تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟

13 اسفند 1401

ابزارهای متفاوتی در دنیای گسترده ابزارآلات صنعتی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند و برخی از آن ها در مشاغل مختلفی به کار گرفته می شوند. به علت شباهت هایی که بعضا بین آن ها وجود دارد گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند. بتن کن و چکش تخریب دو ابزار متفاوتی است که بسیاری از کاربران فرق بین آن ها را نمی دانند و به اشتباه آن ها را به عنوان یک ابزار می شناسند. اگر تفاوت بین این دو ابزار قدرتی را ندانیم، ممکن است در هنگام خرید و استفاده دچار اشتباه شویم. یا اگر بخواهیم آن ها را تعمیر کنیم دچار سردرگمی شویم. البته در مقاله تخصصی آموزش تعمیر پیکور به این موضوع پرداخته ایم. حال اگر بخواهیم تفاوت بین بتن کن و چکش تخریب را بفهمیم و این دو را با هم اشتباه نگیریم، باید ابتدا به خوبی آن ها را بشناسیم و پس از بررسی کامل، آن ها را با هم مقایسه کنیم. در این مقاله به تمامی این موضوعات به علاوه مزایای این دو ابزار پرداخته ایم. با ما همراه باشید.


بتن کن چیست و چه مزایایی دارد؟

بتن کن ابزار چندکاره ایست و ظرفیت های متفاوتی دارد. از بتن کن برای کنده کاری، سوراخ کاری و امور بازسازی سطوح استفاده می شود. هر چند که این ابزار قدرت تخریب خوبی هم دارد؛ اما معمولا به عنوان یک ابزار مخصوص تخریب شناخته نمی شود. در مجموع و از نظر تخریب، بتن کن فرقی با چکش تخریب ندارد. اما بتن کن آپشن های دیگری دارد که باعث برتری این ابزار نسبت به چکش تخریب می شود. به نوعی که می توانیم آن را یک دریل قدرتمند، یا دریل بتن کن بنامیم. بنابراین برای اشخاصی که به شکل تخصصی کارهایی مثل بازسازی ساختمانی و منازل را انجام می دهند، انتخاب یک بتن کن با کیفیت، گزینه مناسب تری محسوب می شود. بتن کن ها از نظر نوع قلم گیر (سه نظام) به سه مدل چهارشیار، پنج شیار و شش گوش تقسیم می شوند. در ادامه این بخش به مزایای بتن کن می پردازیم.

حالت چکشی

حالت چکشی بتن کن برای وارد کردن ضربات کوچک روی سطح بتن و دیگر اجسام است که منجر به خرد شدن آن می شود. همچنین با استفاده از این ابزار شما می توانید با سرعت و قدرت بالا هر جسمی را سوراخ و در سطح آن کنده کاری کنید. همچنین سیستم ضد لرزش آن باعث می شود که کمتر احساس خستگی کنیم. 

حالت چرخشی

حالت چرخشی این ابزار ایجاب می کند، تا بتوانید مثل مته و دریل سنتی از آن استفاده کنید. مثلا اگر می خواهید سطح گچ، یا چوب را سوراخ کنید، می توانید از این ابزار استفاده خوبی داشته باشید. اما خب این نکته را باید در نظر داشته باشیم که یک بت کن بسیار قدرتمند تر از دریل معمولی عمل می کند. 

دیگر مزایای بتن کن

بتن کن ها به انرژی کمتری نسبت به چکش های تخریب نیاز دارند. به همین دلیل مدل های بیسیم و شارژی آن مثل دریل شارژی در سطح بازار موجود است. یکی از برتری هایی که بتن کن نسبت به چکش تخریب دارد، همین قابلیت شارژی بودن است. در مقاله ای دیگر می توانید تعمیر باطری دریل شارژی را هم مطالعه بفرمایید.

چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب یک ابزار پنوماتیکی قدرتمند برای حفاری و تخریب مصالح سخت ساختمانی است. مکانیزم این ابزار ترکیبی از اسکنه چرخشی و چکش تخریبی است، که با ضربات محکمِ چکش های ضربه ای و سرعت بالا توام با چرخش، قابلیت تخریب اجسام سخت و شکستن مقاومت آن ها را فراهم می کند. از این ابزار انتظار دیگری جز تخریب های قوی و سنگین نمی توان داشت. بنابراین اگر هدف شما فقط تخریب ساختمان و حفاری و کندن سطح آسفالت است، استفاده از یک چکش تخریب یا پیکور اولویت دارد. 

فرق بتن کن با چکش تخریب

فرق بین بتن کن با چکش تخریب، بیشتر در قدرت تخریب آن است. به طوری که از بتن کن بیشتر در انجام امور تاسیساتی، نصب و بازسازی استفاده می شود. اما چکش تخریب فقط برای تخریب اجسام بسیار سخت مثل آسفالت یا صخره های بزرگ به کار گرفته می شود. به طور کلی چکش تخریب نسبت به بتن کن دارای حالات و ظرفیت های محدودتری است و کاربرد کمتری دارد. در ادامه برای درک بهتر تفاوت این دو ابزار در چهار شاخصه قدرت، هزینه، چرخش و سهولت استفاده، آن ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

1 قدرت

قدرت خراب کردن اجسام در چکش تخریب به مراتب بالاتر از بتن کن ها است. در واقع این ابزار به طور اختصاصی برای حفاری و تخریب سطح طراحی شده است. به همین جهت موتور قدرتمندی برای آن ها تعبیه شده است. اما بتن کن ها قدرت تخریب کمتری دارند و می توان در استفاده های ظریف تر مثل تراشیدن و کندن یک سطح هم از آن ها استفاده کرد. 

2 چرخش 

بتن کن می تواند عمل چرخش را مثل مته و دریل انجام دهد. چرخش مته در بتن کن این وسیله را به ابزاری همه کاره تبدیل کرده است و می تواند مثل یک دریل قدرتمند سطوح سخت را سوراخ کند. همچنین با تنظیم گشتاور آن می توانید در کارهای ظریف تر هم از آن بهره مند شوید. اما در مقابل چکش تخریب چرخشی انجام نمی دهد و صرفا ضرباتی محکم و قوی برای تخریب و خرد کردن بر سطح وارد می کند. 

3 سهولت استفاده

سهولت استفاده به معنای ارگونومیک بودن ساختار بدنه، حمل و نقل آسان، سیستم ضد لرزش و سایر آپشن هایی است که برای یک ابزار تعبیه شده است تا استفاده در مدت زمان بیشتر و ساده تری به ارمغان آورد. همچنین وزن بدنه ابزار فاکتور بسیار مهمی است که باید آن توجه کنیم. طبیعتا وزن و سایز پیکور یا چکش تخریب به مراتب بیشتر از بتن کن است.

4 هزینه

هزینه خرید بتن کن و چکش تخریب بر مبنای قدرت موتور، جنس و نوع بدنه، بالشتک ها، آرمیچر و سایر اجزای داخلی و آپشن های موجود تعیین می شود. به همین جهت هر چقدر امکانات ابزار نظیر قدرت افزایش پیدا کند قیمت هم بالاتر می رود. با این حساب قیمت چکش تخریب از بتن کن ها بیشتر است.

نتیجه گیری

تفاوت بتن کن و چکش تخریب بیشتر به عواملی مثل قدرت موتور، چرخش و کاربری آن ها بر می گردد. انتخاب بین این دو خیلی مشکل نیست و بعد از مطالعه این مقاله می توانید به کاربری و نیاز خود آگاه شده و خرید مناسب تری داشته باشید. همچنین انتخاب درست به ما می کند که بعد ها هزینه کمتری بابت تعمیر بپردازیم. اگر این مطلب برای شما راضی کننده بود می توانید مقاله مرتبط تعمیر باطری دریل شارژی را هم مطالعه کنید. می توانید سوالات خود درباره فرق بین بتن کن و چکش تخریب را در بخش نظرات همین صفحه ارسال بفرمایید. یا برای سوالات بیشتر و مشاوره می توانید با کارشناسان ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
0 از 5