کار جلوگیری شود. این بخش از دستگاه به جهت انتقال گاز آرگون از کپسول به تورچ دستگاه طراحی شده است.

کلت (collet):  کلت دستگاه به جهت نگهداری الکترود تنگستن طراحی شده اند. کلت ها در مدل ها و سایزهای مختلفی طراحی شده اند تا کاربران متناسب با قطر الکترو کلت مناسب را انتخاب کنند. جنس کلت های طراحی شده، معمولا از برنج یا مس است تا انتقال نیرو و گرما به درستی انجام گیرد.

سرامیک (Gas lens and ceramic): سرامیک ها برای عایق بندی تنگستن و جلوگیری از ایجاد هرگونه تماس با بدنه تورچ ها طراحی شده اند. طراحان سرامیک های این دستگاه آن ها را در سایزهای مختلفی طراحی کرده اند تا کاربران متناسب با سایز الکترود تصمیم به انتخاب سرامیک مناسب بگیرند.

شیر گاز (Gas valve): شیرگاز این ابزار معمولا به دو صورت دستی و پدالی در اختیار کاربران قرار گرفته است و برای تنظیم و کنترل جریان گاز آزگون ابزار مورد استفاده قرار می گیرد.

سه راهی (Y-connector): جنس سه راهی های طراحی شده این ابزار معمولا از جنس مس و برنج است و برای اتصال شیلنگ گاز، کابل برق و شیلنگ آب ( در مدل تورچ های آب خنک) مورد استفاده کاربران قرار می گیرد.

تنگستن (Tungsten electrode): تنگستن نام الکترودی است که در جوشکاری آرگون مورد استفاده قرار می گیرد. الکترودهای تنگستن در آلیاژهای مختلف طراحی شده اند و جوشکاران باید متناسب با نوع فلز و نوع کار جوشکار انتخاب شوند. توجه داشته باشید که قطر الکترود تنگستن به نوع کار و شدت جریان برق بستگی دارد.

گردنه تورچ (Torch neck): رابط بین دسته و کلت دستگاه گردنه تورچ نام دارد و در 2 مدل v و FV طراحی و تولید شده است. نوع  V برای جوشکاری با جریان بالا و نوع  FV برای جوشکاری با جریان پایین مناسب است تا کار جوشکاری به درستی و با دقت بالا انجام شود.

دنباله (Ferrule): دنباله به جهت هدایت گاز آرگون و محافظت از الکترود تنگستن طراحی شده است. این بخش در 2 مدل بلند و کوتاه و در 2 نوع دنده ریز و دنده درشت در اختیار کاربران قرار گرفته است. نوع بلند برای جوشکاری در مکان های صعب العبور و نوع کوتاه برای جوشکاری در مکان های باز مورد استفاده قرار می گیرد.

رگولاتور (Regulator): از رگولاتور برای تنظیم و کنترل جریان گاز استفاده می شود.

دکمه خنک کننده (Cooling button):  دکمه خنک کننده برای خنک کردن سیستم تورچ طراحی شده است.

نازل (Nozzle): نازل قطعه ای فلزی در سر تورچ است که گاز محافظ را به سمت حوضچه جوش دستگاه هدایت می کند تا از اکسید شدن فلز جلوگیری شود. تنظیم دقیق گاز محافظ و جلوگیری از پاشش فلز مذاب و  ایجاد عیوب جوشکاری از دیگر مزایای این جزء دستگاه است.

تورچ آرگون چیست؟

انواع تورچ آرگون

تورچ آرگون در مدل های مختلفی تولید شده است تا جوشکاران بتوانند در شرایط مختلف و با توجه به نیاز خود از دستگاه مناسب استفاده کنند. طراحان این ابزار، با توجه به شرایط خاص جوشکاری مدل های متفاوتی را طراحی کرده اند و جوشکاران ماهر با توجه به شرایط خود یکی از چندین مدل این دستگاه را برای خود انتخاب می نمایند. مجموعه ابزار طباطبایی در این بخش به صورت مختصر و در غالب یک جدول به معرفی انواع تورچ آرگون برای شما عزیزان خواهد پرداخت.

نوع تورچ آرگون

مزایا

معایب

تورچ آرگون هوا خنک

- نیازی به آب خنک کننده ندارد - سبک و قابل حمل - مناسب برای جوشکاری با دوره‌های کار کوتاه

- گرما را به خوبی تحمل نمی‌کند در صورت جوشکاری طولانی مدت - محدود به جریان‌های کمتر آمپر

تورچ آب خنک

- مدیریت بهتر گرما - مناسب برای جوشکاری با آمپراژ بالا و دوره‌های کار طولانی- عمر طولانی‌تر تورچ به دلیل خنک‌کنندگی بهتر

- نیاز به سیستم آب خنک کننده- سنگین‌تر و کمتر قابل حمل - هزینه بالاتر نسبت به تورچ‌های هوا خنک

تورچ گاز خنک

- عملکرد خوب در جریان‌های متوسط - وزن متوسط و نسبتاً قابل حمل- نیازی به سیستم خنک کننده اضافی ندارد

- نه به خنکی تورچ آب خنک و نه به سبکی تورچ هوا خنک - محدودیت در کاربردهای جوشکاری با آمپراژ بسیار بالا

توجه داشته باشید که انتخاب تورچ آرگون بستگی به نیازهای خاص جوشکاری، محیط کار و ترجیحات شخصی دارد. اطمینان حاصل کنید که نوع تورچ انتخابی شما با دستگاه جوش آرگون شما سازگار باشد و بتواند نیازهای کاری شما را برآورده سازد.

 بیشتر بخوانید: کدام دستگاه جوش را می‌توان برای جوشکاری‌ آلومینیوم استفاده کرد؟

کاربرد تورچ آرگون

تاکنون با توجه به نکات و مطالب بیان شده، متوجه شدیم که تورچ آرگون چیست و چه مزایا و جذابیت هایی دارد. حال تصور کنید که با این دستگاه بتوانید برخی از فعالیت های آهنگری یا جوشکاری را با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهید و زیبایی را به کار خودو مشتری هدیه کنید. برخی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه جذاب جوشکاری از نظر کارشناسان حوزه جوشکاری به شرح زیر می باشد:

  1. جوش دادن فلزات مختلف
  2. اتصال انواع لوله
  3. خلق و ایجاد آثارهنری خارق العاده
  4. تعمیر انواع فلزات

کاربردهای بیان شده، بخشی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه از نظر کارشناسان صنعت جوشکاری بود که توانسته بود پیشرفتی جدید و خارق العاده را در صنعت جوشکاری پدید آورد. در صورتی که تمایل دارید تا از دیگر کاربردهای این دستگاه مطلع شوید، خواندن کاتالوگ شرکتی این ابزار یا نظرات خریداران این دستگاه، قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

روش کار تورچ آرگون

روش کار تورچ ارگون از سوالات مهم افرادی است که به تازگی وارد صنعت جوشکاری شده اند یا این دستگاه کاربردی را خریداری نموده اند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به صورت تخصصی روش کار تورچ جوشکاری آرگان را بیان کنیم تا در زمان کار با این دستگاه دچار اشتباه نشوید و به خود یا اطرافیان نیز آسیبی وارد نکنید. مراحل کار با تورچ جوشکاری آرگان به شرح زیر است:

  1. گاز آرگون از طریق شلنگ و شیر گاز به سرپیک تورچ هدایت می شود.
  2. جریان برق از طریق کابل تورچ به تنگستن هدایت شده و بین تنگستن و قطعه کار، قوس الکتریکی ایجاد می شود.
  3. گرمای قوس الکتریکی فلز را ذوب می کند.
  4. جوشکار با هدایت تورچ، فلز مذاب را به هم می رساند و جوشکاری را انجام می دهد.

روش نگهداری تورچ آرگون

روش نگهداری تورچ آرگون از مهم ترین مسائلی است که هر جوشکاری باید آن را بداند تا علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه در زمان کار دستگاه بهترین کارایی خود را نشان دهد و جوشکار دچار اختلالات ناشی از عدم نگهداری درست دستگاه نشود. برای نگهداری صحیح از تورچ جوشکاری شما می توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید تا بهترین نتیجه و کارایی را از ابزار کار خود دریافت نمایید.

  1. پس از اتمام گاز، بستن شیرگاز دستگاه الزامی است.
  2. کابل و تورچ را از دستگاه جدا نمایید و در جای مناسب قرار دهید.
  3. حتما سرپیک را با دستمال مناسب تمیز نمایید تا از ایجاد رسوب ذرات فلز و جرم جلوگیری شود.
  4. تیز کردن، تنگستن دستگاه دستگاه در صورت نیاز را فراموش نکنید.
  5. سوراخ های گاز دستگاه را هر چندوفت یکبار تمیز کنید.
  6. از تورچ دستگاه در جای خشک و خنک و دور از هرگونه آلودگی و گرد و غبار نگهداری کنید.
  7. از ضربه خوردن و افتادن تورچ جلوگیری کنید.
  8. استفاده در شرایط آب و هوایی مناسب از تورچ را جدی بگیرید.
  9. در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات اصلی، از قطعات اصل و تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.
  10. از سرویس منظم تورچ در نمایندگی های معتبر شرکتی غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: جوش الکتروفیوژن چیست و چه کاربردی داد؟

معرفی انواع برندهای تولید کننده تورج آرگون

آشنایی با برندهای مختلف تولید کننده تورچ آرگون یکی از مطالب مهمی است که به خریداران این دستگاه کمک می کند تا با توجه به برند مورد نظر خود و معایب و مزایایی که هریک از این برندهای مشهور دارند، بتوانند بهترین تصمیم و خرید را داشته باشند. برندهای معرفی شده در این بخش از معروف ترین و محبوب ترین برندهای تولید کننده تورچ آرگون در جهان هستند و طرفداران منحصر به فرد خود را دارند. در جدول زیر بهترین برندهای تولید کننده تورچ جوشکاری در جهان را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

انواع برندهای تولیدکننده تورچ آرگون متعدد هستند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر جدولی از چند برند شناخته شده و مشخصات کلی آن‌ها آورده شده است. لازم به ذکر است که این اطلاعات ممکن است بر اساس زمان و تغییرات مدل‌ها متفاوت باشد.

برند تولید کننده

مزایا

معایب

Miller Electric

- کیفیت ساخت بالا - عملکرد قابل اعتماد و دقیق- پشتیبانی خوب مشتری

- قیمت بالاتر نسبت به برخی دیگر از برندها - ممکن است بیش از حد پیشرفته برای کاربران تازه‌کار باشد

Lincoln Electric

- طیف گسترده‌ای از محصولات برای انواع کاربردها - دوام و عمر طولانی - دسترسی خوب به قطعات یدکی

- قیمت ممکن است برای برخی کاربردهای سبک گران تمام شود - وزن سنگین برخی مدل‌ها

ESAB

- تکنولوژی پیشرفته و نوآوری - محصولات متنوع برای کاربردهای مختلف- ارگونومی خوب و راحتی استفاده

- هزینه بالا برای تکنولوژی پیشرفته - ممکن است برای کاربران مبتدی پیچیده باشد

CK Worldwide

- تخصص در تورچ‌های TIG و آرگون- انواع متنوعی از تورچ‌ها با قابلیت‌های مختلف - کیفیت بالا و دوام

- قیمت می‌تواند بالاتر از میانگین بازار باشد - دسترسی به خدمات پس از فروش در برخی مناطق ممکن است دشوار باشد

توجه داشته باشید که انتخاب برند باید بر اساس نیازهای خاص جوشکاری، بودجه و ترجیحات شخصی شما صورت گیرد. همچنین ممکن است برندهای دیگری نیز در بازار وجود داشته باشند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. توصیه می‌شود قبل از خرید، نظرات کاربران و بررسی‌های تخصصی را مطالعه کنید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید.

قیمت و خرید تورچ آرگون

قیمت و خرید تورچ آرگون از مهم ترین مسائلی است که برای تمامی جوشکاران حائز اهمیت است. درصورتی که  می خواهید از جدیدترین قیمت های تورچ جوشکار آرگون مطلع شوید و خریدی مطمئن و جذاب را تجربه کنید، مراجعه به سایت های آنلاین خرید این دستگاه خالی از لطف نیست و درصورتی که به تازگی وارد حرفه جوشکاری شده اید و نیازمند دیدن آموزش هایی به روز و مطابق با نیازتان در رابطه با جوشکاری هستید، دوره های آموزشی سایت ابزارطباطبایی را از دست ندهید و همچنین برای دریافت دوره تخصصی آموزش تعمیر باتری دریل شارژی نیز می توانید بهترین آموزش های روز ایران و جهان را در سایت مجموعه ابزار طباطبایی مشاهده نمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5